علت به وجود آمدن ناهنجاری افتادگی شانه

در خیلی از مواقع ما در وضعیت های غلط از نشستن، ایستادن ،خوابیدن و راه رفتن های طولانی قرار داریم که در طولانی مدت بدن ما رو در وضعیت غیر نرمالی شکل می دهد همچنین فعالیت بیش از حد با یک طرف از بدن ( در انواع ورزش ها مثلا” بدمینتون یا در حمل یک طرفه وسایل ) بدن ما را به سمت افتادگی شانه سوق می دهد.

بلند کردن اجسام سنگین یا پرکردن بیش از اندازه کیف به خصوص کیف هایی که تنها روی یک شانه حمل می شوند منجر به افتادگی شانه و دردهای شایع شانه ای می شود. این دردها در دانش آموزان و کسانی که کیف های سنگین خود را تنها بر روی یک شانه حمل می کنند نیز دیده می شود که بروز آن ها در جوانی معمولا” به صورت گذرا و کم و بیش است و با افزایش سن و عدم توجه کافی به آن باعث تبدیل آن به دردهای دائمی می شود.
همین طور ضعف عضلات یک سمت بدن که به علت کشیدگی بیش از حد رخ می دهد در به وجود آمدن این عارضه همکاری می کند.

معمولا” کسانی که دچار کج گردنی یا کج پشتی هستند نیز افتادگی شانه هم وجود داره شما با انجام تمرینات ورزشی ساده زیر می توانید در درمان ناهنجاری و جلوگیری از پیشرفت آن کمک شایانی به خود بکنید.

نشانه های شانه افتاده

خارج شدن شانه ها از وضعیت عادی
درد دراطراف شانه و گردن
کاهش عملکرد قلب و ریه

درمان افتادگی شانه

عضلات پشت و گردن خود را تقویت کنید یکی از ورزش های تقویتی برای این بیماری میتواند شنا باشد بخصوص شنای کرال میتواند کمک موثری در جهت بهبود این عارضه داشته باشد.

اصلاح ساختاربدنی میتواند یکی دیگر از روش های درمان باشد. استفاده از کوله پشتی های استاندارد میتواند یکی دیگر از درمان های این عارضه باشد و سعی کنید کوله را به صورت دو بندی استفاده کنید.

چند حرکت اصلاحی:

دست ها را از پشت به هم نزدیک کنید و انگشتان را در هم قلاب کنید شانه ها صاف و به سمت عقب کشیده میشود این کار را برای چندین بار تکرار کنید.
شانه ها را به سمت بالا بکشید وچند ثانیه نگه دارید و شانه ها را پایین بیاورید این کار را چندین بار تکرار کنید.
یک دست را از بالای سر و یک دست را از پایین به پشت ببرید و با قلاب کردن دست ها سعی کنید پشت خود را صاف کنید و پس از چند ثانیه دست ها را باز کنید و دست ها را تغییر دهید.
برروی شکم دراز بکشید و دست ها کناربدن برروی زمین قرار گیرد سعی کنید به کمک دست ها سرو گردن و بالا تنه را بالا بکشید و چند ثانیه نگه دارید.

نکته: این حرکت برای افرادی که گودی کمر دارند مناسب نمی باشد.به صورت دو زانو برروی زمین بنشینید و یک صندلی در پشت سرخود قرار دهید و سعی کنید دستان خود را از پشت به پایه های صندلی بگیرید و بدن را به سمت عقب بکشید.