تاریخچه آزمایشگاه – چه زمانی اولین آزمایشگاه تاسیس شد؟

تاریخچه آزمایشگاه

بسیاری از ما پس از مراجعه به پزشک برای بررسی آسیب‌ های جسمانی ممکن است نیاز به انجام روش‌ های تشخیصی و انواع آزمایشات داشته باشیم، اما ممکن است این سوال در ذهن افراد نقش ببندد که آزمایشگاه چگونه محیطی است و سوالاتی در مورد تاریخچه آن داشته باشند.

از سال‌ های بسیار دور محققان و پژوهشگران سعی داشتند که در محیطی کاملاً مجزا و البته با استفاده از تجهیزات خاص شرایط را برای آزمایش و بررسی نمونه‌ های مختلف فراهم سازند، محیط آزمایشگاه مکانی کاملاً استریل است و با استفاده از ابزار آلات خاص متخصصان می‌ توانند بر روی اهداف خوب یا بد آزمایشاتی را انجام دهند.

با گسترش و پیشرفت محیط‌ های آزمایشگاهی قطعاً شرایط برای حفظ سلامت بشر بیش از قبل مهیا شده و نه تنها برای تشخیص بیماری‌ ها بلکه در تکنولوژی و دیگر صنایع نیز تاثیر چشمگیری داشته است.

به عنوان مثال در محیط‌ های آزمایشگاهی علاوه بر بررسی عوامل بیماری زا و نمونه‌ های غیر طبیعی در بدن انسان متخصصان می‌ توانند با ترکیبات خاص و فوق العاده انواع واکسن‌ ها را تولید کرده و برای محافظت از بشر در مقابل انواع بیماری‌ های خطرناک کاربرد خواهد داشت.

در محیط‌ های آزمایشگاهی شرایطی فراهم است که اگر طبق روال صحیح پیش رود بر کیفیت بیشتر زندگی انسان‌ ها تاثیرگذار است، در این محیط‌ ها محققان می‌ توانند به پژوهش خود ادامه داده و اطلاعات کلیدی و البته مهمی را به دست می‌ آورند این اطلاعات می‌ توانند باعث بهبود وضعیت زندگی بشر شده و از گسترش بیماری‌ های خطرناک و کشنده و البته همه گیر پیشگیری خواهند کرد.

از ابتدای قرن بیستم میلادی آغاز فعالیت‌ های آزمایشگاهی به طور رسمی اعلام شد و تمامی محققان و حتی دانشمندان در این محیط‌ ها توانستند ایده‌ های خود را به صورت علمی و البته حقیقی پیاده‌ سازی کنند.

پس از اتمام جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا آرامشی حاکم شد که باعث شد افراد به ویژه محققان بتوانند با آرامش بیشتر و دستی باز برای پژوهش‌ ها و تحقیقات خود اقدام کنند، اما سلامت و بهداشت جامعه از دیگر موضوعات پیشه گرفت و متخصصان سعی داشتند تا با استفاده از روش‌ های آزمایشگاهی و به کارگیری دستگاه‌ های خودکار و اتوماتیک تغییری چشمگیر را در این زمینه به وجود آورند.

تلاش مستمر و پی در پی محققان و دانشمندان در این زمینه باعث شد تا محیط‌ های آزمایشگاهی به عنوان یک رکن اصلی در فرایندهای درمانی و پزشکی شناخته شود و بدون حضور این مراکز امکان تشخیص بسیاری از بیماری‌ ها فراهم نیست.

به این واسطه خطا در علم پزشکی به کمترین میزان رسیده و جهت حفظ سلامت و بقای انسان‌ ها این محیط‌ های کاربردی موثر واقع شده‌ اند.

اولین آزمایشگاه در ایران در چه سالی تاسیس شد؟

مدرسه دارلفنون

در زمان تاسیس اولین آزمایشگاه ایران باید به زمان دوره قاجار ایران بریم در زمان تاسیس مدرسه دارلفنون در سال ۱۲۶۸ قمری – ۱۲۳۰ شمسی در شهر تهران تاسیس شد و استادان خارجی به کار تدریس علوم پرداختند و شاگردان بخش طب و جراحی کار خود را آغاز کردند.

در سال ۱۲۷۲ قمری – ۱۲۳۴ شمسی موسیو فوکاتی معلم فیزیک، شیمی و داروساز به همراه فرخ خان امین الملک به فرنگستان (فرانسه) رفتند و وسایل آزمایشگاه مناسب را با خود به ایران اوردند و کار آزمایشگاه و فعالیت علمی در ایران شروع شد.

بررسی تجهیزات آزمایشگاهی

در محیط‌ های آزمایشگاهی از ابزار و لوازمی استفاده میشود که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و محققان با به کارگیری این تجهیزات و لوازم می‌ توانند در روند کار خود تا حد چشمگیری موفق‌ تر باشند و می‌ توانند به اطلاعات بسیار خوب و شگفت انگیز دست پیدا کنند.

تجهیزات آزمایشگاهی به مجموعه‌ ای از لوازم و ابزارهایی گفته میشود که در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرند محققان ضمن به کارگیری این تجهیزات می‌ توانند آزمایشات تخصصی و حتی تصویربرداری‌ های جزئی را انجام داده و در روند کار خود به موفقیت‌ های چشمگیر دست پیدا می‌ کنند.

هر چقدر که تجهیزات مورد استفاده در مراکز آزمایشگاهی پیشرفته‌ تر باشد روال کار دقیق‌ تر و با کمترین میزان خطا انجام می‌ پذیرد.

اگر بخواهیم آزمایشگاه‌ های درمانی و پزشکی را مثال بزنیم باید بدانید هر چقدر که روند کار آنها دقیق‌ تر پیش رود برای حفظ جان بیماران نیز بهتر است و به عملکرد بهتر پزشک و دریافت نتیجه مطلوب از فرایندهای درمانی کمک شایانی می‌ کند.

هر آنچه که باید در مورد آزمایشگاه طبی بدانیم

از زمان‌ های بسیار دور کسانی که در جایگاه طبیب یا پزشک بر بالین بیماران حاضر می‌ شدند می‌ دانستند که برای تشخیص آسیب‌ های داخلی می‌ توانند با تکیه بر آزمایش خون و ادرار اطلاعات زیادی را کسب کنند.

اما بررسی نمونه خون، ادرار و حتی بافت‌ های آسیب دیده در گذشته کار بسیار سختی بود و معمولاً پزشکان به دنبال محلول‌ های شیمیایی برای واکنشات مختلف نمونه‌ های دریافتی بودند.

اما رفته رفته با پیشرفته علم و حضور تکنولوژی در عرصه‌ های مختلف محققان توانستند با به کارگیری تجهیزات نوین از نمونه‌ های دریافتی از بدن انسان‌ ها اطلاعات زیادی کسب کنند، به عنوان مثال متخصصان می‌ توانند از بررسی مایعات بدن از جمله ادرار، مدفوع، خون یا عرق نوع بیماری‌ های داخلی را تشخیص داده و حتی می‌ توانند انواع واکسن‌ های محافظ را از این طریق تولید نمایند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که علم خون شناسی به قرن هفدهم باز می‌ گردد. زمانی که یک محقق هلندی با استفاده از میکروسکوپ خود توانست خون را ارزیابی کند به این نتیجه رسید که شرایط برای بررسی‌ های بیشتر و جزئی‌ تر خون نیز وجود خواهد داشت.

از آن زمان تاکنون تغییر و تحولات وسیعی در زمینه خون شناسی انجام شده و تجهیزات آزمایشگاهی نوین که همه روزه پا به عرصه می‌ گذارند بررسی آسیب‌ ها و بیماری‌ های مربوط به انسان و دیگر موجودات را برای محققان آسان‌ تر می‌ کنند.

علوم آزمایشگاهی پیشرفت چشمگیری داشته است به گونه‌ ای که از سال‌ ها پیش رشته‌ های تخصصی در مراکز تحصیلی به این موضوع اختصاص داده شد و افراد علاقمند در این زمینه می‌ توانستند تحصیلات تکمیلی خود را در این رشته ادامه دهند.

شاید مهم باشد بدانید که بسیاری از مراکز درمانی، صنایع دارویی و حتی مراکز ساخت تجهیزات پزشکی با تکیه بر مراکز آزمایشگاهی است که می‌ توانند روال کار خود را به درستی پیش ببرند.

پیشرفت علوم آزمایشگاهی تا جایی بود که امروزه متخصصان با تکیه بر این روش تشخیصی می‌ توانند از سلامت مراجعین و بیماران در مواجهه با آسیب‌ های گوناگون دقیق‌ تر و بهتر محافظت کنند، به خاطر داشته باشید که نمونه برداری از بخش‌ های مختلف بدن تنها زمانی کاربرد دارد که بتوان از تجهیزات آزمایشگاهی به درستی استفاده کرد.

در کشور ما مراکز آزمایشگاهی با بهترین و مجهزترین تجهیزات همواره در حال ارائه خدمات به مراجعین و بیماران بوده و افراد با تکیه بر نتایج به دست آمده از این بررسی‌ ها می‌ توانند شیوه‌ های درمانی موفق را در پیش بگیرند و تا حد زیادی در روند بهبود بیماری‌ های ساده و حتی خطرناک نقش ایفا می‌ کنند

برترین مراکز آزمایشگاهی در ایران

پیشرفتی که در علم پزشکی اتفاق می‌ افتد باعث شده تا تمامی کشورهای در حال توسعه درصدد تهیه تجهیزات بوده و البته علاقه تعداد زیادی از افراد به علوم پزشکی و آزمایشگاهی باعث میشود تا درصدد شناخت این مسئله برآیند و ضمن تکمیل تحصیلات تخصصی کار کردن با دستگاه‌ های آزمایشگاهی را نیز در برنامه خود قرار می‌ دهند.

برترین پزشکان و محققانی که در زمینه علوم آزمایشگاهی فعالیت دارند در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرده و در بهترین و مجهزترین مراکز آزمایشگاه خدماتی نوین و کارآمد مانند بهترین آزمایشگاه تهران به مراجعین ارائه می‌ دهند.

آزمایشگاه‌ هایی که در کشور ما فعالیت دارند از پیشرفته‌ ترین دستگاه‌ ها استفاده کرده و زمانی که نمونه‌ های دریافتی را مورد بررسی قرار می‌ دهند با کمترین میزان خطا می‌ توانند نتایج دقیق را در اختیار افراد قرار دهند، به همین دلیل است که از نظر متخصصان مراکز آزمایشگاهی و انجام آزمایش یا نمونه برداری از بخش‌ های آسیب دیده بدن بهترین و دقیق‌ ترین روش تشخیصی به شمار می‌ آید.

تعداد مراکز آزمایشگاهی برتر در کشور ما بی‌ شمار است و می‌ توانید به راحتی به اولین مرکزی که دسترسی دارید مراجعه کرده و برای انجام آزمایش اقدام نمایید، ولی باید توجه داشته باشید که اون آزمایشگاه جزو بهترین آزمایشگاه های ایران باشد مانند آزمایشگاه خسروشاهی که سال ها می باشد که در منطقه ۱ و محله زعفرانیه به مردم عزیز ایران خدمت رسانی میکند.

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مهناز

چه جالب نمیدونستم اولین ازمایشگاه در دوران قاجار ساخته شده

بهنام فداییان
امتیاز :
     

هر چی ایران بدست اورد از جمله اولین ازمایشگاه در ایران به لطف امیرکبیر بود واقعا

حنیفی75

واقعا بهترین و اولین آزمایشگاه ایران رو امیر کبیر ساخت اونم در تهران

امی محمد

در دوره قاجار ایران پایتخت بود که اولین آزمایشگاه ایران در تهران تاسیس شد؟