واکسن کزاز فرآورده‌ای است که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کزاز به کار می‌رود.

این واکسن که به شکل مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد از شبه سم (Toxoid) باکتری کزاز به دست آمده و با فرمولاسیون‌های متفاوتی در دسترس قرار دارد که عبارتند از:
(TT) توکسوئید تتانوس که صرفا برای ایمنی در مقابل کزاز و کزاز نوزادی به کار می‌رود.
(DPT) دیفتری، سیاه‌سرفه، کزاز که برای پیشگیری از سه بیماری مذکور استفاده می‌شود و به نام واکسن ثلاث شناخته می‌شود.
(DT) دیفتری، کزاز که باری ایمنی از دو بیماری کزاز و دیفتری بوده و معمولا برای کودکان بالاتر از ۶ سال و یا کودکان زیر ۶ سالی که به جز سیاه‌سرفه (Pertussis) واکسن ثلاث واکنش‌های حساسیتی نشان می‌دهند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
(dt) دیفتری کزاز که به واکسن توأم بزرگسال نیز معروف است و برای همین دو بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این واکسن با حجم نیم سی‌سی و به صورت عضلانی تزریق می‌گردد. گاها و مانند بسیاری از واکسن‌ها یکسری عوارض ناخواسته ممکن است در خلال یا پس از تزریق بروز کند. این عوارض ندرتا جدی و پرخطر بوده و معمولا عوارض خفیف‌تر دیده می‌شوند که شایع‌ترین آنها عبارتند از:
درد در محل تزریق که در ۱۰ درصد افراد ممکن است بین یک تا سه روز پس از تزریق واکسن ایجاد شود و همراه با قرمزی، گرما و تورم در همان محل باشد. این واکنش پس از تزریق دوزهای آخر بیشتر از دوزهای اولیه دیده می‌شود.
در صورت بروز واکنش آنافیلاکسی (واکنش ناشی از حساسیت به واکسن) دوزهای بعدی منع تزریق دارند.
در برنامه کشوری ایمن‌سازی این واکسن به صورت واکسن ثلاث و در ۵ نوبت به ترتیب در ۲ ماهگی، ۴ ماهگی، ۶ ماهگی، ۱۸ ماهگی و بین
۶-۴ سالگی تلقیح می‌گردد. با این برنامه کودک تا ۱۰ سال در مقابل کزاز ایمن است.
برای مداومت در ایمنی علیه این بیماری نیاز به تزریق این واکسن به صورت هر ۱۰ سال یکبار است.
به خانم‌های در سنین باروری و بدون سابقه ایمن‌سازی نیز در ۵ نوبت به ترتیب در اولین مراجعه، یک ماه پس از آن، ۶ ماه بعد از نوبت دوم، یک سال پس از نوبت سوم و یک سال پس از نوبت چهارم واکسن توأم بزرگسال تزریق می‌گردد. برای خانمی که باردار بوده و سابقه‌ای از ایمن‌سازی ندارد دو دوز واکسن یکی در بدو مراجعه و دیگری یک ماه بعد دریافت می‌کند تا هم خودش و هم نوزادش از این بیماری مصون باشند.