تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه با دیگران ابراز همدردی کنیم؟

۱- اهمیت مشکلات فرد را جدی بگیرید

پیش از هر چیز بسیار اهمیت دارد که به فرد مقابل نشان دهید مشکلات او را می‌بینید و آن‌ها را درک می‌کنید. در بسیاری از موارد افراد برای دلداری دادن به شخصی که دچار مشکل شده از جملاتی نظیر “این که چیزی نیست” یا “نباید برای چنین مسئله کوچکی خود را ناراحت کنی” استفاده می‌کنند. این جملات حتی وقتی با نیت خیرخواهانه گفته می‌شوند غیر مستقیم این پیام را می‌رسانند که شما مشکل فرد را چندان مهم نمی‌دانید یا وضعیت او را درک نمی‌کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که ضعف‌ها و آسیب‌پذیری افراد مختلف با یکدیگر فرق دارند و در نتیجه مشکلی که از دید یک نفر بسیار کوچک است می‌تواند برای دیگری ارزش و اهمیت بسیاری داشته باشد. در نتیجه گفتن جملاتی مثل اینکه “می‌دانم در وضعیت سختی هستی” یا ” درک می‌کنم که این موضوع خیلی تو را ناراحت کرده” جایگزین‌های بهتری هستند.

۲- داشتن زبان بدن مناسب

برای برقراری ارتباط موثر بسیار مهم است که بتوانید زبان بدن و ارتباطات غیر کلامی را، متناسب با موقعیت بیاموزید. تن صدا، سرعت کلمات، حالات دست و پا، نگاه‌ها، نوع نشستن و حتی سکوت‌ها و… همگی زبان بدن هستند.

۳- برای کمک کردن پیشنهاد بدهید

در بسیاری از مواقع وقتی می‌بینیم دوست یا فرد عزیزی دچار مشکل شده دلمان می‌خواهد کاری برای او انجام دهیم. اما از آنجایی که افراد در شرایط دشوار آسیب‌پذیری روانی بالایی دارند و ممکن است هر چیز را بد برداشت کنند احتمال دارد کمک‌های ما را به عنوان یک ترحم یا دلسوزی برداشت کرده و آن را قبول نکنند. در این شرایط اگر می‌خواهید به فرد کمک کنید این مسئله را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرده و اجازه دهید خود، برای قبول یا رد درخواست شما تصمیم بگیرد. برای مثال می‌توانید بگویید “هر وقت بخواهی من می‌توانم کنار تو باشم” یا “اگر خواستی می‌توانم این کار را برایت انجام دهم”.

۴- خوب گوش دادن

وقتی افراد از نظر روحی در وضعیت مناسبی نیستند گاهی تنها به یک شنونده نیاز دارند که واقعاً پای حرف‌های آن‌ها بنشیند و بدون قضاوت کردن درک متقابل خود را نشان دهد. در نتیجه وقتی می‌بینید یکی از عزیزانتان در وضعیت دشواری قرار گرفته قبل از هرگونه راهکار دادن، اجازه دهید که او حرف‌هایش را بزند و شما نشان دهید او را می‌فهمید یا احساساتش را درک می‌کنید. وقتی با شما صحبت می‌کند، به جزئیات صحبت آن‌ها توجه کنید نه اینکه در ذهنتان دنبال جواب بگردید. راهکار دادن زمانی که فرد برای آن آمادگی ندارد می‌تواند باعث شود که فرد احساس کند می‌خواهید او را نصیحت کنید و در نتیجه به احتمال زیاد احساس خوبی پیدا نمی‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.