قرص ترانکوپین، یک داروی آنتی ‌سایکوتیک (ضد سایکوز) یا ضد روان پریشی نسل دوم است که برای درمان بیماری های روانی مانند اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی تجویز می شود و به عنوان یک ابزار دارویی ارزشمند برای کاهش و یا بهبود برخی علائم سلامت روان و رفاه حال بیماران محسوب می شود.

قرص ترانکوپین، داروی ضد روان پریشی (ضد سایکوز) است که برای درمان علائم مرتبط با بیماری های زیر استفاده می شود:

  • روان گسیختگی
  • اختلال دوقطبی
  • اختلال افسردگی ماژور (MDD)

این دارو با تغییر سطح برخی پیام رسان های شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی در مغز- به ویژه سروتونین و دوپامین- عمل می کند.

قرص ترانکوپین اگرچه اثر آرام بخشی دارد اما برای بی خوابی توصیه نمی شود. در این مقاله همچنین بررسی خواهیم کرد آیا این داروی برای درمان بی خوابی هم موثر است.

قرص ترانکوپین، توسط سازمان غذا و دارو ( FDA) برای درمان بی خوابی تأیید نشده است. با این حال، به دلیل اثرات آرام بخشی آن، هنوز هم گاهی اوقات به صورت کوتاه مدت و آف لیبل برای درمان بی خوابی تجویز می شود.

اگرچه مشخص کردن میزان دقیق تجویزی این دارو برای بی ‌خوابی و اختلالات مربوط به خواب دشوار است، اما طبق تحقیقات این دارو غالبا تجویز می شود.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۷ که نسخه های قرص ترانکوپین را در بین نوجوانان یک مرکز بستری روانی بررسی می کرد، نشان داد که از ۷۲۰ مورد پذیرش شده، ۱۱.۵ درصد آن ها از این دارو به هنگام شب استفاده می کردند که ۵۷ درصدشان صرفاً برای بهبود بی خوابی بوده است.

و یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۲ گزارش کرد که دوز معمول قرص ترانکوپین مورد استفاده برای بی خوابی- در صورت تجویز بدون برچسب- از ۲۵ تا ۲۰۰ میلی گرم در روز متغیر است.

آیا قرص ترانکوپین می تواند به بهبود خواب فرد کمک کند؟

تعداد معدودی از مطالعات معتبر، پیرامون اینکه آیا قرص ترانکوپین واقعاً به بهبود خواب کمک می کند یا خیر متمرکز شده اند.

طبق تحقیقات، اثر قرص ترانکوپین ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا بی خوابی به طور مستقل رخ می دهد (بی خوابی اولیه) یا در کنار یک بیماری دیگر اتفاق می افتد (بی خوابی ثانویه).

بررسی معتبری در سال ۲۰۱۲، دو مطالعه را شناسایی کرد که مصرف قرص ترانکوپین را در درمان بی خوابی اولیه ارزیابی می کردند. طی این مطالعات، نگرانی های بالقوه زیادی در مورد سلامتی انسان، مانند افزایش وزن و تغییرات متابولیکی- حتی در دوزهای پایین مصرفی- ذکر شد.

به طور مشابه، یک بررسی معتبر در سال ۲۰۱۴ تنها دو آزمایش بالینی کوچک پیرامون استفاده از قرص ترانکوپین برای کمک به بی خوابی در بزرگسالان را ارزیابی کرد (بدون در نظر گرفتن سایر شرایط سلامتی)، که در نهایت براساس کمبود اطلاعات ایمنی و اثربخشی، داروی مذکور برای بهبود بی خوابی توصیه نشد.

یکی دیگر از بررسی های معتبر در سال ۲۰۱۶ هم به همین نتیجه رسید. آن ها در این نتیجه گیری، تنها به یک مطالعه استناد کردند و چنین اعلام داشتند که قرص ترانکوپین خواب را به طور قابل توجهی بهبود نمی بخشد.

همچنین یک بررسی جامع در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که قرص ترانکوپین بی خوابی اولیه را بهبود نمی بخشد. با این حال، براساس شواهد محدود، چنین پیشنهاد شد که قرص ترانکوپین ممکن است در درمان بی خوابی ثانویه ناشی از افسردگی مرتبط با اختلال دوقطبی مفید باشد.