تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تاریخچه پیدایش و گسترش برنج

برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد، اما اینها در دو زیرگونه کلی جای می‌گیرند. دو زیرگونه اصلی شامل برنج «جاپونیکا» با نام علمی Oryza sativa japonica و برنج «ایندیکا» با نام علمی sativa indica می‌شوند.

 

برنج نوعی از غلات به شمار می رود و می توان گفت که در اکثر نقاط جهان جزئی از غذای اصلی است و اکثر افراد آن را در وعده های غذایی خود قرار می دهند. در جهان بیش از ۱۰۰۰۰۰ گونه برنج وجود دارد که گونه جاوه ای، گونه چینی و گونه هندی از معروف ترین گونه های برنج ها هستند، البته می توان از برنج سفید و برنج قهوه ای به عنوان محبوب ترین انواع برنج نام برد. این گونه های برنج از نظر ابعاد و شکل ظاهری تفاوت هایی با هم دارند برای مثال، دانه برنج هندی باریک می باشد و دانه برنج ژاپنی کوچک و کوتاه می باشد.

 

تاریخچه برنج :

کشف برنج به سالیان بسیار دور بر می گردد. زمانی که هنوز انسان ها نمی دانستند که گیاه برنج می تواند نوعی غذا باشد، میمون ها دریافتند که این گیاه کوچک یکی از بهترین و لذیذ ترین گیاهانی است که می توانند از آن به عنوان خوراکی استفاده کنند، بررسی هایی در این زمینه نشان می دهد که میمون ها هزاران سال قبل به کشف برنج رسیده بوده اند. بسیاری از مورخین بر این باور هستند که برنج  ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد به وجود آمده است و رشد و نمو آن مربوط به آن زمان می باشد.

 

باستان شناسان در طی حفاری های خود در هندوستان دریافتند که رشد برنج در این سرزمین به ۴۵۳۰ سال قبل از میلاد بر می گردد اما در ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد، باستان شناسان به کشف برنج در چین دست یافتند. امپراطور چینی به نام شن نانگ، متوجه گردید که برنج تا چه اندازه برای مردم او مهم است بنابراین او آغاز کننده جشن هر ساله برای برنج  شد. او در زمان کشت برنج جشنی بزرگ در کشور بر پا می کرد و اولین فردی بود که خود دانه های برنج را در زمین ها می پاشید تا به مرحله رشد برسند. شبیه این جشن و فستیوال به مرور زمان در اکثر کشورها به وجود آمد.

امروزه در چین این جشن در روزهای آغازین سال جدید بر پا می گردد که از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است، البته با تمام این توضیحات باید بدانید هنوز باستان شناسان و مورخین به طور یقین نمی دانند که اولین خانه برنج کدام کشور بوده است و اختلاف نظر بین چین ، هندوستان و تایلند وجود دارد و مورخین فقط به طور قطعی می توانند بگویند که برنج در آسیای جنوبی رشد کرده و کشف شده و سپس به سمت اروپا و آمریکا رفته است و زاد گاه اصلی برنج را در کشورهای آسیای جنوبی می دانند. ما می دانیم که دانه برنج توسط جهانگردان، سربازان، بازرگانان و یا تاجران به کشورها و قاره های دیگر رفته است و افراد دانه های برنج را در سرزمین خود کاشته و به عمل رسانده اند. در هر صورت این سفر دانه های برنج با موفقیت صورت گرفته است زیرا ما امروزه شاهد کشورهای زیادی هستیم که دارای زمین های زراعی برنج می باشند.

امروزه چین، هند، بنگلادش و ویتنام جزء کشورهای اصلی در تولید برنج هستند. جالب است بدانید برزیل و ایالات متحده آمریکا نیز در دسته بندی بزرگ ترین کشورهای جهان در تولید و صادر کردن برنج قرار دارند.

نکاتی درباره کشت برنج

بهترین زمان:

میانگین دمای مناسب برای رشد برنج بین ۲۰ تا ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد، اگر دمای هوا پایین باشد و یا آبی که به منظور آبیاری زمین زراعی مورد استفاده قرار می گیرد سرد باشد، باید بدانیم رشد برنج و رسیدن دانه های برنج به تاخیر می افتد، البته باید بدانیم گرمای زیاد و بالا بودن دمای هوا از مرغوبیت برنج می کاهد.

نور مناسب:

دانه های برنج برای رسیدن، مانند اکثر گیاهان نیازمند نور مناسب هستند.

آب مناسب :

دانه برنج نسبت به بقیه گیاهان برای رسیدن به آب بیشتری نیاز دارد، البته باید توجه داشته باشید که دمای آب اگر کم باشد رشد دانه های برنج را به تاخیر می اندازد و اگر بالا باشد باعث از بین رفتن مرغوبیت برنج می شود. برنج کاران آب مورد نیاز زمین های زراعی خود را اغلب از آب باران یا آب رودخانه ها تامین می نمایند، البته باران زیادی به معنای آفت برای دانه های برنج می باشد.

رطوبت مناسب:

رطوبت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد برای رشد برنج مناسب می باشد و اگر این رطوبت به ۵۰ درصد کاهش پیدا کند باعث می شود روند رشد به خوبی صورت نگیرد البته متاسفانه رطوبت زیاد که ممکن است بر اثر ریزش باران یا تگرگ به وجود بیاید باعث از بین رفتن دانه های برنج می گردد.

خاک مناسب:

برنج گیاهی است که در خاک های مختلف رشد می کند البته درست است که بهترین خاک برای رشد برنج خاک رس است اما اگر در خاک های مختلف وجود آب به میزان کافی باشد دانه ها رشد خوبی خواهند داشت.

 

منابع :

جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.