تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا همه ملت ها یک پول مشترک ندارند؟

پول یک سکه ی فلزی یا یک تکه کاغذ چاپ شده نیست! پول، آن دلار نیکلی یا کاغذیف فرانک فرانسه، لیر ایتالیا، پزتای اسپانیا و یا حتی روبل روسیه نیست!

در آغاز بایستی گفت که تعریف پول، بسیار دشوار است! تصور یک بانکدار خصوصی امروز از پول با تصور یک رئیس قبیله ی آفریقایی در صدها سال پیش از این، از زمین تا آسمان با هم متفاوت بوده است.

 

پول یک سکه ی فلزی یا یک تکه کاغذ چاپ شده نیست! پول، آن دلار نیکلی یا کاغذیف فرانک فرانسه، لیر ایتالیا، پزتای اسپانیا و یا حتی روبل روسیه نیست! چرا؟ چون این ها همه و همه اگر چه به عنوان پول مورد استفاده قرار می گیرند، در بعضی از جزایر اقیانوس آرام، یک کپه سنگ نیز همین نقش را بازی می کند.

به بیان دیگر، تمام این چیزها که برشمردیم، نشانه یا جانشین پول هستند! آن ها نماینده ی چیزی واقعی هستند. ساده ترین راه برای تعریف پول این است که بگوییم پول، وسیله ی آسانی برای مبادله و همچنین مقیاسی برای سنجش ارزش کالا و کار است. وقتی شخص به چیزی احتیاج داشته باشد، می تواند شکلی از پول را که در اختیار دارد، بدهد و کالای مطلوب خود را بگیرد. می تواند کار یا خدمات مورد نیاز خود را در اختیار دیگران بگذارد و در قبال آن، پول بگیرد.

در طی تاریخ بشر، پول دستخوش تغییرات بسیار شده است. گاو و گوسفند، نخستین شکل پول بوده اند! بعدها غلات و همچنین نمک نیز به عنوان پول مورد استفاده قرار گرفتند. در جوامع اولیه ی سراسر جهان، از اشیاء گوناگون و متفاوتی به عنوان پول استفاده می شده است. بعدها استفاده از سکه رواج یافت و کمی پس از آن، یعنی سیصد سال پیش، استفاده از پول کاغذی یا اسکناس آغاز شد.

با پیدایش و رواج این شکل های جدید پول، دولت های محلی به تدریج بر شکل و ارزش پول نظارت کردند. هر کشور، شکل خاصی از پول برای خودش را برگزید؛ و این وضع تا به امروز ادامه دارد. ولی بشر هنوز به آن مرحله ای از تمدن نرسیده است که در آن، همه ی انسان ها در هر جایی که زندگی می کنند، بتوانند از یک پول مشترک استفاده کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.