تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا می دانید دریاچه های بزرگ شمال ایالات متحده آمریکاچگونه تشکیل شدند؟

چند تا از رودخانه های منطقه به این دریاچه های می ریزند، ولی بیشتر رودخانه های منطقه از حوضه ی دریاچه های بزرگ سرچشمه می گیرند و از آنجا دور می شوند.

 دریاچه های پنجگانه ی شمال آمریکا، که به دریاچه های بزرگ نیز معروف هستند، بزرگ ترین منقطه ی پر از آب شیرین جهان را تشکیل می دهند. این پنج دریاچه عبارتند از دریاچه هیوران، دریاچه ایری، دریاچه میشیگان، دریاچه سوپریور، و دریاچه انتاریو. یکی از این پنج دریاچه به نام دریاچه ی سوپریور از هر دریاچه ی آب شیرین در جهان بزرگ تر است. تنها دریاچه ی آب شور جهان که از این دریاچه بزرگ تر است، دریای خزر می باشد.

 

حوضه ی دریاچه های بزرگ، احتمالا به وسیله ی لایه های یخ در عصر یخبندان، به شکل گودال درآمده است. با سرازیر شدن لایه های یخ از شمال به جنوب، سنگینی و فشار زیاد آن در حین حرکت، این دره های را گودتر و همچنین عمیق تر کرد.

آنگاه، وقتی یخ ذوب شد، بسترهای پهناوری از ماسه، شن و همچنین سنگ بر جای گذاشت، که کناره یا مرز یخبندان نیز بوده است. این بسترها، دریچه ها و گذرگاه های خروجی، دره های مزبور را مسدود کردند.

در همان حال، با سبک تر شدن یخ ها، زمین به تدریج از قسمت جنوبی غربی، بالا آمد. همین باعث شیبدار شدن زمین در آن منطقه گردید، به طوری که آب از جنوب غربی به سوی شمال شرقی جاری می شد. هنگامی که لایه های یخ از این مناطق عقب نشینی کرده بود، آب تمام دریاچه ها از این شیب به رودخانه ی سنت لارنس و اقیانوس اطلس سرازیر می شد.

چرا آب دریاچه های پنجگانه شیرین است؟ چند تا از رودخانه های منطقه به این دریاچه های می ریزند، ولی بیشتر رودخانه های منطقه از حوضه ی دریاچه های بزرگ سرچشمه می گیرند و از آنجا دور می شوند. سرچشمه ی اصلی تامین آب دریاچه ها، آبی است که از زمین به آن می ریزد و سراسر سطح مجاور زمین را در این منطقه پوشانده است.

بستر دریاچه ها مانند حوضه هایی است که از سطح این آب زمینی، پایین تر قرار گرفته باشد؛ به همین علت، دریاچه ها، پیوسته در اثر آبی که به طور طبیعی از زمین می تراود و آبی که از چشمه ی های بیشمار به آن می ریزد، لبریز از آب هستند. بدین ترتیب، دریاچه های بزرگ، عملا مانند حوضچه های بزرگ زهکشی یا آبگیرهای طبیعی هستند و بدین طریق، آب موردنیازشان همیشه تامین می شود.

حوضه ی دریاچه های بزرگ و شبکه ی کانال های آن ها، بر روی هم چیزی حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.