اصفهان زیبا با همسایه هایی تماشایی

گشت و گذار در اصفهان تنها به بناهای باشکوه و تاریخی ختم نمی شودف بلکه در اطراف اصفهان جاذبه های طبیعی بیشماری وجود دارد که نباید از آنها غافل شد. در اطراف اصفهان آبشارها و دریاچه های فراوانی دیده می شود که بسیار تماشایی هستند و منظره ای شگفت انگیز خلق کرده اند. در ادامه بعضی از دیدنی های اطراف اصفهان را معرفی خواهم کرد تا پایان با من همراه باشید.

اصفهان کجا بریم؟

اطراف اصفهان کجا بریم؟

اصفهان، نگین نصف جهان، جاذبه‌های بی شماری را در دل خود جای داده است. اما گشت و گذار در این شهر تاریخی تنها به بناهای با شکوه آن محدود نمی شود. اطراف اصفهان نیز پر از مکان‌های دیدنی، تفریحی و منحصربه‌فرد است که هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

جاهای تاریخی اطراف اصفهان

در اطراف اصفهان جاهای تاریخی بسیاری وجود دارد که هر کدام مربوط به دوره‌ای از تاریخ هستند. در ادامه بعضی از این مناطق تاریخی را معرفی می‌کنم.

  • مسجد جامع اردستان: این مسجد کهن سال، با معماری باشکوه سلجوقی، تماشایی است. کاشی کاری های منحصر به فرد و تزئینات هنرمندانه این مسجد، روح تاریخ را در کالبد خود زنده نگه داشته است.
  • ارگ تاریخی مورچه خورت: ارگ مورچه خورت بعد از ارگ بم بزرگترین قلعه مسکونی ایران بوده است که آمار دقیقی از زمان ساخت آن در دسترس نیست. کوچه‌های پر پیچ و خم، طاق های خشتی، راه‌پله ها، صفه ها و دالان های تاریخی نشان دهنده امنیت بالای این ارگ در گذشته بوده است.
  • ارگ شیخ بهایی در نجف آباد: یکی از دیدنی‌های اطراف اصفهان ارگ شیخ بهایی در نجف آباد است که از شاهکارهای معماری دوران صفویه محسوب می‌شود. این ارگ دارای ۷ برج است که ۶ عدد آن کبوترخانه هستند. در این ارگ چایخانه و کافه سنتی برای گردشگران وجود دارد.
  • قنات دو طبقه مون در اردستان: تنها قنات دو طبقه جهان قنات مون در شهرستان اردستان است که حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد. آب طبقه زیر گرم و آب طبقه بالا شیرین‌تر، سبک‌تر و خنک‌تر است و آب این قنات هیچ‌وقت با هم مخلوط نمی‌شود.

قنات مون اردستان تنها قنات دو طبقه جهان است.

تصویری از جاهای تاریخی اطراف اصفهان

شهرهای زیرزمینی اطراف اصفهان

در اطراف اصفهان، بقایای شهرهای باستانی متعددی وجود دارد که هر کدام حکایتی از تاریخ پرفراز و نشیب این منطقه دارند. شهر نوش آباد با قدمتی چند هزار ساله و شهر کرد علیا با معماری خاص و بافت سنتی خود از بهترین مکان های تاریخی اطراف اصفهان هستند که نشان از تاریخ و فرهنگ کهن این شهر دارند و پناهگاه خنکی برای روزهای گرم هستند.

موزه های اطراف اصفهان

در شهرهای اطراف اصفهان، موزه های متعددی وجود دارد که گنجینه ای از اشیاء تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده اند. موزه مردم شناسی کاشان، موزه فرش کاشان، و موزه ابیانه، از جمله این موزه‌ها هستند که می‌توانید در آنها با تاریخ و فرهنگ مردم این شهر آشنا شوید. با تهیه بلیط قطار اصفهان به این شهر سفر کنید و آثار تاریخی این موزه‌های جذاب را از نزدیک مشاهده کنید.

مکان های تفریحی اطراف اصفهان

در اطراف اصفهان، مجموعه‌های تفریحی جذابی وجود دارد که با داشتن امکانات رفاهی، رستوران ها، و تفریحات آبی، لحظات خوشی را برای شما رقم خواهند زد. بعضی از این مجموعه‌های تفریحی مانند سد خمیران علاوه بر تامین آب کشاورزی، به مکانی برای تفریح و سرگرمی گردشگران تبدیل شده است. قایق سواری، ماهیگیری، و برپایی پیک نیک در کنار سد، از جمله تفریحاتی است که می توانید در این مجموعه داشته باشید.

طبیعت بکر اطراف اصفهان

در اطراف اصفهان طبیعت زیبایی وجود دارد که از کوه‌ها، دشت‌ها و آبشارهای خروشان پوشانده شده‌اند. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید از طریق فرودگاه اصفهان به این شهر سفر کنید و سفری به یادماندنی را برای خودتان رقم بزنید.

تصویری زیبا از طبیعت بکر اطراف اصفهان

کوه های سربه فلک کشیده اطراف اصفهان

برای علاقه مندان به کوهنوردی و صخره نوردی، کوه‌های کرکس، کوه صفه و شاهلاه در نزدیکی شهر اصفهان، مقصدی ایده‌آل محسوب می‌شوند. در این کوه‌ها می‌توانید با چالش‌های مختلفی روبرو شوید و از صعود به قله‌ها لذت ببرید.

دشت های لاله های واژگون اطراف اصفهان

فرشی از لاله های ارغوانی که سر به زمین فرو برده اند، منظره ای است که هرگز فراموش نخواهید کرد، می‌توانید در فصل بهار شاهد شکفتن این گل‌های زیبا باشید و قابی به یادماندنی را ثبت کنید.

  1. دشت لاله های واژگون گلستان کوه خوانسار
  2. دشت لاله های واژگون بید فریدن

آبشارهای خروشان اطراف اصفهان

اصفهان با داشتن آبشارهای متعدد در اطراف، بهشت دوستداران طبیعت است. آبشارهای شگفت انگیز، با ترکیب کوهستان و جنگل، تصویری رویایی را رقم می‌زنند. در منطقه لادر خمینی شهر هم آبشارهای خیره کننده ای وجود دارد که خستگی را از تن هر گردشگری به در می کند.

دریاچه ها و تالاب های اطراف اصفهان

اصفهان با داشتن تالاب‌ها و دریاچه‌های متعدد، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر و گونه های مختلف جانوری است که می توانید در آنها به تماشای پرندگان و لذت بردن از آرامش طبیعت بپردازید.

  1. باتلاق گاوخونی
  2. تالاب مهربرد
  3. دریاچه سد زاینده‌رود
  4. چشمه مرغاب عسگران

کویرهای اطراف اصفهان

کویر مرنجاب با داشتن تپه‌های ماسه روان، دریاچه نمک، و کاروانسراهای قدیمی، دنیایی متفاوت را به شما نشان می دهد. در این کویر می‌توانید با تورهای آفرود همراه شوید و هیجان را تجربه کنید یا در سکوت کویر ورزنه، به نظاره آسمان پرستاره بنشینید.

برای رفتن به کویر و لذت بردن از تفریحات آن، می توانید با تورهای آفرود همراه شوید.

روستاهای دیدنی اطراف اصفهان

با کمی دور شدن از شهر اصفهان، به روستاهای سنتی می‌رسید که هر کدام داستان‌های شنیدنی در دل خود دارند. این روستاها با داشتن چشمه‌ها و آبشارهای فراوان، با معماری خاص و رنگ و بوی سرخ خانه‌هایش و کویرهای زیبای اطرافشان بخشی از بهشت گمشده در اصفهان هستند.

  1. روستای طامه
  2. روستای ابیانه
  3. روستای سیور
  4. روستای هونجان

سوالات متداول درباره اطراف اصفهان کجا بریم؟

در اطراف اصفهان چه روستاهای دیدنی وجود دارد؟ روستای طامه، روستای ابیانه، روستای سیور، روستای هونجان

دشت های لاله های واژگون اصفهان کدامند؟ دشت لاله های واژگون گلستان کوه خوانسار، دشت لاله های واژگون بید فریدن

جاهای تاریخی اطراف اصفهان کدامند؟ مسجد جامع اردستان، ارگ مورچه خورت، ارگ شیخ بهایی و قنات دو طبقه مون

در شهر اصفهان چند شهر زیرزمینی وجود دارد؟ شهر زیرزمینی نوش آباد و شهر زیرزمینی کرد علیا

در اطراف اصفهان چه جاهای تفریحی وجود دارد؟ پیست اسکی فریدون شهر، سلیمان دشت، پارک ساحلی زرین شهر، شهر چادگان، دهکده تفریحی زاینده‌رود

جمع بندی

در این مقاله به تعدادی از دیدنی های اطراف اصفهان اشاره کردم، با انتخاب هر یک از این گزینه ها، سفری به یادماندنی در انتظار شماست. پس با توجه به علاقه مندی‌های خود، همراه من شوید و از زیبایی‌های اطراف اصفهان لذت ببرید! اگر قصد سفر به اصفهان و بازدید از جاهای دیدنی اطراف اصفهان هستید، می‌توانید خرید آنلاین بلیط هواپیما را از سایت قاصدک ۲۴ انجام دهید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها