امروزه پزشکان داروهای  مختلفی برای از بین بردن سرفه  تجویز می کنند  تا عارضه کمتری داشته باشد و در این میان از شربت ها و قطره های گیاهی هم استفاده می شود که یکی از این داروها تیمکس است چون دارویی گیاهی است پس عارضه های کمی می تواند داشته باشد و این دارو طرفداران زیادی دارد  اکنون میخواهیم در ب اره این دارو اطلاعات بیشتری به شما بدهیم

تجویز در چه مواردی لازم است

بروز سرفه در افراد به این معنا است که یک عامل خارجی وارد ریه آنها شده است و بــدن می خواهد با عکس العملی آن را دفع کنــد؛ بنابراین واکنش بدن در قالب سرفه تلاشی است که برای خارج و دفع شــدن عامل مزاحم صورت می گیرد.
به طور طبیعی مصرف زیاد فراورده های ضدسرفه و خلط آور چندان مناسب نیست، پس بیماران نباید از آنها بدون تجویز پزشــک اســتفاده کنند.

گاهی اوقات دلیل چنین واکنشی یک تحریک ساده است، زمانی نیز علت آن ویروسی است؛ در این موارد می توان از قطره یا شــربت تیمکس برای درمان فرد بهره برد.
این در حالی است که برای مداوای سرفه هایی که دلیل آن میکروبی است علاوه بر این فراورده باید از آنتی بیوتیک مناسب نیز کمک گرفت، زیرا تیمکس تا حدی اثر تحریکی را تسکین می دهد اما نمی تواند نقش درمانی آنتی بیوتیک را در از بین بردن ویروس ایفا کنــد؛ پس اگر عفونت میکروبی در ریه فرد ایجاد شــده اســت علاوه بر این فراورده گیاهی باید از آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر در درمان بیمار بهره برد.

شربت یا قطره

تیمکس به صورت شــربت و قطره به بازار عرضه می شــود؛ ایــن دو مورد تنها از لحاظ ساخت دارو متفاوت است. البته قطره تیمکس در مقایسه با شربت غلیظ تر بوده و حجــم کمتری دارد و بیمار نیــز با مصرف به عنوان مثــال ۱۰ قطره٬ دوز دارویی مشــخصی را دریافت می کند.

این در حالی اســت که شربت شیرین بوده و برای کودکان مناسب تر اســت؛ البته برای هر دوز دارویی باید تعداد قاشق های مشخصی مصرف شــود که تجویز میزان آن بر عهده پزشــک خواهد بود.
بر این اســاس باید گفت تنها تفاوت شــربت و قطره در حجم و اندازه آن است و تفاوتی در مــاده موثره ندارد؛ بنابراین اگر افراد در هر گروه ســنی که قرار دارند، مبتلا به بیماری خاصی نباشند، تجویز شربت و قطره برای آنها فرقی نمی کند. البته نقل و انتقال قطره برای افراد راحت تر است.
اشخاصی که باید در ساعت مختلف روز در خارج از منزل حضور داشــته باشند، مانند محل کار راحت تر می توانند این دارو را در قالب قطره با خود همراه ببرند، تا در ســاعت های تعیین شده مصرف کنند. اما تاثیرگذاری شربت و قطره تیمکس به یک میزان است.

تداخل دارویی ندارد

اگر چه از تحریک مخاط دســتگاه گــوارش در بعضی بیماران به عنوان عوارض جانبی یاد می شود، اما واقعیت این است که تداخلی درباره این فراورده ثابت نشده است، تنها اشــاره به این نکته ضرورت دارد که در روش های پزشــکی و درمانی گاهی اوقات برای افراد داروی ضدسرفه و زمانی خلط آور تجویز می شــود که بایکدیگر متفاوت است، بنابراین نمی تــوان این دو نــوع دارو را به جای یکدیگر تجویــز کرد.

درباره آویشــن این موضوع به اثبات نرسیده اســت که این فراورده ها به طور دقیق کدام یک از این خاصیت ها را دارند. توصیه ای که پزشکان باید به بیماران داشته باشند، این است که اگر بیمار به مدت دو روز از این فراورده گیاهی استفاده کند، اما سرفه وی کنترل نشود، این امکان وجود دارد که دلیل بروز عارضه در وی عفونت میکروبی باشد؛ بنابراین  پزشک پس از معاینه در صورت تشخیص باید برای وی آنتی بیوتیک تجویز کند زیرا ناراحتی های تنفسی که در بیشــتر موارد در اثر ویروس ها رخ می دهند به راحتی تبدیل به عفونت های میکروبی می شوند و احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک دارند، اگر یک عفونت ساده ویروسی باشد در مدت یک تا دو روز بهبود خواهد یافت.

دارویی با عوارض جانبی بسیارکم

هر فراورده ای می تواند یک عارضه جانبی داشــته باشد. درباره فراورده های گیاهی این عوارض کمتر اســت. در باره این فــراورده دارویی دو نوع عارضه ممکن اســت بروز کند.
عارضه نخست مربوط به گیاه آویشن است، البته این عارضه زیاد رواج ندارد و قرن هاســت که انسان از آویشن به شیوه های مختلف استفاده می کند. با این حال ممکن است ترکیبات آویشــن باعث تحریک غشاهای مخاطی در بدن فرد شــود.
بخش دیگر نیز مربوط به عصاره و موادی است که در فرمولاسیون آن به کار رفته اســت که در صورت بروز آن باید مصرف دارو قطع شود، به عبارتی چنین عوارضی به دارو و گیاه ربطی ندارد و به فراورده هایی که در فرمولاسیون به کار رفته است مربوط می شود.

فراموش نکنید، بــروز برخی از عوارض دلیل بر این نیســت که مصرف دارو باید به طور کامل قطع شــود، بلکه می توان با کنترل کردن آن از بار مشکلاتی که برای بیمار ایجاد می کند کاست تا دوره درمان وی تکمیل شود؛ به طور نمونه می توان آن را همراه با غذا مصرف کرد، یا از فرمولاسیون های جدیدتر آن که باعث بروز ناراحتی های گوارشی نمی شود بهره برد تا هم عارضه کنترل و هم دوره درمان تکمیل شود.
همچنین به دلیل کارآیی یک دارو بهتر است بیمار برای مدتی بروز برخی مشــکلات را تحمل کند یا شــیوه مصرف آن به طور نمونه از شــربت به قطره یا برعکس تغییر دهد تا دارو اثر کرده و بیماری درمان شود.

چه افرادی نباید تیمکس مصرف کنند

اگر چه این دارو به دلیل داشتن پایه گیاهی و به عبارتی قرار گرفتن در مجموعه فراوری های گیاهی به بسیاری از بیماران توصیه می شود، اما در مواردی نیز استفاده از آن محدودیت هایی برای افراد دارد؛ به عنوان مثال تیمکس به زنان باردار، توصیه نمی شود.
البته اشاره به این نکته ضرورت دارد که عوارض این دارو یا مفید بودن آن برای زنان باردار هنوز به طور علمی مشخص نشده است، اما پزشکان به این اتفاق نظر رسیده اند که از هیچ فراورده دارویی تا حد امکان برای زنان بار دار استفاده نکنند.
علاوه براین گفته می شود زنان شیرده تا زمانی که به کودک خود شیر می دهند نیز بهتر است از این دارو استفاده نکنند، زیرا ایمنی مصرف آن برای آنها اثبات نشده است.

توجه داشته باشید تیمکس فراورده دارویی از یک گیاه معطر بوده و ممکن است از راه های مختلف دفع شود که ترشح در شیر نیز یکی از این راه ها به شمار می رود، بنابراین ممکن است مزه شیر مادر تا حدودی تغییر کرده و نوزاد وی از خوردن آن امتناع کند یا با اکراه این کار را انجام دهد.
از این رو ترجیح براین است در دوره بارداری و شیردهی این دارو تجویز نشود تا ادله مطمئن تری برای مفید و بی ضرر بودن آن به اثبات برسد.  گروه بعدی که مصرف این دارو برای آنها به نوعی منع شده است نیز شامل بیمارانی می شود که مبتلا به ناراحتی های شدید دستگاه گوارش هستند.

علاوه بر این افرادی که دچار بیماری های کلیوی از جمله التهاب کلیه هستند هم نباید این دارو را برای درمان سرفه خود مصرف کنند، دلیل منع استفاده برای این بیماران نیز این است که گفته می شود تیمکس می تواند اثر تحریکی روی مخاط لوبیاهای سحرآمیز بدن در هنگام دفع دارو داشته باشد.
در شرایطی که مجاری اداری فرد ملتهب باشد نیز نباید این دارو برای وی تجویز شود، علت آن هم دلیل مشابهی است که درباره مبتلایان به التهاب کلیه عنوان شد. در این موارد نیز البته تاکنون تحقیقی که به طور دقیق اثبات کند مصرف این دارو برای چنین بیمارانی مضر است، صورت نگرفته است.

اما پزشکان براساس نگرانی و مطالعات شخصی خود در مواردی از تجویز تیمکس برای این گروه از افراد خودداری می کنند. اگر فردی که به هر دلیلی دچار سرفه شده و نیاز به تجویز دارو به عبارتی شربت تیمکس برای وی است، اما به بیماری دیابت نیز مبتلا است، باید به یک نکته توجه کرد، اینکه در شربت تیمکس ساکاروز Sucrose وجود دارد که یک ترکیب آلی دی ساکاریدی به شمار می رود و دارای گلوکز و فروکتوز است و برای بیماران دیابتی ممکن است مشکلاتی را ایجاد کندغ از این رو به جای شربت باید قطره تیمکس برای این افراد تجویز کرد.