تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

حکم وسواس در غسل جنابت چیست؟

وسواس عبارت است از افکار و رفتارهای ناخواسته و غیرارادی که به طور مداوم و بدون اراده شخص به ذهن فرد می ‏آید و نمی‏تواند به سادگی آن فکر یا رفتار را از خود دور کند .در این حالت فرد دچار اضطراب شده و مدام رفتار خود را تکرار می کند .مانند تکرار آب کشیدن دست خود یا تردید در طهارت و نجاست لباس یا بدن خود و نظایر آن. بنابراین دقت در طهارت و نجاست اگر از حد عادی خارج شده و تکرار شود تبدیل به وسواس می شود که باید برای درمان آن اقدام نمود.
برای از بین رفتن حالت وسواس راه‏هایی وجود دارد که از جمله آنها می‏توان عوامل زیر را برشمرد:
۱) یادگیری درست و صحیح مسائل شرعی
۲) توجه به مفاسدی که وسواس به دنبال دارد؛ مانند از بین رفتن تمرکز فکری و اختلال در امور زندگی و بازماندن از انجام تکالیف شرعی.
۳) مطالعه کتابهایی در زمینه وسواس؛ مانند کتاب «وسواس» تألیف مرحوم مصطفی زمانی.
۴) تنها گمان کردن به نجاست ، تکلیف آور نیست بلکه در صورت داشتن یقین به نجاست باید از آن دوری کرد.
۵) همان طور که می‏دانیم در زمان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) ، اب لوله کشی و بهداشت ، مانند امکانات امروزی نبود اما مشکلی نیز در خصوص طهارت و نجاست وجود نداشت و مردم به طور عادی زندگی می کردند.
۶) توجه به این که یقین شخص وسواس برای وی معتبر نیست بلکه در پاک شدن و نجس شدن اشیاء باید به نظر عرف مراجعه کند و در آب کشیدن اشیاء و انجام غسل به طور عادی و مانند عرف عمل کند.
۷)خداوند تکلیف سختی بر عهده بندگانش ننهاده است .بنابراین با عزمی راسخ تصمیم بگیرید که براین دشمن درونی غلبه نمایید. برنامه ‏های زیر را عمل کرده و گرفتن نتیجه رضایت بخش اطمینان داشته باشید:
الف) ذکر بسیار «لا اله الا الله» و «لا حول ولا قوه الا بالله»
ب ) تکرار این جملات هنگام خوابیدن و آرامش بدن در بستر :من به خواست خداوند قطعا خواهم توانست براین بیماری وضعف غلبه نمایم من برای غلبه براین وسوسه‏ها کاملا نیرومندم. من از ضعف و زبونی بیزارم و بر ترک این عادت ناپسند مقتدرم.
ج)استعاذه و پناه بردن به خداوند با خواندن سوره ‏های فلق و ناس و نیز تکرار «اعوذ باللّه‏ من الشیطان الرجیم» و «لا حول ولا قوه الاّ باللّه‏».
از یکی از دوستان مورد اعتماد بخواهید که دائما ضرورت تغییر رویه را به شما یادآوری کند تا کمی از بایدهای ناخواسته شما کاهش یابد.
از نظر شرعی وسوسه از شیطان است و نباید از آن پیروی کرد. در روایت هست که:«شیطان دوست دارد شما از او پیروی نمایید». پس سعی کنید مثل همه مردم غسل کنید.
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«مقدار آب لازم برای وضو حدود یک کیلو و برای غسل حدود سه کیلو است». سپس فرموده است :«مردمی بعد از من می‏ آیند که این مقدار را کم می‏شمارند، این‏ها از امت من نیستند».
اسلام یک دین آسان و راحتی است که خود پیامبر(ص) می‏فرماید:«من برای شما یک دین آسان آورده‏ ام» آن وقت اگر بنا باشد یک وضو و یا غسل این قدر وقت انسان را بگیرد و به این اندازه مشکل باشد، این چه دین آسانی خواهد بود؟
از طرفی اگر کسی خلاف فرمایش پیامبر(ص) و ائمه(ع) عمل نماید این دهن کجی به آنان محسوب می‏شود و گناه بزرگی است؛ مثلاً پیامبر(ص) فرموده است:«چیز نجس را بعد از برطرف شدن عین نجاست یک مرتبه که زیر آب جاری شستید پاک است»، آن وقت با مصرف بیش از اندازه آب نشان می دهید که آنچه پیامبر(ص) فرموده درست نیست و این کار من صحیح است . از طرفی اسراف در مصرف آب ، گناه کبیره به شمار می رود . بنابراین از این به بعد به طور معمولی و مانند دیگران غسل انجام دهید و شستن داخل گوش و بینی لازم نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.