چند سالی است که استفاده از تکنولوژی به صورت گسترده در علم پزشکی رواج یافته است. این همکاری فواید بسیار زیادی را برای ارتقاء سطح سلامت انسان داشته است. سرطان از جمله خطرناک ترین بیماری هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند؛ اما با تشخیص به موقع این بیماری اوضاع خیلی متفاوت خواهد بود! با دکتر سلام همراه باشید.

در یکی دو دهه اخیر با توسعه اتوماسیون کامپیوتری شاهد هستیم که شغل‌های زیادی در حال از دست رفتن هستند و ماشین‌ها جای انسان‌ها را می‌گیرند.به‌خصوص در سال‌های اخیر با رشد فوق‌العاده سریع هوش مصنوعی <Artificial intelligence>این روند شتاب فزآینده‌ای به خود گرفته است ولی اگر فکر می‌کنید فقط شغل کارگران ساده در خطر است اشتباه می‌کنید. پزشکان هم از این قافله بی‌نصیب نمانده‌اند.در یک دو سال اخیر تکنولوژی دید کامپیوتری computer vision رشد زیادی پیدا کرده و کامپیوترها می‌توانند چیزهایی را که در جلوی دوربین خود دارند مانند ما درک کرده و تحلیل کنند. اینک محققین دانشگاه استنفورد نوعی شبکه عصبی مصنوعی را به نام Deep convolutional neural networks یا CNNs ابداع کرده‌اند که می‌تواند با دیدن پوست، مراحل ابتدایی سرطان پوست را در حد یک متخصص پوست تشخیص بدهد.

یک متخصص پوست با دیدن تعداد زیادی از ضایعات پوستی در طول تحصیل و طبابت خود به‌تدریج یاد می‌گیرید که شکل ضایعات پوستی سرطانی چگونه‌اند و می‌تواند با دیدن هر ضایعه پوستی علت آن را با دقت بالایی حدس بزند. مسلما هرچه پزشک بیماران بیشتری را دیده و حافظه قوی‌تری داشته باشد تشخیص او دقیق‌تر است ولی در این زمینه کامپیوترها بهتر از ما کار می‌کنند.

محققین حدود ۱۳ هزار تصویر را شامل حدود دو هزار ضایعه پوستی متفاوت از آرشیو بیرون کشیده و آنها را به هوش مصنوعی ارائه کردند تا به وی یاد بدهند هر ضایعه پوستی متعلق به چه بیماری است. حالا هوش مصنوعی بعد از تحلیل همه تصاویر یاد می‌گیرد تا با نگاه کردن به پوست یک فرد نوع بیماری او را در حد یک پزشک متخصص پوست یا شاید هم بهتر از او تشخیص دهد.
محققین دانشگاه استنفورد هوش مصنوعی را که به این ترتیب آموزش داده بودند در کنار ۲۱ متخصص پوست دارای بورد قرار دادند و از همه خواستند از بین تصاویری که به آنها داده بودند نوعی سرطان پوست شایع را به نام کارسینوم کراتینوسیتی از یک ضایعه خوش‌خیم به نام کراتوز سبورئیک و یک سرطان بسیار بدخیم پوستی را به‌نام ملانوم از یک خال ساده افتراق داده و جدا کنند. این تصاویر همگی از بیمارانی تهیه شده بود که تشخیص ضایعه آنها قبلا با نمونه‌برداری پوستی مشخص شده بود. نتیجه نشان داد که هوش مصنوعی توانست کاملا هم‌سطح با متخصصین طراز بالای پوست این بیماری‌ها را شناسایی کرده و تشخیص دهد. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که یک اپلیکیشن تلفن همراه در دست هر فردی بتواند به راحتی مشکلات پوستی را با دقت یک متخصص پوست تشخیص دهد.