تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

طرز تهیه استیک

استیک طعم بسیار لذیذی دارد که باب میل اکثر سلیقه های غذایی می باشد اما اگر قصد خوب درست کردن استیک را داشته باشیم نیاز است که ابتدا طرز تهیه استیک و بعد نکات مهم هنگام طبخ آن را یاد بگیریم.

 

اگر شما آشپزی کردن را صرفا به قصد تحت تاثیر قرار دادن دیگران و از روی علاقه می خواهید انجام دهید، درست کردن یک استیک آبدار برای شما کافی است. این جمله را یک سر آشپز معروف بریتنیایی در مورد استیک، این غذای معروف گفته است. استیک غذایی کاملا فرنگی می باشد و هیچ کشور یا سر آشپز خاص یا منحصر به فردی ندارد.

البته ذائقه سرو این غذا در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلا آمریکایی ها بر این اعتقاد هستند که هرچه استیک بیشتر آب پز شود و از قطر زیادی برخوردار باشد بهتر است. در صورتی که خیلی از مردم دنیا نظر متفاوتی نسبت به پخت این غذا دارند. استیک انواع مختلفی دارد که عبارتند از: استیک دنده، استیک راسته و استیک سالیسبری که هریک از این استیک ها طرز تهیه و خواص منحصر به فرد خود را دارند. در تهیه استیک مهم ترین کار آشپز برش زدن گوشت می باشد. از انواع برش می توان برش فیله، راسته وکتف را نام برد. قسمت هایی از فیله که حالت پاره پاره دارند حتما باید از گوشت جدا شود. معمولا نعناع و فلفل از ادویه جات معروف این غذا می باشد.

طرز تهیه استیک مخصوص برای ۴ نفر

  • گوشت راسته گوسفندی (۲۰۰ گرم)
  • روغن زیتون (۲ قاشق غذا خوری)
  • سسس سویا ( ۱ قاشق غذا خوری)
  • پیازچه خرد شده (۱۰۰ گرم)
  • نخود پخته شده (۵۰ گرم)
  • گوجه فرنگی (۵۰ گرم)
  • نمک، فلفل و نعناع به مقدار لازم

 

طرز پخت استیک

ابتدا گوشت را با سس سویا، روغن زیتون و فلفل به طور کامل مخلوط می کنیم. سپس به مدت ۲ الی ۳ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا خوب طعم دار شود. سپس آن را با گوشت کوب مخصوص استیک نرم تر کرده و روی صفحه فلزی می گذاریم. در ادامه پیازچه را همراه با گوجه فرنگی مخلوط کرده و بعد از اضافه کردن نخود که از قبل آب پز شده است آن را خوب تفت می دهیم. نمک و فلفل را اضافه کرده و استیک را با چند برگ نعنا سرو می کنیم.

 

نکاتی قابل توجه در مورد مصرف استیک

  • این غذا جزء غذاهای سنگین می باشد و باید توجه داشته باشیم افرادی که از بیماری های چربی برخوردار هستند از مصرف این غذا تا حد امکان خود داری کنند.
  • برای تمیز کردن گوشت بسیار مهم است توجه داشته باشیم که ابتدا به طور کامل رگ و چربی های گوشت از آن جدا شوند.
  • گوشت در دنیای آشپزی سرتا سر جهان جایگاه ویژه ای دارد و انواع غذاهای گوشتی، آبگوشت، انواع کباب، کوفته و …این قضیه را به خوبی نشان می دهند. به همین دلیل جای تعجب نیست که استیک به خوبی جای خود را در ذائقه غذایی ما باز کرده و خیلی ها را عاشق خود کرده است.
  • یکی از نکات مهم در مورد استیک درجه های مختلف پخت آن است. وقتی به رستوران می روید و استیک سفارش می دهید از شما در مورد نحوه پخت آن نظرخواهی می کنند. به طور کلی استیک را به سه روش می پزند و آماده می کنند که این روش ها عبارتند از خام ، نیم پز و پخت کامل.
  • البته ممکن است در برخی از رستوران ها با اصطلاحات دیگری هم آشنا شوید که هم سطح با سه مورد ذکر شده می باشد.
  • ” استیک خام” همان طور که از اسمش مشخص است تقریبا خام است و کمترین میزان پخت را دارد. استیک “نیم‌پخت” هنوز ظاهر قرمز گوشت خام را دارد و حتی کمی آبدار است و به همین دلیل شاید خیلی با مزاج برخی از کشورها سازگار نباشد. با این حال خیلی ها در سرتاسر دنیا این نوع استیک را دقیقا به خاطر آبدار بودن و خام بودنش دوست دارند.
  • اگر به هیچ وجه دوست ندارید رنگ صورتی گوشت را ببینید و استیک کاملا پخته اما نرم و ترد می خواهید پخت متوسط انتخاب خوبی است. در این روش گوشت مدت زمان بیشتری نسبت به سایر روش ها پخته شده و سطح آن کاملا برشته می شود.

 

  منبع:  www.jamieoliver.com – جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.