تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان در مناسبت‌ های مختلف چیست؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

محتوای صفحه
  1. استان سیستان و بلوچستان نیز که دومین استان بزرگ کشور از نظر مساحت است و ۱۱ درصد وسعت ایران را در بر می‌گیرد، قبلا جزو خاک افغانستان بوده و اکنون از زاهدان تا چابهار را در برمی‌گیرد و همسایه افغانستان است. این همسایگی سبب شده تا فرهنگ و آداب و رسوم آن نیز متفاوت با دیگر نقاط ایران باشد. این استان که تنوع اقلیمی قابل توجهی دارد، قومیت‌های بلوچ و زابلی در آن زندگی می‌کنند و لهجه‌های متفاوتی دارند. سیستان و بلوچستان خطه‌ای از ایران است که فرهنگ و تمدن آن بسیار با قدمت است و به تبع آن آداب و رسوم آن نیز بسیار خاص و قابل توجه است. عید نوروز عیدی برای صلح و آشتی در میان مردم است که در سال‌های اخیر مورد توجه مردم قرار گرفته. در این ایام مردم لباس نو می‌پوشند و به دیدن یکدیگر می‌روند. مردم سیستان و بلوچستان در عید فطر که یکی از اعیاد مهم آنان است، لباس نو می‌پوشند و در محلی به نام «عیدگاه» جمع می‌شوند و مراسم نماز عید فطر را برگزار می‌کنند. پس از آن نیز به خانه اقوام و اطرافیان می‌روند و عید را به آنان تبریک می‌گویند. در روز عید قربان مردم لباس نو می‌پوشند و با جمع شدن در محل «عیدگاه» با هم شتری را قربانی می‌کنند و گوشت آن را به نیازمندان اهدا می‌کنند. مراسم عید قربان در میان مردم سیستان و بلوچستان تا سه روز ادامه دارد. اهالی سیستان و بلوچستان به ویژه در شهرستان‌های خاش و ایرانشهر در بسیاری از مناسبت‌های سال شترسواری می‌کنند. از آخرین شب پاییز، یعنی شب چله، مردم در انتظار عید نوروز و نو شدن سال هستند.
استان سیستان و بلوچستان نیز که دومین استان بزرگ کشور از نظر مساحت است و ۱۱ درصد وسعت ایران را در بر می‌گیرد، قبلا جزو خاک افغانستان بوده و اکنون از زاهدان تا چابهار را در برمی‌گیرد و همسایه افغانستان است.
این همسایگی سبب شده تا فرهنگ و آداب و رسوم آن نیز متفاوت با دیگر نقاط ایران باشد.
این استان که تنوع اقلیمی قابل توجهی دارد، قومیت‌های بلوچ و زابلی در آن زندگی می‌کنند و لهجه‌های متفاوتی دارند.
سیستان و بلوچستان خطه‌ای از ایران است که فرهنگ و تمدن آن بسیار با قدمت است و به تبع آن آداب و رسوم آن نیز بسیار خاص و قابل توجه است.
عید نوروز عیدی برای صلح و آشتی در میان مردم است که در سال‌های اخیر مورد توجه مردم قرار گرفته. در این ایام مردم لباس نو می‌پوشند و به دیدن یکدیگر می‌روند.
مردم سیستان و بلوچستان در عید فطر که یکی از اعیاد مهم آنان است، لباس نو می‌پوشند و در محلی به نام «عیدگاه» جمع می‌شوند و مراسم نماز عید فطر را برگزار می‌کنند. پس از آن نیز به خانه اقوام و اطرافیان می‌روند و عید را به آنان تبریک می‌گویند.
در روز عید قربان مردم لباس نو می‌پوشند و با جمع شدن در محل «عیدگاه» با هم شتری را قربانی می‌کنند و گوشت آن را به نیازمندان اهدا می‌کنند.
مراسم عید قربان در میان مردم سیستان و بلوچستان تا سه روز ادامه دارد.
اهالی سیستان و بلوچستان به ویژه در شهرستان‌های خاش و ایرانشهر در بسیاری از مناسبت‌های سال شترسواری می‌کنند.
از آخرین شب پاییز، یعنی شب چله، مردم در انتظار عید نوروز و نو شدن سال هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.