علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

شاید شما آقا محترم هم این نگرانی را در ذهن خود دارید که در آینده دچار سرطان پروستات نشوید و تا تاجیی امکان دارد از آن جلوگیری کنید. یا شایدم علائم و نشانه هایی در خود دیدید که فکر میکنید علائم سرطان باشد. ما در این مفاله به بررسی علائم و نشانه های سرطان پروستات که امروزه شایع شده و گریبان خیلی از آقایان گرفته است.

نشانه های سرطان پروستات ممکن است شامل ادرار مکرر، فوری یا نیاز به ادرار در طول شب باشد. مردان نیز ممکن است متوجه شوند که مشکل شروع ادرار و همچنین کاهش نیروی ادرار وجود دارد. علائم رایج ممکن است شامل یافتن خون در ادرار(هماچوری) یا مایع منی و یا شروع ناگهانی نارسایی و اختلال نعوظ باشد. همچنین علائم کمتر متداول ممکن است به علت عوارض سرطان پروستات مانند درد پشت و کمر در صورتی که سرطان به استخوان گسترش یابد رخ دهد.

در حالیکه امروزه اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات قبل از شروع علائم  از طریق غربالگری PSA و امتحان دیجیتال رکتوم تشخیص داده می شوند، مهم است که با علائم احتمالی بیماری آشنا شوید. این امر مخصوصا برای مردانی که تحت غربالگری قرار نگرفته اند یا جوان هستند و هنوز بررسی نشده اند بسیار مهم است.

سرطان پروستات

علائم مکرر سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات عمدتا مربوط به آناتومی پروستات است. غده پروستات دقیقاً در زیر مثانه در لگن پایین قرار دارد. همانطور که ادرار از مثانه خارج می شود، از طریق یک لوله نازک به نام مجرای ادرار، که به طور مستقیم از طریق پروستات عبور می کند، حرکت می کند.
هنگامی که یک سرطان وجود دارد، بزرگ شدن و التهاب غدد درون آن ممکن است منجر به تخریب مجرای ادرار گردد و در نتیجه مانع جریان ادرار شود. علائم شایع در ارتباط با این محدودیت در مجاری ادرار عبارتند از:

تکرر ادرار

تکرر ادرار یکی از شایع ترین علائم سرطان پروستات است. اکثر مردم اغلب ثبت و ضبط نمی کننده که هر روزه چگونه ادرار می کنند ، اما مردان ممکن است متوجه شوند که آنها قبل از اینکه از خانه خارج شوند از توالت رفتن مطمئن می شوند . آنها ممکن است متوجه شوند که در هنگام مسافرت با ماشین باید بیشتر متوقف شوند یا اینکه در حین مسافرت با هواپیما از مکان و موقعیت توالت های تعبیه شده اطمینان حاصل می کنند .

علائم و نشانه های سرطان پروستات

ادرار فوری و اضطراری

سرطان پروستات نه تنها باعث تکرر ادرار می شود، بلکه می تواند منجر به اضطراب و احساس نیاز به ادرار فوری شود. مردان ممکن است متوجه شوند که آنها باید به سرعت به توالت بروند یا تعجب کنند که این کار به سرعت صورت می پذیرد .

نیاز به ادرار کردن در شب (ناکچوریا – nocturia)

نیاز به ادرار کردن در شب (nocturia) در مردان مسن بسیار رایج است و شنیدن این که این می تواند نشانه ای از سرطان پروستات باشد می تواند ترسناک باشد. دلایل بسیاری از نوکتوریا وجود دارد که تنها یکی از آنها سرطان پروستات است.

اگر شما معمولا برای ادرار بیدار نمی شوید و اکنون انجام دهید، باید با پزشک خود صحبت کنید. اگر معمولا یک بار در شب به ادرار بپردازید و اکنون باید دو یا سه بار این کار را انجام دهید، این نیز اهمیت دارد که به پزشک مراجعه نمایید .

مشکل در شروع به ادرار (Hesitancy یا تردید)

مشکل در شروع جریان ادرار (و یا تردید) نیز با توجه به سن مردان رایج است، اما می تواند نشانه ای از سرطان پروستات یا سایر شرایط نیز باشد. اکثر مردم در برخی مواقع تردید و دودلی را تجربه کرده اند، مانند زمانی که در توالت عجله داشته باشید. اگر این تردید و دودلی رخ می دهد و یا در حال افزایش است، حتی زمانی که یک مرد بدون عجله و راحت در خانه باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.

کاهش نیروی ادرار

مردان همچنین ممکن است متوجه کاهش نیروی ادرار یا مشکل در حفظ جریان ثابت در هنگام ادرار شوند، و به همین دلیل طول می کشد تا مثانه خود را خالی کنند. علاوه بر این، ممکن است درهم ریزش رخ دهد و ممکن است احساس کند که مثانه کاملا خالی نیست. با این حال، این می تواند به اندازه ی سن مردان نسبتا طبیعی باشد، اما اگر تغییر ناگهانی و یا به سرعت در حال تغییر باشد، باید آن را ارزیابی کرد.

هنگامی که یک دکتر را برای علایم سرطان پروستات می بینید

اگر هر کدام از علائم سرطان پروستات را تجربه کنید، مهم است که دکتر خود را ببینید. در خیلی از موارد بسیاری از این نشانه های سرطان پروستات وجود دارد، و همچنین برای تعیین تشخیص نیز مهم هستند.

این گفته می شود، هنگامی که برای تشخیص سرطان پروستات می آیید بهتر است صبر نکنید تا علائم ظاهر شوند. در مورد آزمایشهای غربالگری در دسترس با دکتر خود صحبت کنید. اگر سابقه خانوادگی یا سایر عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات دارید . برای بعضی از مردان ممکن است توصیه گردد در سن پایین تر از مردانی که فاکتورهای خطر را ندارند این آزمایشهای غربالگری را شروع نمایند.

اگر شما زیر ۵۰ سال سن دارید یا غربالگری سرطان پروستات را تجربه نکرده اید، اگر هر کدام از علائم ذکر شده در بالا مشاهده گردید سریعا به فکر باشید. هیچ چیز نباید عادی در نظر گرفته شود . حتی موضوع اختلال نعوظ نیز بایستی با دکتر شما مطرح گردد. همانند بسیاری از سرطانها، درمان اولیه با کاهش عوارض جانبی مرتبط با درمان و زمان درمان سریعتر نیز همراه است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.