ایمان چه تأثیری در بهداشت روانی و جسمانی انسان دارد؟
اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید.
لطفا جهت پرسیدن آدرس و سوالات نامربوط پیام ندید. ما فقط آدرس و شماره تماسها را قرار میدیم که در پایین قرار گرفته.
دیندارى و کاهش مصرف الکل و مواد مخدر براساس تحقیقات انجام شده توسط ادلف(۲۸)، اسمارت،(۲۹) اوتار،(۳۰) دیویدز،(۳۱) افراد مذهبى از مواد مخدر استفاده نمىکنند و یا بسیار کم مصرف مىکنند. از نظر لوچ(۳۲) و هیوز(۳۳) به ویژه در میان عناصر مذهبى اصولگرایان کمتر از همه به مواد مخدر گرایش دارند و هر اندازه ایمان دینى فرد قوىتر باشد احتمال استفاده از مواد مخدر و الکل در او کمتر یا مساوى با صفر است.(۳۴) ه. دیندارى و خودکشى و خودسوزى تحقیقات نشان مىدهد خودکشى درکسانى که در مراسم دینى شرکت مىکنند نسبتى بسیار کمتر از دیگران دارد. کامستاک(۳۵) و پاتریچ(۳۶) دریک بررسى نشان دادند احتمال خودکشى در افرادى که به عبادتگاهها نمىروند چهار برابر بیش از شرکتکنندگان در محافل دینى است.(۳۷) هم پژوهشها نشان مىدهد یکى از علل مهم خودسوزى ضعیف بودن اعتقادات مذهبى بوده است. یک بررسى که در کشور اردن توسط داراکه(۱۹۹۲) (۳۸) انجام شده است نشان مىدهد که تعداد خودکشى در ماه رمضان در مقایسه با ماههاى دیگر سال کاهش قابل توجهى را نشان مىدهد.(۳۹) و. دیندارى، رضایت از ازدواج و کاهش طلاق براساس مطالعات انجام شده مذهب مهمترین عامل پاىبندى به خانواده، رضایت از ازدواج(۴۰) و کاهش طلاق است و این مسأله عامل مهمى در بهداشت روانى خانوادهها به شمار مىرود. تحقیقات نشان داده است مردانى که همسرانشان را طلاق داده و یا از آنها جدا شدهاند ده برابر پیش از دیگران در معرض ابتلا به بیمارىهاى روانى هستند.(۴۱) ۳. سازگارسازى جهان درون و برون؛ کاهش رنج ها بهره دیگرى که از تفسیر دینى حیات بر مىخیزد »ایجاد سازگارى بین جهان درون و برون« و لاجرم کاهش رنجها و ناراحتىها است. بدون شک در مواردى بین خواستهها و تمایلات انسان و آنچه در جهان خارج وجود دارد تفاوتهایى مشاهده مىشود. گاه این تفاوتها به گونهاى است که شرایط خارجى براى انسان رنج آفرین و ملالانگیز است. این تفاوتها مىتواند به گونههاى مختلف باشد مثل: ۱. تفاوت بین خواستههاى ما و نظام تکوین، مانند: شرور و آفاتى چون مرگ و میرها، سیل، زلزله، نقض عضو، بیمارى و… ۲. بین تمایلات ما و واقعیات اجتماعى مثل: حاکمیت نظام استبدادى و… از طرف دیگر در مواردى واقعیات خارجى به سهولت و در شرایطى که ما در آن قرار داریم تغییرپذیر است؛ در چنین وضعیتى انسانها به طور معمول در جهت تغییر جهان خارج به سود تمایلات خود مىکوشند؛ اما گاه جهان خارج اصلا تغییر پذیرنیست، یا در شرایط مورد نظر شخص دگرگون نمىشود؛ و یا تغییر آن مستلزم هزینههایى تحملناپذیر و نامعقول است. در این موارد بهترین راه سازگارسازى درون با خارج است و دین نیرومندترین عامل آشتى دهنده این دو جهان است. دین با تفسیرى که از جهان و ناملایمات و رنجهاى آدمى در آن مىدهد، نه تنها ناسازگارى آن دو را از میان بر مىدارد؛ بلکه با دادن نقش عبادى به تحمل دشوارىها و این که بزرگترین اولیاى الهى چشنده تلخترین رنجهایند شیرینترین رابطه را بین آن دو ایجاد مىکند؛ به طورى که انسان مؤمن مىگوید: »زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت«، از همین رو »الیسون« بهترین راه مقابله با مشکلات تغییرناپذیر را مقابله مذهبى مىداند.(۴۲) این که حضرت اباعبدالله الحسین )ع( در سرزمین سوزان کربلاء و دیدن آن همه رنج و مصیبت و زخمهاى بسیار بر جان و توان خویش فرمود: »رضا الله رضانا اهل البیت« و زینب کبرى پس از تحمل آن همه دشوارى طاقت فرسا مىفرماید: »ما رأینا الا الجمیل« عالىترین نمایش شکوه ایمان در سازگارى جهان درون و برون و شیرین نمودن رنج و سختى در جهت مقاصد و اهداف بلند الهى و انسانى است. بدین ترتیب نه تنها رنج انسان کاهش مىیابد، بلکه در مواردى شیرین و دلپذیر مىشود و این جز در سایه دین و ایمان دینى امکانپذیر نیست. ۴. هدف بخشى و ایدهال پرورى یکى از مهمترین کارکردهاى دین ارائه ایدهآل و آرمان مطلوب است. ایدهآل اصل یا موضوعى است که مورد گرایش انسان قرار گیرد و هدف تلاشها و کوششهاى او باشد. ایدهآل موجب شکلگیرى نوع انتخاب آدمى است. شخص به طور آگاهانه یا ناخودآگاه همه پدیدهها را با آن مىسنجد و ارزشداورى مىکند. ایده آل از مختصات زندگى بشرى و از عناصر اساسى آن است.