تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

هر آنچه که باید درباره ورم بدانید

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

ادم ورمی است که در صورت تجمع مایعات زیاد در بافت های بدن به ویژه پوست اتفاق می افتد. ادم دلایل و انواع مختلفی دارد به عنوان مثال ادم ریوی ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که ورم پا باعث تورم در این ناحیه می شود. ورم به طور معمول به آرامی شروع می شود، اما شروع آن می تواند ناگهانی هم باشد. این یک مشکل شایع است، اما می تواند نشانه یک بیماری جدی نیز باشد.
به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله توضیح می دهد ادم چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد، همچنین به انواع مختلف، درمان و عوارض احتمالی این بیماری می پردازد.
اِدِم چیست؟
ادم به ورم و پف در نواحی مختلف بدن اشاره دارد، بیشتر اوقات در پوست به خصوص در دست ها، بازوها، مچ پا و پاها رخ می دهد. با این حال، همچنین می تواند روی عضلات، روده، ریه ها، چشم ها و مغز تاثیر بگذارد. این بیماری به طور عمده در بزرگسالان مسن و زنان باردار رخ می دهد، اما هر فردی می تواند ادم را تجربه کند.
علائم ورم
علائم ادم به علت اصلی بروز آن بستگی دارد، اما ورم، گرفتگی و درد شایع است. فرد مبتلا به ادم ممکن است متوجه علائم زیر شود:
پوستی متورم، کشیده و براق
پوستی که پس از چند ثانیه فشار دادن گودی آن را حفظ می کند
پف کردگی مچ پا، صورت یا چشم
دردهای بدن و سفتی مفاصل یا کاهش وزن
رگ های دست و گردن پرتر است
ضربان نبض و فشار خون بالاتر
سردرد
درد شکم
تغییر در عادات روده
تهوع و استفراغ
گیجی و رخوت
ناهنجاری های بینایی
علائم به علت اصلی بروز، نوع و محل بروز ادم بستگی دارد.
درمان ادم
درمان به علت ورم بستگی دارد، اما در ادامه به برخی موارد اشاره شده است:
داروهای ادرار آور نوعی دارو هستند که با افزایش میزان تولید ادرار توسط کلیه ها به خلاص شدن از شر مایعات اضافی کمک می کنند. پزشک درمان خاصی را برای ادم ماکولا، ادم ریوی و انواع دیگر آن توصیه می کند.
درمان های جایگزین
برخی از روش های مراقبت از خود می توانند به جلوگیری از ادم یا کاهش آن کمک کنند. این شامل:
کاهش مصرف نمک
در صورت لزوم کاهش وزن
انجام منظم ورزش
بالا بردن پاها در صورت امکان برای بهبود گردش خون
پوشیدن جوراب های ساپورت
بیش از حد طولانی نشینید با نایستید
هنگام مسافرت بلند شدن و انجام پیاده روی منظم
اجتناب از درجه حرارت شدید مانند حمام و دوش داغ و سونا
پوشیدن لباس گرم در هوای سرد
یک ماساژ دهنده یا یک فیزیوتراپیست ممکن است با نوازش محکم در جهت قلب به از بین بردن مایعات کمک کند.
ممکن است از اکسیژن برای درمان انواع ادم استفاده شود، فردی که دارای ادم ریوی قلبی است اگر در مصرف اکسیژن کافی مشکل داشته باشد به احتمال زیاد به اکسیژن اضافی نیاز داشته باشد.
اکسیژن دریافت شده از طریق بینی ممکن است بینایی ضعیف ناشی از ادم ماکولای دیابتی را بهبود بخشد.
مشخص شده است اکسیژن درمانی با فشار بیش از حد خطر ادم ریوی را افزایش می دهد.
انواع ادم
انواع مختلفی از ادم وجود دارد که هر یک می تواند طیف وسیعی از شرایط سلامتی را نشان دهد. در اینجا انواع مختلفی معرفی شده است.
ادم محیطی: این نوع از ادم روی مچ پا، پاها، دست ها و بازوها تاثیر می گذارد و علائم آن شامل ورم، پف کردگی و مشکل در حرکت بخشی از بدن است.
ادم ریوی: مایعات اضافی در ریه ها جمع می شوند و تنفس را دشوار می کنند که می تواند ناشی از نارسایی احتقانی قلب یا آسیب حاد ریه باشد. این یک بیماری جدی است و به دلیل اینکه می تواند منجر به نارسایی تنفسی و مرگ شود باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرد.
ادم مغزی: این نوع از ادم در مغز رخ می دهد و می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد بسیاری از آنها به طور بالقوه تهدید کننده زندگی هستند. علائم آن شامل سردرد، گردن درد یا سفتی، کاهش بینایی کامل یا جزئی، تغییر در هوشیاری یا حالت روحی، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه است.
ادم ماکولا: این یک عارضه جدی در رتینوپاتی دیابتی است. ورم در ماکولا رخ می دهد یعنی بخشی از چشم که دید دقیق و مرکزی را امکان پذیر می کند. فرد ممکن است متوجه تغییراتی در دید مرکزی و نحوه دیدن رنگ ها شود.
ادم می تواند در نواحی دیگری نیز ایجاد شود، اما موارد ذکر شده در بالا شایع ترین نوع آن هستند که می تواند نشانه جدی بروز مشکلی در سلامت فرد باشد، بنابراین اگر نگران هر نوع ورمی هستید مهم است که با پزشک مشورت کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.