امگا ۳ به تغییر انعطاف پذیری و غشای سلولی پوست کمک میکند.امگا ۳ بخش مهمی از غشای سلولی را می سازد ، مواد مغذی به  سلول میدهد  و همین برای پوست خوبست    زیرا سلول ها از اجزای فعال و مواد مغذی بافت پوست بدست می آید.  پوست  به نور خورشید حساس است و اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گیرید افتاب سوخته می شود  که  یکی از عوامل  اصلی خطر  برای سرطان پوست. در اصطلاح پزشکی، آفتاب سوختگی یک واکنش التهابی،  است که سبب  قرمزی و تورم و در نهایت پوسته پوسته شدن  لایه های سلولهای مرده پوست می شود.   مولکول های امگا ۳ به جلوگیری از التهاب کمک میکند و از آفتاب سوختگی پیشگیری می کند

پژوهشگران دانشگاه منچستر درمورد  تاثیر روغن ماهی بر روی سیستم دفاعی پوست تحقیقاتی انجام دادند و  با ارزیابی ۷۹ داوطلب سالم دریافتند،  استفاده از  امگا ۳ که در روغن ماهی  وجود دارد می‌توانداز سرطان پوست پیشگیری کند

برای انجام این مطالعه، به داوطلبان ۴ گرم مکمل امگا ۳ داده شد و سپس در معرض ۸، ۱۵ یا ۳۰ دقیقه نور آفتاب قرار گرفتند. نتایج نشان داد نقص سیستم ایمنی در افرادی که از این مکمل استفاده کردند تا ۵۰ درصد کمتر از افرادی بود که از این مکمل استفاده نکردند.

البته باید در نظر داشت امگا ۳ جایگزینی برای کرم‌های ضد آفتاب و حفاظت‌های فیزیکی نیست بلکه برای کمک به حفاظت از پوست در برابر مضرات نور خورشید کاربرد دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳

امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی‌ها وجود دارد و ویژگی‌های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده‌اند که برای ادامه حیات بدن کاملا ضروری است و همچنین چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، حتما باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها تأمین شود.

اولین تحقیق به سال ۱۹۵۰ و بررسی‌ که روی اسکیموها انجام شد، برمی‌گردد. مطالعه روی خون اسکیموها نشان داد با وجود آن که اسکیموها غذای اصلی خود را از گوشت حیوانات پرچرب شکاری تهیه می‌کردند، ولی اسیدهای چرب موجود در خون آن‌ها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوبات و گرفتگی رگ‌ها می‌شود. در آن سال‌ها امگا ۳ را مترادف با روغن ماهی می‌دانستند اما اسیدهای چرب امگا ۳ طی ۴۰-۳۰ سال اخیر به خوبی شناخته شده‌اند و در ۲ دهه اخیر در مورد نقش آن‌ها در سلامت مطالعه‌های بیشتری انجام شده است.

چربی‌ها در ساختمان سلولی بدن و به خصوص سلول‌های مغزی شرکت دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ از این نظر نقش‌های به خصوصی را ایفا می‌کنند؛ تحقیقات نشان داده‌اند امگا ۳ تأثیر مثبتی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، میگرن، استرس، تنش‌های عصبی و افسردگی دارد. بر اساس مطالعات اگر روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد میگرنشان کنترل می‌شود.