درد قفسه سینه (آنژین) نوعی بیماری است که علامت آن درد در وسط قفسه سینه می باشد. هر فرد ممکن است به دلایل مختلفی درد قفسه سینه را تجربه کند. این علامت معمولاً تنها چند دقیقه طول می کشد. با این حال، در برخی موارد ممکن است چندین ساعت ادامه داشته باشد. این درد باعث می شود فرد احساس خستگی و ناراحتی کند. همانند سایر بیماری ها، آگاهی از بیماری درد قفسه سینه (آنژین) به شما کمک می کند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود و همچنین به طور موثر آن را درمان کرد. در ادامه این مقاله ار بخش بیماری های دکتر سلام به توضیح کامل درباره انواع درد قفسه سینه پرداخته و با آنها آشنا می شویم.

درد قفسه سینه (آنژین) چیست؟

درد قفسه سینه (آنژین) شایع ترین بیماری در جوامع توسعه یافته است. این یک علامت یا بیماری است که با درد در وسط قفسه سینه شناسایی می شود. درد قفسه سینه به دلیل انسداد یا انقباض ناشی از عروق کرونر ایجاد می شود. این باعث می شود که قلب خون کافی برای حفظ فعالیت های خود در اختیار نداشته باشد. در این مرحله قلب فاقد اکسیژن برای پمپ کردن خون است. به عبارت دیگر، درد قفسه سینه (آنژین) زمانی اتفاق می افتد که میزان اکسیژن مورد نیاز قلب از توانایی عروق کرونر فراتر رود.

زمانی که نیازی به افزایش جریان خون نباشد، علائم درد قفسه سینه (آنژین) نیز از بین می رود. درد قفسه سینه (آنژین) معمولاً در هنگام تلاش شما برای انجام دادن برخی کارها رخ می دهد. این علائم هنگام استراحت ممکن است از بین بروند. در موارد شدیدتر، درد قفسه سینه (آنژین) حتی ممکن است در هنگام استراحت که شما از حداقل انرژی بهره می برید نیز، رخ دهد. در این صورت درد قفسه سینه (آنژین) به درد قفسه سینه (آنژین) بی ثبات یا سندروم حاد کرونر گفته می شود.

ممکن است شما در هنگام بالا رفتن از پله ها، حمل بارهای سنگین، احساس عصبانیت، کار در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد، زیاده روی در خوردن، رابطه جنسی و غیره دچار درد قفسه سینه (آنژین) شوید. به دلیل درد و ناراحتی ناشی از درد قفسه سینه (آنژین)، ممکن است شما قادر به ادامه فعالیت های خود نباشید. پزشکان و متخصصان توصیه می کنند که هر چه سریعتر این بیماری را درمان کنید. این ممکن است نشانه ای از بیماری های دیگر به ویژه سکته قلبی باشد.

علل شایع درد قفسه سینه (آنژین)

برخی از دلایل عمده درد قفسه سینه (آنژین) عبارتند از:

بیماری عروق کرونر قلب

بیماری عروق کرونر قلب به عنوان بیماری عروق کرونر نیز شناخته می شود. اعتقاد بر این است که این بیماری یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. تخمین زده می شود که هر ساله حدود ۱۰ میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند.

بیماری ریفلاکس معده به مری

درد قفسه سینه (آنژین) معمولاً در بیماران مبتلا به ریفلاکس معده رخ می دهد. زمانی که معده بیمار شود، این بر روی سیستم تنفسی تاثیر گذار خواهد بود. درد قفسه سینه در واقع ناشی از درد مری واقع در قفسه سینه است. زمانی که اسید موجود در آب معده به مری برگشت داده می شود، اسید، انتهای عصبی روی سطح مری را تحریک می کند و باعث درد می شود.

دستگاه تنفسی باریک

درد قفسه سینه (آنژین) همچنین یکی از علائم باریک شدن دستگاه تنفسی است. در این زمان بیمار به دلیل ریزش اشیا خارجی به داخل مجاری تنفسی، دردی را قفسه سینه خود احساس می کند.

عوامل روانشناسی

بیماران مبتلا به اضطراب یا اختلالات عصبی نیز ممکن است دچار درد قفسه سینه (آنژین) شوند. علاوه بر این، افراد مبتلا به کم خونی نیز از درد قفسه سینه (آنژین) رنج می برند. زیرا خون اکسیژن کافی برای بدن را فراهم نمی کند.

دیس لیپیدمی

دیس لیپیدمی نوعی بیماری است که نه تنها در افراد چاق رخ می دهد بلکه در افراد لاغر نیز مشاهده می شود. این عامل اصلی انفارکتوس میوکارد است و باعث تنگی نفس می شود. علاوه بر این، بیماران مبتلا به نارسائی کبد و نارسایی کلیوی نیز این علائم را تجربه می کنند.

سیگار کشیدن

استعمال مکرر سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن باعث از بین رفتن شریان های بدن از جمله شریان های منتهی به قلب می شود و در نتیجه پلاک های کلسترول ایجاد شده و انسداد جریان خون رخ می دهد.

بیماری دیابت

بدن فرد مبتلا به دیابت نمی تواند انسولین کافی تولید کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ایجاد می شود و به بدن کمک می کند تا گلوکز را به انرژی تبدیل کند. علاوه بر این، دیابت همچنین خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد و منجر به درد قفسه سینه (آنژین) و انفارکتوس میوکارد می شود. بیماری دیابت در عین حال خطر آترواسکلروز و افزایش کلسترول را نیز بالا می برد.

چاقی

اگر مبتلا به اضافه وزن هستید، قلب شما باید برای تهیه خون به بافت ها سخت تر تلاش کند. عدم ورزش، خطر بیماری هایی مانند فشار خون بالا یا دیابت را افزایش می دهد. این به طور غیرمستقیم به درد قفسه سینه (آنژین) منجر می شود.

سایر علل درد قفسه سینه (آنژین)

برخی از دلایل دیگر این بیماری شامل سن، بالا فشار خون، بالا تری گلیسیرید و کلسترول بالا و عوامل ژنتیکی هستند.