انتخابات 1400

زندگی نامه علی لاریجانی

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نام علی لاریجانی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی، مطرح شده است. به نظر می‌رسد که آقای لاریجانی می‌تواند در صورت اعلام کاندیداتوری رسمی، از حمایت اصلاح‌طلبان و همچنین‌ اصول‌گراهای معتدل، برخوردار باشد. از این رو و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این فعال سیاسی، قصد داریم زندگینامه علی لاریجانی را بررسی کنیم.

سوابق سیاسی علی لاریجانی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، ورود علی لاریجانی به عرصه سیاسی کشور، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شکل گرفت. او از سال ۱۳۵۷ و به عنوان مدیرکل برون مرزی و دفتر مرکزی خبر سازمان صداوسیما منصوب شد. لاریجانی برای مدتی طولانی در این نهاد حساس فعالیت کرد و سپس در سال ۱۳۷۱ و از سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت) به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشغول به کار شد.

 

البته دوران وزارت علی لاریجانی خیلی طول نکشید؛ زیرا در سال ۱۳۷۲ و با حکم رهبر معظم انقلاب، به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد. طولانی‌ترین دوران خدمت او در جمهوری اسلامی به همین پست مربوط می‌شود؛ جایی که لاریجانی تا سال ۱۳۸۳ و به مدت ۱۱ سال، ریاست این سازمان را بر عهده داشت.

دوران طولانی حضور لاریجانی در راس سازمان صدا و سیما، با حواشی مختلفی همراه بود. در کنار اقدامات زیادی که در این زمان و در راستای افزایش و گسترش شبکه‌های ملی و استانی صورت گرفت، علی لاریجانی با سید محمد خاتمی (رئیس جمهور وقت) درگیری‌های لفظی و گرایشی زیادی داشت.

علی لاریجانی در سال ۱۳۸۴ به عنوان دبیر شورای امنیت ملی منصوب شده و تا سال ۱۳۸۶ در این سمت، باقی ماند. او سرانجام و پس از اختلافاتی که با محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور وقت) داشت، در نهایت از این مسئولیت، استعفا داد.

این فعال سیاسی، در سال ۱۳۸۶ و به عنوان نماینده مردم قم و جماران، راهی مجلس شورای اسلامی شد و یک سال بعد، به عنوان رئیس قوه مقننه، منصوب شد. لاریجانی به مدت ۱۲ سال و در سه دوره متوالی، عهده‌دار ریاست مجلس بود. او در این دوران هم، درگیری‌های متعددی را با محمود احمدی نژاد، تجربه کرد.

 

علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ نامزد شد؛ اما نتوانست رای بالایی به دست بیاورد و در نهایت، در بین ۷ کاندید نهایی، در رده ششم قرار گرفت.

گرایش سیاسی علی لاریجانی

علی لاریجانی از همان ابتدای حضور در سطح اول سیاست کشور، در جبهه اصول‌گرایان قرار داشته و هم‌چنان هم از او، به عنوان یک اصول گرا یاد می‌شود. البته در سالیان اخیر و پس از قرار گرفتن در لیست امید (لیست مورد تایید اصلاح‌طلبان) و حمایت از حسن روحانی، اندکی از جناح راست (اصول گرایی) فاصله گرفته است.

در مجموع می‌توان آقای لاریجانی را یک اصول‌گرای معتدل و میانه‌رو محسوب کرد. این در حالیست که او هم‌چنان خود را یک اصول‌گرای تمام و کمال می‌داند.

علی لاریجانی و انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، علی لاریجانی هنوز به صورت رسمی، نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام نکرده است. در واقع او هیچ اظهار نظری هم در این زمینه نداشته است. اما جناح‌ها و گرایش‌های مختلف، در حال رایزنی با لاریجانی هستند تا او را متقاعد به شرکت در انتخابات نمایند.

با توجه به مشکلاتی که در جناح چپ (اصلاح طلبان) به وجود آمده است، بعید است این جبهه بتواند روی یک کاندیدای اصلاح طلب، به اجماع برسد. به همین دلیل، اصلاح طلب‌ها به دنبال حمایت از یک اصول‌گرای میانه‌رو هستند. (اتفاقی که در سال ۱۳۹۲ و در رابطه با حسن روحانی نیز رخ داد)

 

 

در این میان از علی لاریجانی به عنوان مهم‌ترین مهره اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یاد می‌شود. البته هم‌چنان چهره‌های زیادی در این جبهه، با این تصمیم مخالف هستند. تجربه ناموفق حمایت از حسن روحانی، دلیل اصلی این مخالفت‌ها است.

از طرفی دیگر، شورای وحدت اصول‌گرایان نیز از علی لاریجانی به عنوان یک مهره قابل اتکا یاد می‌کند. با این وجود، هم‌چنان هیچ نشانه‌ای که حاکی از تمایل این چهره به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باشد، دیده نشده است.

نظر شما در ارتباط با کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟ با توجه به سوابق سیاسی او در سالیان اخیر، آیا لاریجانی را گزینه مناسبی برای تصدی ریاست قوه مجریه می‌دانید؟

 

خبرگزاری تاریخ ما