تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

ثروتمندترین مرد تاریخ کیست؟

مانسا موسی است که در قرن۱۴ میلادی بر غرب آفریقا حکمرانی می‎کرد و با دست و دلبازی‎هایش باعث شد اقتصاد کشور از هم بپاشد.
رودولف باچ ویر، استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا به بی بی سی گفت: “ارزش دارایی‌های موسی به نرخ امروز رقمی حیرت‎انگیز است و میزان ثروت و قدرت واقعی‎اش را نمی‎توان اندازه‎گیری کرد.”
سال ۲۰۱۵ جاکوب دیویدسن در وبسایت “مانی دات کام” (Money.com) در توصیف این پادشاه آفریقایی نوشت: ” مانسا موسی بیشتر از آنچه بشود تصور کرد، ثروتمند بود.”
در سال ۲۰۱۲، وبسایت آمریکایی “سلبریتی نت ورث” (Celebrity Net Worth) ثروت موسی را ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زد. این در حالیست که مورخان
اقتصادی معتقدند ارزش دارایی‌های او را نمی‎توان با یک عدد مشخص کرد.
مانسا موسی در سال ۱۲۸۰ میلادی در خانواده‎ای از طبقه حاکم به دنیا آمد. برادرش، مانسا ابوبکر، تا سال ۱۳۱۲ بر امپراطوری حکم می‎راند؛ پیش از این که برای رفتن به یک سفر اکتشافی از سلطنت کناره‏گیری کند.
به گفته شباب العمری مورخ سوری قرن ۱۴، ابوبکر کنجکاو بود بداند در پس آب‎های اقیانوس اطلس چه چیزی قرار دارد. گفته می‎شود او با ۲ هزار کشتی و خیل عظیمی از مردان، زنان و بردگان راهی سفر اکتشافی به اقیانوس اطلس شد؛ سفری که هیچ بازگشتی نداشت.
برخی از تاریخ‎شناسان از جمله ایوان ون سرتیما این ایده را مطرح کرده‎اند که ابوبکر و همراهانش تا آمریکای جنوبی پیش رفته‎اند. اما هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
بعد از ابوبکر، تاج و تخت پادشاهی به مانسا موسی رسید. امپراطوری مالی تحت حکمرانی موسی به شکل چشمگیری گسترش یافت. او ۲۴ شهر از جمله تیمبوکتو را تصاحب کرد.
در دوره امپراطوری موسی، وسعت قلمروی مالی بیش از ۳ هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد. از کرانه‎های اقیانوس اطلس تا منطقه‎ای که امروزه کشور نیجر در آن واقع شده متعلق به این امپراطوی بود؛ قلمرویی که بخش‏هایی از سنگال، موریتانی، مالی، بورکینافاسو، نیجر، گامبیا، گینه بیسائو، گینه و ساحل عاج امروزی را در برمی‎گرفت.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.