تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

با نخستین حیواناتی که اهلی شدند آشنا شوید

نخستین بار هزاران سال پیش انسان‌ها متوجه شدند که می‌توان غیر از شکار کردن، از طریق اهلی کردن یک حیوان از مزایای دیگر آن نیز بهره ببرند. به نقل از نشنال جئوگرافیک، نخستین بار این اقدام ده هزار سال پیش در سرزمین بین النهرین و در میان دو رود دجله و فرات که امروزه شامل کشورهای ایران، عراق، سوریه و ترکیه می‌شود به وقوع پیوست و انسان‌‍‌ها دانه گیاهان را کاشتند، به آن آب دادند و مطمئن شدند که گیاه می‌تواند به خوبی رشد کنند. گفته می‌شود نخستین گیاهان اهلی شده جو، عدس و گندم بودند. اما در همین بازه زمانی ساکنین بین النهرین جهت استفاده، از شیر، گوشت، پشم و پوست شروع به رام کردن حیوانات هم کردند.
پس از رام کردن، ساکنین بین النهرین شروع به اهلی کردن حیوانات کردند. بر اساس کتاب «منشاء سگ: اهلی کردن و تاریخچه اولیه آن» اثر تیم کلاتان بروک، جانور شناس بریتانیایی به قدمت و سرچشمه تعامل انسان و حیوانات نگاهی بیاندازیم با این مطلب روبه‌رو می‌شویم که ۱۲.۰۰۰ سال پیش سگ اولین حیوانی بود که به موجب کمک در شکار، مورد تعلیم انسان‌ها قرار گرفت و به نخستین حیوان دست پرورده و نخستین حیوان اهلی انسان‌ها تبدیل شد. امّا بعضی منابع هم معتقدند که نخستین حیوان اهلی شده بز بوده است و با فاصله کمی بعد از اهلی کردن بزها به اهلی کردن گوسفندان روی آورده شد.
حدود ۱۰.۰۰۰ سال پیش در جنوب شرقی آسیا مرغ نیز به فهرست نخستین حیوانات اهلی شده اضافه شد. بعدها انسان‌ها رو به اهلی کردن حیوانات درشت جثه‌تری چون گاو وحشی و اسب‌ها پرداختند که به منظور باربری و حمل و نقل از آن‌ها استفاده می‌شد.
( به خاطر داشته باشید که حیوانات دست پروده، حیوانات خانگی یا pet لزوما یک حیوان اهلی نیستند. برای مثال امروزه دسته‌ای از پرندگان که با نام پرندگان زینتی شناخته می‌شوند به عنوان حیوان خانگی وارد زندگی انسان‌ها شده‌اند اما بسیاری از آن‌ها به راحتی مورد پنجم از ویژگی یک حیوان اهلی را نقض می‌کنند).
اهلی کردن حیواناتی نظیر مرغ و خروس که از دانه و غلات تغذیه می‌کنند دشوار تر از حیوانت گیاه خواری چون گاو و گوسفند بود

مشابه

  • https://tarikhema org/info/99082/با-نخستین-حیواناتی-که-اهلی-شدند-آشنا-شو/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.