تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

مکان های دیدنی کشور عراق کجاست؟

عراق کشوری در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. این کشور از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن وسوریه، از شرق با ایران و از شمال با ترکیه همسایه است. عراق در منطقه جنوب خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که منشأ تمدن های باستانی بین النهرین در طول تاریخ کهن این کشورند از شمال کشور به جنوب آن روان هستند و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می دهند و به خلیج فارس می ریزند.

حرم امام علی (ع)

حرم امام علی بن‌ابی‌طالب(ع)، در شهر نجف عراق قرار دارد. این مسجد در نزدیکی گورستان وادی السلام که به بزرگترین گورستان دنیا مشهور است قرار دارد.

حرم امام حسین (ع)

حرم مطهر امام حسین علیه السلام یکی از مقدس ترین مکان ها برای شیعیان است. در این حرم،امام حسین (ع) نوه ی حضرت محمد (ص) به خاک سپرده شده است. در سال ۶۵ یا ۶۶ هجری به دستور حاکم آن زمان عراق مختار ثقفی(ره) اولین بنا به صورت یک مسجد آجری برروی مرقد مطهر حضرت امام حسین ساخته شد و همچنین روستایی در آن منطقه بنا گردید که این هسته شکل گیری شهر کربلا شد.

حرم کاظمین

در شمال غربی بغداد مهم ترین مکان مذهبی برای شیعیان، حرمین کاظمین وجود دارد، ساخت این مکان در سال ۱۵۱۵ به پایان رسیده است، همان طور که می دانید کاظمین حرم حضرت موسی بن جعفر(ع) امام هفتم و حضرت محمد جواد(ع) امام نهم است. یکی از قدیمی ترین ساختمان های این مکان نیز کاخ عباسی است که در قرن ۱۳ ام ساخته شده است.

حرم سامرا

حرم عسکریین، آرامگاه علی بن محمد(ع) امام دهم و حسن بن علی(ع) امام یازدهم (معروف به عسکریین) در سامرای عراق است. همچنین نرجس خاتون، مادر حضرت مهدی(عج) ، و حکیمه خاتون دختر امام محمد بن علی التقی (ع) و خواهر امام علی بن محمد(ع) نیز در حرم شهر سامرا بخاک سپرده شده‌اند.

بمب‌گذاری :

اولین حمله در ۳ اسفند ۱۳۸۴ و دومین حمله پس از گذشت شانزده ماه در ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ رخ داد که گنبد و بخشی از گلدسته‌های حرم تخریب شد.

موزه ملی عراق

موزه ملی عراق (المتحف العراقی) موزه‌ای است با گنجینه ای از تمدن بین النهرین،که در بغداد قرار دارد. این موزه در جریان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مورد دستبرد دزدان عتیقه قرار گرفت.

موزه ملی عراق پس از سالها تعطیلی به دلیل جنگ، در فوریه ۲۰۱۵ با حضور نخست وزیر عراق حیدر العبادی بازگشایی شد.

زیگورات اور

کهن‌ترین زیگورات بین‌النهرین، زیگورات «اور» در شهر اور (عراق کنونی) با قدمت ۴۱۰۰ سال است. زیگورات ها معابد هرم مانندی هستند که در زمان های باستانی در بین النهرین بنا می شدند، این زیگورات ها معمولا در عراق و ایران بنا می شدند.در بالای این زیگورات معبدی وجود دارد که محل دفن شاهزاده نانا، حامی شهر اور است.

ایوان مدائن

این اثر باستانی دوره ساسانی در ۳۷ کیلومتری جنوب شهر بغداد در کناره خاوری رود دجله واقع شده است.

زیگورات کوریگالزو

زیگورات کوریگالزو حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به دستور پادشاه کوریگالزو، پادشاه سلسله ی کاسی ساخته شده است، این زیگورات اکنون در ۱۹ مایلی غرب بغداد واقع است.این زیگورات به افتخار خدای انیل ساخته شده و همچنین محل مهمی برای مسافران به بغداد بوده است. در دوران جدید زیگورات ها محل تفریح و گذراندن اوقات فراغت خانواده ها هستند.

ارگ کرکوک

در مرکز کرکوک ، یک شهر تاریخی و باستانی در قسمت کردستان عراق که حدود ۸۸۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است وجود دارد. به گفته ی مورخان این شهر توسط پادشاه آشور بانیپال دوم به دلیل مقاصد دفاعی و امنیتی ساخته شده است، که بعد ها ۷۲ برج نیز در طول حکومت پادشاه سلوکی در این شهر بنا شد، ارگ در بالای یک تپه ی ۱۳۰ فوتی بنا شده است. درون ارگ بناهای تاریخی زیادی از جمله ” کلیسای سرخ” ، ” مسجد گند سبز” وجود دارد.

قصر عباسی بغداد

آخرین کاخ باقی مانده از سلسله ی عباسی که مشرف به رودخانه ی دجله در مرکز شهر است.

مسجد الرحمن

سالانه گردشگران زیادی از بغداد دیدن میکنند. مسجد الرحمن بغداد یکی از جاذبه های اصلی این شهر است. بغداد به داشتن بناهایی با معماری های زیبا معروف است که این مسجد یکی از مهم ترین این بناها است. همچنین مقبره ها، مناره ها و مساجد زیاد دیگری نیز در شهر وجود دارد. مسافرانی که برای تعطیلات به این شهر آمده اند باید دیدن این مسجد زیبا را در اولویت قرار دهند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.