شناخت و درمان تیروئید پرکار

درباره تیروئیدهای بیش از حد فعال

تیروئید پرکار یک بیماری هورمونی نسبتاً شایع است که در صورت وجود بیش از حد هورمون تیروئید در بدن رخ می دهد. سپس مقادیر بیش از حد هورمون های تیروئید می تواند متابولیسم بدن را تسریع کرده و طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند.

چه عواملی باعث پرکاری غده تیروئید می شود؟

غده تیروئید در گردن یافت می شود. این هورمون ها تولید می شود که برای کنترل رشد و متابولیسم بدن در جریان خون ترشح می شود. به این هورمون ها تیروکسین و تری یدوتیرونین گفته می شود.

آن ها فرایندهایی مانند ضربان قلب و دمای بدن را تحت تأثیر قرار می دهند و به بدن کمک می کنند تا غذا به انرژی بدن ادامه یابد.

در پرکاری تیروئید ، غده تیروئید بیش از حد تیروکسین یا تری یدوتیرونین تولید می کند که متابولیسم بدن را تسریع می کند.

چندین دلیل زمینه ای ممکن است وجود داشته باشد ، شایع ترین آن بیماری گریوز است که در آن سیستم ایمنی بدن غده تیروئید را هدف قرار می دهد و باعث تولید بیش از حد هورمون های تیروئید می شود.

رفتار

تیروئید پرکار معمولاً به خوبی به درمان پاسخ می دهد و اکثر افراد قادر به کنترل علائم خود هستند.

سه راه درمان پرکاربرد غده تیروئید:

تیونامیدها – گروهی از داروها ، از جمله کاربیمازول و متی مازول ، که باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید در غده تیروئید می شوند

درمان رادیو ید – ماده رادیواکتیو به نام ید که به کوچک شدن غده تیروئید کمک می کند و فعالیت آن را کاهش می دهد (تابش موجود در ید دوز بسیار کمی است و سلامتی را تهدید نمی کند)

جراحی – در تعداد کمی از موارد ممکن است برای برداشتن برخی یا تمام غده تیروئید به جراحی نیاز باشد ، خصوصاً در صورت وجود گواتر بزرگ

همچنین ممکن است گاهی اوقات از مسدود کننده های بتا برای تسکین موقت بسیاری از علائم غده تیروئید پرکار استفاده شود ، گرچه خود غده تیروئید را هدف قرار نمی دهد.

معمولاً این امر منجر به عدم تولید هورمون کافی توسط تیروئید می شود. این به عنوان غده تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) شناخته می شود. با این حال ، تیروئید کم کار معمولاً جدی نیست و به راحتی قابل درمان است.

عوارض تیروئید پرکار

حدود 1 از 20 نفر مبتلا به بیماری گریوز علائمی را تحت تأثیر قرار می دهند که چشم آنها را تحت تأثیر قرار می دهد ، مانند:

دو بینی

حساسیت به نور (فوتوفوبیا)

پارگی (تولید بیش از حد اشک)

این به عنوان چشم پزشکی گریوز شناخته می شود و باید توسط پزشکی متخصص در زمینه درمان بیماری های چشم (چشم پزشک) مشاهده شود.

عارضه نادرتر و جدی تر ، شعله ور شدن ناگهانی و شدید علائم است که به عنوان طوفان تیروئید شناخته می شود. طوفان تیروئید می تواند حیات را تهدید کند ، زیرا باعث کم آبی شدید و مشکلات قلبی می شود.

زنان 10 برابر بیشتر از مردان دچار غده تیروئید می شوند. تخمین زده می شود که در حال حاضر از هر 50 زن در انگلیس 1 نفر با غده تیروئید بیش از حد فعال زندگی می کند.

در بیشتر موارد ، علائم از جایی در سنین 20 تا 40 سالگی شروع می شوند ، گرچه می توانند از هر سنی ، از جمله در کودکی ، شروع شوند.

درمان پرکاری تیروئید

پزشک به شما کمک می کند تا بر اساس سن ، سلامت کلی ، نوع پرکاری تیروئید و شدت آن در مورد یک روش درمانی تصمیم بگیرید. گزینه های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای ضد تیروئید. متی مازول (تاپازول) و پروپیل تیوراسیل (PTU) تیروئید شما را از تولید بیش از حد هورمون جلوگیری می کند. عوارض جانبی شامل واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی یا خارش است. نادر است ، اما این داروها همچنین می توانند سلول های سفید خون را در بدن تولید کنند. این امر احتمال ابتلای شما را بیشتر می کند. به ندرت ، این داروها می توانند به کبد شما آسیب برسانند ، بنابراین اگر علائمی مانند زردی پوست یا چشم ، خستگی یا درد در شکم خود دارید ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مسدود کننده های بتا. این داروها سطح هورمون تیروئید شما را درمان نمی کنند اما می توانند به علائمی مانند اضطراب ، لرزش یا ضربان قلب سریع کمک کنند.

ید رادیواکتیو. مقدار کمی ید رادیواکتیو را قورت می دهید. سلولهای بیش از حد تیروئید آن را جذب می کنند و باعث از بین رفتن آنها می شود. این باعث می شود تیروئید شما کوچک شود و سطح هورمون تیروئید شما پایین بیاید. شاید لازم باشد بیش از یک بار این روش درمانی را انجام دهید. همچنین ممکن است باعث کم کاری تیروئید شود. این درمان آسان تر از پرکاری تیروئید است: یک بار در روز مکمل هورمون مصرف می کنید.

عمل جراحی. اگر داروها گزینه مناسبی برای شما نیستند ، پزشک ممکن است تمام یا بخشی از تیروئید شما را از بین ببرد. به این عمل تیروئیدکتومی گفته می شود. برای جلوگیری از عوارض ممکن است لازم باشد قبل از جراحی از داروهای ضد تیروئید استفاده کنید. پس از آن ، ممکن است کم کاری تیروئید داشته باشید و نیاز به مصرف مکمل هورمون داشته باشید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.