تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آثار کمال‌ الدین اسماعیل چیست؟

یکی از ویژگی های ادبیات پارسی این بوده است که آنقدر گستردگی داشته است و آن قدر همگان شیفته ی این ادبیات می شده اند که بسیاری از کشورهای همسایه در آن زمان به سوی این ادبیات آمده اند. البته این شیفتگی کشورهای همسایه به ادبیات ایران منشا داشته است و سرچشمه ی این منشا ادیبانی بوده اند که قدرت بالایی در نجوا دادن ارزش های ادبی کشور ایران داشته اند .
در واقع یکی از این ادیبان ، کمال الدین اسماعیل است که توانسته بود بسیار در الگوهای شعر عثمانی تاثیر گذار باشد و از سوی دیگر نیز بسیار به این مساله اهتمام بورزد که شاعران بسیاری را به پارسی سرایی و پارسی گویی دعوت کند .
اگر بخواهیم از کمال الدین اسماعیل و شعر او بگوییم باید به این نکته اشاره داشته باشیم که وی تمام سعی خود را بر آن داشته است که در های معانی را به سوی مردم خویش باز کند. در واقع او جز محدود شاعرانی است که تماما ذهن خود را متمرکز بر این قضیه کرده است که معانی و اصول زندگی و معرفت ورزی را به مردم خویش آن هم در قالب شعر بیاموزد .
دلیل این انتخاب هم بدین صورت است که شعر از دیرباز بسیار راحت تر از نثر در میان مردم رواج پیدا می کرده است و اثر گذار تر بوده است. چرا که وزن شعر و ریتمی که شعر دارد به زبان مردم همیشه خوش تر آمده است و این تاثیر بسیاری در ماندگاری شعر دارد. از این رو کمال الدین اسماعیل نیز از این ویژگی بهره برده و اشعاری دارد که کاملا به مسائل اخلاقی می پردازد و از سوی دیگر نیز معرفت آموزی می کند .
این دقیقا چیزی است که ما از شمای کلی کار کمال الدین اسماعیل می بنیم . مسئله ی اخلاق در ایران ، پیش از اینکه حتی علمی به نام اخلاق در غرب بوجود بیاید وجود داشته است و دانشگاه های اخلاق همان دیوان های شاعران بزرگ ما بوده است که کنون دیگر کسی از آن ها بهره نمی برد .
در واقع حرفی که ما می خواهیم خدمت شما بگوییم این است که در ایران و طبق تحقیقاتی که تیم مطالعاتی تیموری انجام داده است ، ما دسترسی به منابعی داریم و گنجینه هایی را در ذهن داریم که هر کدام از این ها به تنهایی می توانند مایه ی رشد و سعادت یک جامعه را تامین کنند ، اما متاسفانه به این دلیل که مردم ما به هیچ وجه کتاب نمی خوانند و یا اینکه سرانه و آمار کتابخوانی در ایران بسیار کم است، ما همیشه با این مسئله و مشکل مواجهیم که نمی توانیم آنچنان که باید و شاید به رشد فردی در گستره ی مطالعه کردن ادبیات و یا هر کتاب دیگری بپردازیم .
پس توضیه ی ما به شما این است که حداقل امر سعی کنید از این زندگی نامه ها بهره ببرید و هر کدام را بخوانید و شعر ها و متن هایی که در انتهای زندگی نامه اشخاص می گذاریم را بخوانید و از آن ها لذت ببرید تا بتوانید ذهنتان را یک شستشوی عاطفی بدهید و محرکه های ذهنتان را برای بهره گیری از مطالعه و گسترش دادن مهارت های فردی آماده کنید .
مطالعه گنج گران بهایی است که شما می توانید به رایگان آن را بدست بیاورید. اگر تنها یک مطالعه در سایت تیم مطالعاتی تیموری داشته باشید ، می بینید که بیش از یک میلیون واژه مطلب رایگان در سایت وجود دارد که می توانید از آن ها به رایگان بهره ببرید و زندگی خودتان را دچار تغییر کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.