تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آشنایی با جدول سودوکو

محتوای صفحه
  1. قانون بازی

سودوکو، مخفف یک عبارت ژاپنی 数字は独身に限る که خوانده می‌شود سوجی وا دوکوشین نی کاگیرو به معنی «ارقام باید تنها باشند» است.

هر چند این بازی برای اولین بار در یک مجله پازل آمریکایی در سال ۱۹۷۹ انتشار یافت، ولی انتشار آن به طور مستمر و پی‌گیر برای نخستین مرتبه بر می‌گردد به ژاپن در ۱۹۸۶ و از سال ۲۰۰۵ این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت و نخستین مسابقه ملی آن در سال ۲۰۰۸ در فیلادلفیا، آمریکا برگزار شد.

بازی سودوکو سالها در ژاپن و ایالات متحده آمریکا وجود داشته و در حقیقت شاخه ای از پازل چهارخانه ای جادوئی است که انسان را از ابتدای تاریخ شیفته خود کرده است . بنابراین حقیقتا این تعجب آور نیست که ناگهان اینچنین پرطرفدار شد. این بازی شامل همه چیزهایی است که انسان کنجکاو عاشق آن است.

در ابتدا کمی اسرارآمیز و پیچیده به نظر می رسد اما بعد به شکل مسئله ای که ما فکر می کنیم می توانیم حلش کنیم تبدیل می شود و در نهایت وقتی ما جواب را پیدا کردیم ، احساسی از پیروزی و غرور به ما دست می دهد.

این نوع جدول باعث تقویت فکر و ذهن انسان می گردد به همین دلیل از این بازی در بسیاری از مسابقات به منظور سنجش قابلیت تعقل استفاده شده و در بسیاری از فستیوال ها، به عنوان مقام نخست جهانی در بین بازی های سرگرمی دست می یابد.

در ایران برای اولین بار روزنامه همشهری در سال ۱۳۸۵ اقدام به چاپ سودوکو به صورت روزانه کرد.

قانون بازی

نوع متداول سودوکو یک جدول ۹x۹ است که کل جدول هم به ۹ جدول کوچک‌تر ۳x۳ تقسیم شده‌است. در این جدول چند عدد به طور پیش فرض قرار داه شده که باید باقی اعداد را با رعایت سه قانون زیر یافت:

  • قانون اول: در هر سطر جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
  • قانون دوم: در هر ستون جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
  • قانون سوم: در هر ناحیه ۳x۳ جدول اعداد ۱ الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.

 

علاوه بر تفاوت در ابعاد سودوکو، انواع و اقسام پرشماری از سودوکو وجود دارند که دارای قوانین متفاوت تری نسبت به سودوکوی معمولی هستند

هدف از حل سودوکو این است که اعداد ۱ تا ۹ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۳×۳ تکرار شود.
این نوع سودوکو را سودوکوی معمولی یا کلاسیک می نامند.
از جمله ویژگی های سودوکو این است که:
– دارای جوابی منخصر به فرد است
– متکی بر منطق استدلال است نه حدس و گمان
– تک نفره است
– قابل طرح با درجه سختی های مختلف است
– مناسب برای همه سنین است
اما علاوه بر این ویژگی ها، یکی از جذاب ترین ویژگی های سودوکو این است که دارای انواع و اقسام متنوع و جذابی است. اکثر سودوکوبازها تنها با نوع متداول سودوکو یعنی جدول ۸۱ خانه ای و قانون عدم تکرار اعداد در سطر، ستون و مربع های کوچک آشنا هستند. این نوع سودوکو را در اصطلاح سودوکوی کلاسیک یا معمولی می نامند. اما جاب است بدانید
سودوکو دارای انواع و اقسام جذاب و پرشماری است که هر کدام دارای قانون مختص به خود بوده و متفاوت با دیگر انواع است.

سودوکوهای غیرکلاسیک
در بین سودوکوبازهای حرفه ای اینگونه مرسوم است که اگر سودوکویی دارای ابعادی بزرگتر (یا کوچکتر) از مربع ۹×۹ باشد و یا اینکه دارای قانونی متفاوت از سودوکوی معمولی باشد، سودوکوی غیرکلاسیک نامیده شود. سودوکوی غیرکلاسیک را Variants (واریانت) به معنی “انواع دیگر یا متفرقه” نیز می شناسند.
برای مثال سودوکوی ۴×۴، ۶×۶ و ۸×۸ که دارای ابعادی کوچکتر از سودوکوی معمولی هستند و همچنین سودوکوهای ۱۲×۱۲، ۱۶×۱۶ یا حتی ۲۵×۲۵ که دارای ابعاد بزرگتر هستند در زمره سودوکوهای واریانت دسته بندی می شوند. حتی سودوکوی سامورایی که متشکل از ۵ سودوکوی تو در تو است نیز نوعی سودوکوی واریانت یا متفرقه است.
اما علاوه بر تفاوت در ابعاد سودوکو، انواع و اقسام پرشماری از سودوکو وجود دارند که دارای قوانین متفاوت تری نسبت به سودوکوی معمولی هستند. این قانون های اضافی گاه سبب ساده تر شدن حل سودوکو شده و گاهی اوقات نیز منجر به پیدایش سودوکوهای سخت تر از سودوکوی کلاسیک خواهند شد.


برای مثال سودوکوی زوج و فرد یکی از انواع معروف سودوکوی واریانت است. این نوع سودوکو به دلیل رنگ آمیزی خانه های زوج و فرد، بسیار ساده تر از سودوکوی معمولی است. در مقابل سودوکوی نامنظم به دلیل ظاهر متفاوت تر نسبت به سودوکوی کلاسیک، قدری مشکل تر است.
نکات کلیدی حل سودوکوهای واریانت
بهترین راه برای موفقیت در حل سودوکوهای متفرقه تمرین است. برای مثال در سودوکوی ۵ و ۱۰، با تمرین بیشتر می توان ترکیب های دوتایی اعدادی که حاصل، اعداد ۵ و ۱۰ می شوند را به خاطر سپرد و سرعت عمل در حل را افزایش داد.
اکثر سودوکوهای واریانت شباهت زیادی به سودوکوی کلاسیک دارند و تنها دارای یک یا چند قانون اضافی در حل هستند. بنابراین برای حل سودوکوهای واریانت باید در حل سودوکوی کلاسیک تبحر کافی داشته باشید.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که هیچ سودوکوی واریانتی بدون توجه به قانون اضافی آن قابل حل نیست و برای حل باید تمام قانون ذکر شده را پیاده نمایید. برای مثال در سودوکوی قطری بدون توجه به قانون عدم تکرار اعداد ۱ تا ۹ در قطرها، قادر به حل صحیح و کامل سودوکوی قطری نخواهید بود.
برای حل سودوکوهای واریانت نیازی به حدس زدن نخواهید داشت بلکه باید قانون حل را خوب متوجه شوید و بتوانید آنرا در هنگام حل استفاده نمایید. دقت نمایید همانند سودوکوی کلاسیک، سودوکوی واریانت نیز تنها دارای یک جواب منحصر به فرد است….

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.