زیاد آب خوردن نشانه چیست؟

تمام سیستم های اصلی بدن شما به آب بستگی دارند تا به درستی کار کنند. نوشیدن مقدار کافی آب به بدن شما کمک می کند:

  • تنظیم دما
  • جلوگیری از یبوست
  • دفع مواد زائد

زیاد آب خوردن تمام عملکردهای اصلی بدن را پوشش می دهند. بیشتر افراد، به ویژه کسانی که در هوای گرم ورزش می کنند، بیشتر نگران نوشیدن آب کافی هستند. با این حال، زیاد آب خوردن نیز می تواند خطرناک باشد. کمبود آب می تواند منجر به مسمومیت با آب شود. این زمانی اتفاق می افتد که مقدار نمک و سایر الکترولیت های بدن شما بیش از حد رقیق شود. هیپوناترمی وضعیتی است که در آن میزان سدیم (نمک) به طور خطرناکی پایین می آید. این مسئله اصلی ترین نگرانی ناشی از کمبود آب در بدن است. اگر الکترولیت ها خیلی زود پایین بیایند، می تواند کشنده باشد. مرگ در اثر کمبود آب نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد.

متخصصان تغذیه دائماً به ما یادآوری می کنند که برای عملکرد درست بدن خوردن اب کافی حیاتی است. اما گاهی افرادی  را می بینیم که بسیار زیاد آب می خورند. به راستی

زیاد آب خوردن می تواند نشانه وجود بیماری در بدن باشد. هم چنین مصرف غذاهای شور یا ادویه دار، تمرین های ورزشی دشوار، اسهال، استفراغ، از دست دادن مقدار قابل توجهی خون و مصرف داروهای تجویز شده خاصی مانند  داروهای ضد روان پریشی خاص می تواند از نشانه ها و علت های زیاد آب خوردن باشد.

تشنگی یا تشنگی بیش‌ازحد مکرر که قابل رفع نیست می‌تواند علائم بیماری‌های جدی پزشکی باشد، مانند:

کمبود آب بدن: این حالت زمانی اتفاق می افتد که شما به میزان مناسب مایعات برای عملکرد مناسب بدن خود کمبود داشته باشید. کم آبی شدید به خصوص برای نوزادان و کودکان خردسال تهدید کننده زندگی است. کمبود آب بدن می‌تواند به دلیل بیماری، تعریق زیاد، خروج بیش از حد ادرار، استفراغ یا اسهال ایجاد شود.

دیابت شیرین: تشنگی بیش از حد می تواند ناشی از افزایش قند خون (هایپرگلیسمی) باشد. این اغلب یکی از اولین علائم قابل توجه این نوع دیابت است.

دیابت بی مزه: این نوع دیابت زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند مایعات را به درستی تنظیم کند. این امر باعث عدم تعادل و از بین رفتن آب بدن می شود و منجر به ادرار بیش از حد و تشنگی می شود.

دیپسو ژنیک دیسپیدوس: این بیماری به دلیل نقص در مکانیسم تشنگی ایجاد می شود و در نتیجه باعث تشنگی و مصرف مایعات با تکرر ادرار می شود.

 

تشنگی زیاد نشانه چیست؟

احساس تشنگی بعد از خوردن غذاهای پر ادویه یا ورزش شدید، به‌خصوص هنگامی که هوا گرم است طبیعی است. با این حال، گاهی اوقات تشنگی شما بیش‌ازحد معمول است و بعد از خوردن آب  نیز ادامه می‌یابد. حتی ممکن است دچار تاری دید و خستگی شوید. این علائم تشنگی بیش‌ازحد است، که ممکن است نشانه یک بیماری پزشکی جدی باشد.

حداکثر مصرف آب در روز چقدر است؟

  • هر روز از طریق نفس، تعریق، ادرار و حرکات روده آب خود را از دست می‌دهید. برای اینکه بدن شما به درستی کار کند، باید با مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی آب، منبع آب آن را دوباره پر کنید.
  • بنابراین، یک فرد بالغ سالم و متوسط که در آب‌وهوای معتدل زندگی می‌کند به چه مقدار مایعات نیاز دارد؟ آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده تعیین کردند که به شرح زیر مقدار کافی مایعات روزانه مصرف می‌شود:
  • حدود 15.5 فنجان (3.7 لیتر) مایعات در روز برای آقایان
  • حدود 11.5 فنجان (2.7 لیتر) مایعات در روز برای زنان

این توصیه ها برای خوردن آب، سایر نوشیدنی ها و مواد غذایی را نیز شامل می شود. حدود 20٪ مایعات روزانه معمولاً از طریق غذا و بقیه از طریق نوشیدنی تأمین می شود.

توصیه 8 لیوان آب خوردن در طول روز درست است؟

احتمالاً توصیه های خوردن هشت لیوان آب در روز را شنیده اید. اما آیا این یک توصیه برای همه است؟ اکثر افراد سالم هر زمان که احساس تشنگی می کنند می توانند با خوردن اب و مایعات دیگر هیدراته شوند. برای برخی از افراد، کمتر از هشت لیوان در روز ممکن است کافی باشد. اما ممکن است بعضی به مقدار  بیشتری آب برای انجام فعالیت های روزانه خود احتیاج داشته باشند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.