تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چقدر درباره قهوه می دانید؟

کاترین زراتسکی، متخصص تغذیه در کلینیک مایو، می‌گوید کافئین محرکی است که سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. اما به گفته او کافئین به تنهایی نمی‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا عوامل دیگری مانند رژیم غذایی سالم و ورزش باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرند.
«کافئین می‌تواند نرخ سوخت‌وساز پایه را افزایش دهد، اما سوخت‌وساز پایه درصد بسیار اندکی از کالری‌سوزی در بدن ما را تشکیل می‌دهد. این میزان آنقدر نیست که بتواند باعث کاهش وزن افراد شود.»
زراتسکی می‌افزاید درحالیکه تحقیقات درباره ارتباط بین کافئین و وزن به طور قطعی مشخص نیست، تعداد اندکی نظریه وجود دارند که توضیح می‌دهند کافئین چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یکی از این نظریه‌ها می‌گوید کافئین اشتها را سرکوب می‌کند و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.
ادوارد جیووانوچی، استاد تغذیه و همه‌گیرشناسی در مدرسه بهداشت عمومی هاروارد، می‌گوید که قهوه با کاهش خطر برخی سرطان‌ها و دیابت نوع دوم مرتبط است.
«قهوه ترکیبات منحصربه‌فردی دارد که برای سلامتی مفید هستند. این ترکیبات شامل آنتی‌اکسیدان‌ها و ضدالتهاب‌ها است.»، اما جیووانوچی می‌گوید که فواید بالقوه قهوه همیشه هم وجود ندارد.
«قهوه در زنان باردار با احتمال خطر پایان زوهنگام بارداری مرتبط است.» جیووانوچی همچنین می‌گوید مصرف زیاد قهوه در برخی از افراد می‌تواند باعث افزایش فشار خون و اختلال در خواب شود.
«با‌این‌حال، قهوه‌خور‌ها ممکن است خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را در خود کاهش دهند. بنابراین، تا زمانیکه نوشیدن قهوه در شما مشکلات حاد ایجاد نکرده است، نگران‌کننده نیست.»
اگر دانه‌های قهوه بیشتر بو داده شود، کافئین بیشتری تولید می‌کند؟
برطبق انجمن ملی قهوه در آمریکا، بو دادنِ قهوه به تنهایی تغییری در میزان کافئین دانه‌های قهوه ایجاد نمی‌کند. نماینده این انجمن می‌گوید: «بسیاری مدعی هستند که طعم قوی و تند دانه‌های تیره‌تر قهوه نشان‌دهنده کافئین بالاتر در آن است، اما حقیقت این است که دانه‌ های روشن‌تر ممکن است حتی مقدار بیشتری کافئین داشته باشند.»
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.