تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا میتوان بیمه شخص ثالث را انتقال داد؟

همه کسانی که خودروی شخصی دارند تمایل‌شان این است که بتوانند تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را در هر سال حفظ کرده و در زمان تمدید بیمه‌نامه خود از این تخفیفات استفاده نمایند تا مبلغ کمتری را برای تمدید بیمه‌نامه بپردازند. قانون جدیدی برای بیمه شخص ثالث وضع شد که طی آن شخص می‌تواند بعد از فروش خودروی خودش و خرید خودروی جدید، تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را حفظ کرده و آن را به خودروی جدید انتقال دهد.

با توجه به نواقص فنی که در بیمه‌های شخص ثالث وجود دارد، تمامی کارشناسانی که در صنعت بیمه فعالیت می‌کنند، سعی بر این دارند که بیمه‌های ثالث را راننده محور نمایند و از خودرو محوری فاصله بگیرند، به این دلیل که ریسک اصلی برای بیمه ثالث شخص راننده و نحوه رانندگی او می‌باشد. برای همین موضوع در قوانین بیمه شخص ثالث تغییراتی ایجاد شده است که شاید زمینه‌ساز تغییرات مثبت دیگری هم باشد و یکی از این تغییرات امکان انتقال تخفیفات بیمه ثالث به خودروی دیگر است.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید:

بیمه شخص ثالث تنها در سه حالت قابل انتقال است:

  1. زمانی که بخواهید تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث خود را به یک شرکت بیمه دیگر انتقال دهید.
  2. زمانی که بخواهید بیمه شخص ثالث خودروی خود را به خودروی دیگر انتقال دهید.
  3. زمانی که بخواهید بیمه شخص ثالث خود را به مالک جدید خودرو و یا به یکی از بستگان درجه یک خود انتقال دهید.

در اواخر اردیبهشت سال ۹۶ بند جدیدی به قانون بیمه اضافه شد و آن اجباری شدن بیمه شخص ثالث برای جبران خسارات وارد شده در اثر حادثه بود. این قانون به تایید شورای نگهبان رسید و در خرداد ماه همان سال به تمام دستگاه‌های ذی‌ربط نیز ابلاغ گردید. طی همین نسخه جدید قانون بیمه بود که برای تمام بیمه‌گذاران تحت شرایط خاص، امکان انتقال بیمه شخص ثالث به همراه تمام تخفیفات آن به خودرو و یا شخص دیگری فراهم گردید.

طبق ماده ۶ این قانون، از زمان انتقال مالکیت وسیله نقلیه به شخص دیگر، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد بیمه شخص ثالث می‌تواند به مالک جدید خودرو منتقل شود، در این حالت این شخص بیمه‌گذار جدید به حساب می‌آید. بر اساس تبصره ای که در ماده ۶ وجود دارد، همه تخفیفات ناشی از داشتن عدم خسارت که مربوط به مالک قبلی بوده می‌تواند به خودروی جدید این شخص یا به افراد دیگری که از بستگان نزدیک این شخص هستند همچون همسر، والدین و یا فرزندان وی منتقل شود.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید:

بر اساس ماده ۶ قانون بیمه، برای انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید باید شرایط زیر رعایت گردد:

  • تا زمانی می‌توان بیمه شخص ثالث را انتقال داد که تاریخ انقضای آن به پایان نرسیده باشد و بیمه‌نامه دارای اعتبار باشد.
  • انتقال بیمه شخص ثالث تنها برای خودروهایی امکان‌پذیر است که مشابه باشند (دو خودرو از لحاظ کاربری باید مشابه باشند، به عنوان نمونه در زمان انتقال بیمه شخص ثالث باید هر دو خودرو کاربری سواری داشته باشند و یا هر دو خودرو کاربری بارکش داشته باشند و…).
  • هر دو وسیله نقلیه باید به نام یک شخص واحد یا بستگان درجه یک فرد بیمه‌گذار باشد و انتقال برای افراد دیگر امکان‌پذیر نیست.
  • انتقال مالکیت باید به طور قطعی باشد و در غیر اینصورت وکالت و یا قولنامه قابل قبول نیست.
  • در هنگام انتقال بیمه شخص ثالث تمام تخفیفات سال‌های قبل هم منتقل می‌گردد.

مدارکی که برای انتقال بیمه شخص ثالث لازم است:

  • اصل سند خودروی جدید و کپی آن
  • اصل سند خودروی قدیم و کپی آن
  • بیمه‌نامه ثالث خودروی جدید
  • بیمه نامه ثالث خودروی قدیم
  • اصل و کپی گواهی اقساط در صورتی که خودروی خریداری شده شما به صورت قسطی باشد، در غیر این صورت باید اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیمی در دست باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.