بعضی وقتها شیوه های کم‌خطرتری برای بهتر شدن حالتان وجود دارد.اگر سردرد دارید، سینوس‌هایتان گرفته و گلودرد دارید، شاید بهتر باشد که بجای مراجعه به دکتر خودتان آنتی بیئتیک بخورید به همین راحتی .چون فکر میکنید پزشکان نیز همین را تجویز خواهند کرد پس بهتر است بدون ویزیت این را خودتان مصرف کنید درحالی‌که نه تنها این نوع داروها مفید نخواهند بود بلکه بدتر هم خواهید شد

اگرچه برخی از بیماری‌های باکتریایی وجود دارد که به مصرف اینگونه داروها نیازمند هستند نظیر ذات‌الریه،  گلودرد استرپتوکوکی، عفونت گوش درونی، و بخش کوچکی از عفونت‌های شدید سینوسی، اما این موارد نادرتر از آن هستند که تصور می‌کنید. بسیاری از گرفتگی‌ها، سرفه‌ها، و نشانه‌هایی از این دست به‌واسطه ویروس‌ها ایجادشده‌اند و باکتریایی نبوده و در نتیجه نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارند.

داروها مواد شیمیایی هستند و با این کار شما ماده شیمیایی را به بدن وارد می‌کنید که هیچ شانسی برای کمک کردن به بدنتان نداشته و در عین حال می‌تواند به آن آسیب برساند. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند جوش‌های پوستی و دیگر واکنش‌های حساسیتی را سبب شوند. حتی مصرف بی رویه و نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند بدن را نسبت به آن مقاوم کرده و بیماری سی دیفیسیل را سبب شود. همچنین در صورت مقاوم شدن بدن، در آینده اگر نیاز مبرم به آنتی‌بیوتیک داشته باشید، دیگر نمی‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

به‌طور خلاصه باید بگوییم که اگر واقعاً نیاز ندارید، آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید. در زیر چهار مشکل جسمی که به آنتی‌بیوتیک نیاز ندارند ذکرشده است.

  • گلودرد

تنها گلودردی که به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد گلودرد استرپتوکوکی است. این در حالی است که پزشکان به ۷۰ درصد از افرادی که به گلودرد مبتلا هستند، آنتی‌بیوتیک می‌دهند. برای تشخیص این نوع گلودرد آزمایش‌های خوبی وجود دارد اما حتی در مواردی که جواب منفی است باز هم پزشکان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

شما حتی می‌توانید به راحتی در منزل این آزمایش را انجام دهید: اگر آبریزش بینی و سرفه دارید اما تب یا نقاط متورم به روی گلویتان ندارید و روی لوزه‌هایتان نمی‌توان نقاط سفیدرنگی را دید، احتمال آنکه به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا باشید بسیار پایین است.

  • عفونت سینوسی

معمولاً یک‌پنجم از آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای بزرگ‌سالان تجویز می‌شود در مورد عفونت‌های سینوسی است. این در حالی است که تنها ۲۰ درصد از انواع عفونت‌های سینوسی به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد. برخی از آن‌ها باکتریایی هستند اما به‌مرور زمان خودشان بهبود می‌یابند. تنها زمانی که نشانه‌ها بسیار شدید هستند باید آنتی‌بیوتیک مصرف شود.

  • سرماخوردگی‌های متداول

سرماخوردگی‌های متداول در اصل عفونت‌های ویروسی هستند و در عین حال در بین ۴ بیماری تنفسی به شمار می‌آیند که پزشکان برای آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. اما نه تنها این داروها و یا هیچ داروی دیگری آن را درمان نمی‌کند بلکه سیستم ایمنی بدن شما نیز ممکن است به آن واکنش نشان داده و به‌مرور بدنتان نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم شود. پس به جای آن بهتر است بینی خود را شست‌وشو دهید. همچنین امکان اینکه بعد از سرماخوردگی به عفونت سینوسی دچار شوید بسیار بالاست در نتیجه شاید بهتر باشد به پزشک مراجعه کنید.

  • ذات‌الریه

ذات‌الریه نیز از جمله بیماری‌هایی است که در آن افراد آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، اما آنتی‌بیوتیک به کارتان نمی‌آید. تجربه نشان داده است که آنتی‌بیوتیک تأثیری بر ذات‌الریه ندارد. به جای آنکه پزشکان سریع آنتی‌بیوتیک تجویز کنند، بهتر است برونشیت را از ذات‌الریه تمیز دهند زیرا این درواقع برونشیت است که به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد. نشانه‌های ذات‌الریه معمولاً تب، ضربان قلب بالا و تنفس تند است؛ اما برونشیت این نشانه‌ها را ندارد. پزشکان همچنین می‌توانند به صدای ریه فرد گوش دهند و در صورتی که چیز نامعمولی شنیدند و یا شک کردند می‌توانند از عکس‌برداری از ریه نیز کمک بگیرند