کارشناسان تغذیه ادعا می کنند رژیم غذایی موسوم به «راهنمای غذایی سلامت مغز کانادا» و رژیم غذایی معروف MIND می توانند از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کنند. رژیم موسوم به «راهنمای غذایی سلامت مغز کانادا» توسط دانشمندان موسسه تحقیقاتی روتمن کانادا ایجاد شده و رژیم غذایی معروف MIND هم توسط پزشکان دانشگاه راش شیکاگو و دانشگاه هاروارد بوستون ارائه شده است.

دکتر کارول گرین وود، دانشمند ارشد موسسه تحقیقاتی روتمن، در این باره می گوید: «شواهد علمی متعددی وجود دارد که رژیم غذایی سالم با حفظ عملکرد مغز مرتبط است.»

طبق دستورالعمل رژیمی این دانشمندان، رژیم غذایی باید سرشاز از سبزیجات برگدار سبز، مغزیجات آجیلی، چربی های سالم و ماهی باشد. مصرف غلات کامل و لبنیات کم چرب هم مجاز است. اما مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده باید محدود باشد.

رژیم غذایی MIND تلفیقی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذاییDASH  (رژیم غذایی کاهش فشارخون) است که تصور می شود هر دو موجب کاهش بروز بیماری های قلبی-عروقی شده و در مقابل زوال عقل هم نقش حفاظتی دارند.

رژیم غذایی MIND شامل ۹ گروه غذایی سالم است: سبزیجات برگدار سبز، سایر سبزیجات، مغزیجات آجیلی، انواع توت ها، لوبیا، غلات کامل و تصفیه نشده، ماهی، مرغ و روغن زیتون است.

همچنین ۵ گروه ناسالم غذایی هم وجود دارند که دارای تاثیر معکوس بر عملکرد مغز هستند: گوشت های قرمز، کره و مارگارین، پنیر، شیرینی جات، و غذاهای سرخ شده.

در مطالعه بر روی بیش از ۹۰۰ نفر در رده سنی ۵۸ تا ۹۸ سال مشخص شد افرادی که به شدت از رژیم غذایی MIND پیروی می کردند با کاهش ۵۳ درصدی ریسک ابتلا به آلزایمر مواجه بودند. افرادی که تا حدودی از این رژیم پیروی می کردند با کاهش ۳۵ درصدی این ریسک مواجه بودند. رژیم غذایی این شرکت کنندگان به مدت چهار سال و نیم تحت نظر بود.