تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

کدام جانور است که هرگز آب نمی نوشد؟

موش کانگورویی موجودی بی آب !
تمام گیاهان و جانوران برای ادامه زندگی به آب نیاز دارند. با این وجود جانوری وجود دارد که در تمام طول زندگیش آب نمی نوشد. این جانور نوعی موش کوچک است و در صحرای جنوب غربی ایالات متحده آمریکا زندگی می کند. این موش های کوچک نقش مهمی در زندگی حیوانات صحرایی دیگر دارند. آنها غالباْ به علت آب موجود در بدنشان توسط حیوانات دیگر شکار می شوند. این موش کوچک می تواند به سرعتی حدود ۶ متر در ثانیه بدود و از دست دشمانش فرار کند.
این موش های صحرایی از دم دراز خود به عنوان سکان (هدایت کننده مسیر) استفاده کند، حتی در حالت پریدن هم می توانند در هوا تغییر مسیر بدهند. به علت دم و پاهای قوی و درازی که دارند به این موش، موش کانگورویی هم می گویند. طول بدن این جانوران به ۳۸ سانتیمتر می رسد و دم آن ۲۰ سانتیمتر است. آنها چشمانی درشت، سر بزرگ و دستانی کوتاه دارند. رنگ پوست این جانور در قسمت های بالای بدن زرد و قهوه ای و در قسمت های تحتانی سفید است.
حال سوال این است که چگونه این موش کوچک بدون آب زنده می ماند؟
یکی از ویژگی های حیوانات ساکن در صحراها، نیاز کم آنها به آب است. ساختار کلیه های موش کانگورویی هم طوری است که هرگز نیازی به نوشیدن آب ندارد. مقدار مورد نیاز این جانور کوچک از طریق غذای او یعنی گیاهان و ریشه هایشان و دانه ها تأمین می شود و همین مقدار کم آب برای بقاء لازم است. این موش ها در کنار بوته ها و زیر زمین زندگی می کنند. پاهای موش کانگورویی نسبت به اجزای مختلف بدنشان بسیار دراز هستند و هنگامی که دو موش در حال دعوا هستند این طور به نظر می رسد که هر یک تکه چوبی دارند و با آنها دعوا می کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.