پولیپ دهانه رحم یک بیماری شایع در میان زنان به شمار می آید، در واقع پولیپ یک غده بسیار کوچک است که در دهانه رحم به وجود می آید و به طور معمول به ساقه کوچکی وصل است.

به گزارش هلث نویگیتور، پولیپ دهانه رحم می تواند باعث خونریزی غیرمعمول واژن شود، اما بسیاری از آنها کوچک هستند و به راحتی توسط پزشک برطرف می شوند.

پولیپ دهانه رحم در حدود ۲ تا ۵ درصد از زنان مشاهده می شود و این موارد بیشتر در زنان بالای ۲۰ سال که بچه دار شده اند نیز رخ می دهد. اغلب خانم ها فقط یک پولیپ دارند، اما پولیپ در برخی از خانم ها ممکن است دو یا سه تا هم باشد.

همچنین در بیشتر موارد پولیپ های دهانه رحم خوش خیم هستند (سرطانی نیستند) و اندازه آنها کمتر از ۱ سانتی متر است و درمان اصلی پولیپ های گردنی نیز برداشتن آنهاست.

علل بروز پولیپ دهانه رحم

علت دقیق بروز پولیپ دهانه رحم هنوز مشخص نیست، اما از علل احتمالی آن می توان به احتقان رگ های خونی در دهانه رحم، عفونت دهانه رحم یا التهاب مزمن (طولانی مدت) و پاسخ غیر طبیعی به افزایش سطح استروژن اشاره کرد.

علائم پولیپ دهانه رحم

علائم شایع پولیپ دهانه رحم عبارتند از:

خونریزی واژینال غیرمعمول مانند خونریزی بعد از مقاربت جنسی

خونریزی بین دوره های قاعدگی

خونریزی بعد از یائسگی

ترشح مخاط سفید یا زرد رنگ از واژن

البته حدود ۵۰ درصد از زنان هیچ علامتی ندارند و پولیپ شان فقط از طریق آزمایش معمول اسمیر دهانه رحم یا پاپ اسمیر قابل مشاهده است.