تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

نحوه صحیح رانندگی چگونه است؟

مرحله اول
این مرحله برای آزاد شدن فرمان، رادیو پخش و یا دیگر استفاده‌های جانبی می‌باشد، و به هیچ قسمت از اتومبیل آسیب نمی‌رساند.
مرحله دوم
زمانی که سوئیچ را در مرحله دوم قرارمی دهیم، دستگاههای نشان‌دهنده جلوی چشم راننده چراغ شارژ، و چراغ روغن، نشان‌دهنده آب و بنزین… فعال می‌شوند. دراین مرحله از سوئیچ، موتور هم آماده روشن شدن است.
نکته مهم این که نباید سوئیچ را در این مرحله بیش از چند ثانیه باز نگه داشت. تکرار این عمل پلاتین را معیوب ساخته که بد روشن شدن و یا ریپ زدن موتور را در پی دارد، و درصورت چسبیدن دهانه آن موتور روشن نمی شود و یا خاموش می شود، درضمن امکان نیم سوز شدن و یا سوختن کویل را دارد.
مرحله سوم
در این حالت، موتور به وسیله استارت روشن می‌شود، اما اگر موتور بد روشنی کرد، باید از استارت زدن ممتد خودداری کرد، در مواقعی پیش می‌آید که خودرو زیاد استارت می‌خورد، زمانی که موتور از نظر سیستم برقی و یا سوخت رسانی تنظیم نباشد یا در اثر تماس آب به هر علتی مثل شستن، معیوب بودن باطری و یا استارت و… این وضعیت پیش می‌آید و موتور زیاد استارت می‌خورد. اما نکته مهم این است که در چنین مواقعی نباید استارت ممتد زد بلکه در هر پنج و یا شش ثانیه‌ که استارت میزنیم، سه تا چهار ثانیه مکث کرده و دوباره تکرار کنیم.
چنانچه بطور یکسره استارت بزنیم، به مغزی سوئیچ آسیب رسانده، باطری زودتر تخلیه می شود و استارت گرم شده و قدرت استارت کاهش می‌یابد و اگر هم خیلی داغ شود لحیم‌های آرمیچر میریزد و استارت از کار می افتد.
لحظه روشن شدن موتور
از نظرعلمی لحظه مرگ یک موتور مساوی است با لحظه روشن شدن آن، دراین لحظات نباید به موتور گاز داد، ولی اگر برای جلوگیری از خاموش شدن مثلا در زمستان مجبور شویم، درحد سر گاز و به اندازه‌ای که موتور روشن بماند، گاز دهیم؛ اشکالی ندارد.
زیرا وقتی یک موتور خاموش را روشن می‌کنیم، ده الی دوازده ثانیه طول می کشد تا فشار روغن پمپ روغن(اویل پمپ) جهت روغن‌کاری به حد موثر برسد، بنابراین موتور با کاهش روغن روبرو می شود و به قطعات حساس و مهم مانند یاتاقان‌ها روغن نمی رسد، و موتور خراب می‌شود.
موتور روشن می‌شود
بعد از روشن شدن موتور بایستی به آن اجازه گرم شدن دهیم تا انبساط وانقباض قطعات و روغن‌کاری بدون فشار انجام پذیرد و بعد حرکت نماییم در غیر این صورت قطعات دچار سایش زودرس می گردد و روغن آن نیز بر اثر سردی زود لجنی می شود و به موتور آسیب می‌رساند.
روش کلاج گیری و رها کردن آن
متاسفانه بعضی از رانندگان شیوه استفاده از دستگاه کلاچ را نمی‌دانند، دستگاه کلاج که به آن دیسک و صفحه می‌گویند بین موتور و گیربکس قرار گرفته و وظیفه آن قطع و وصل نیرو به طور موقت برای تعویض دنده است. به هنگام تعویض دنده، کلاج را تا آخر فشار می‌دهیم، ولی بعد از آن بایستی کلاچ را به آرامی رها کرد. اگر پدال را سریع رها کنیم احتمال شکسته شدن لنت صفحه و یا تاب برداشتن آن و ضربه‌های پیچشی به گاردان، پلس و میل‌لنگ وجود دارد و چنانچه خیلی دیر رها کنیم، سایش لنت را در پی داریم. بنابراین از گذاشتن بی مورد پا روی پدال خودداری کنیم که بلبرینگ و یا ذغال کلاج را خراب و یا صفحه کلاج را ضعیف می‌کند. توصیه می‌شود حتی در ترافیک‌های سنگین که توقف ماشین بیش از چند ثانیه است، خلاص کرده و پا را از روی پدال برداریم، استفاده از دنده‌های ضعیف در سربالایی‌ها و هنگامی که خودرو سنگین است باعث می شود تا صفحه بکس‌باد کند و لنت صفحه زود تمام شود از طرفی گرمای لنت و دیسک به فنر خورشیدی منتقل شده و قدرت دیسک را کاهش میدهد و دیگر خودرو کشش ندارد.
گیربکس
مهمترین دستگاهی است که اگر روش استفاده صحیح آن را رعایت شود، در عمر و کارکرد کل موتور و خود گیربکس نقش مؤثری دارد.
دومین دستگاه انتقال قدرت بعد از کلاج است، وظیفه‌اش افزایش گشتاور یا زور و کاهش سرعت برای شروع حرکت و یا سربالایی‌ها در دنده یک و دو، و نیز افزایش سرعت و کاهش گشتاور در دنده‌های سه و چهاردر جاده‌های بدون شیب را به عهده دارد. برای استفاده صحیح از گیربکس باید به روش و زمان صحیح تعویض دنده دقت کرد.
نحوۀ تعویض دنده
تعویض دنده نباید به سرعت انجام شود که دراین صورت دنده‌های داخل آن معیوب می شود. موقع تعویض بین هر دو دنده مثل دنده یک به دو، در خلاص مکث می کنیم. این وقفه حدود یک ثانیه کمتر است و در ثانیه دوم نیرو به سمت دنده بعدی اعمال می کنیم. فقط درسر بالایی‌های تند این زمان برای دنده معکوس مانند دو به یک کمتر است.
زمان تعویض دنده
زمان تعویض دنده نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت، دوام و کارکرد مکانیسم‌های مختلف خودرو از موتور گرفته تا انتقال قدرت و حتی طول عمرلاستیکها دارد و یکی از عوامل گرم کردن موتور و یا ضعیف شدن رینگ و پیستون، تیزکردن دنده‌های گیربکس و دیفرانسیال و… زمان تعویض می‌باشد.
شیوه تعویض دنده‌
دورسنج، سرعت سنج و صدای موتور سه شاخص اصلی برای زمان تعویض دنده می باشند که بستگی به موقعیت خودرو درجاده بدون شیب، سربالایی و سرازیری دارد. در راههای بدون شیب دنده را درحالت یک قرار می‌دهیم و حرکت می‌کنیم، وقتی که دورسنج به سه رسید و سرعت اتومبیل به سی و پنج تا چهل رسید به دنده دو آمده در دنده دو هنگامی که دور قدری از سه فراتر رفت و سرعت خودرو به چهل و پنج و یا پنجاه رسید، به دنده سه آمده برای رفتن به دنده چهار دور موتور را به چهار رسانده که در این هنگام سرعت اتومبیل به حدود هشتاد رسیده‌ است. سرازیری‌های با شیب کم همان روش بالا را اجرا نموده با این تفاوت که دور برای هر دنده تقریباً به اندازه پنج کمتر است. مثلاً، دور دنده یک، دو و نیم و دور دنده دو، سه و دنده چهار حدود سه و نیم است. در سربالایی‌های با شیب کم نیز درهر دنده دور باید نیم بیشتر باشد. در مجموع الگو، بدون شیب و افقی است. در سرازیری‌های تند بایستی متناسب با شیب جاده از دنده‌های سنگین استفاده نمود، اگر شیب کم باشد از دنده سه و اگر زیاد بود از دنده دو و چنانچه خیلی زیاد بود، از دنده یک استفاده می‌شود. در سربالایی‌های تند هم باید به موقع و متناسب با شیب از دنده سنگین استفاده نمود ولی تفاوتی که با سرازیری دارد این است که باید در اینجا در دور و سرعت مناسب دنده‌ها را به موقع وسریع سبک و سنگین کرد.
ترمز و روش استفاده از آن
نیرویی که از جانب پا به پدال وارد می‌شود ده تا دوازده کیلوگرم است این نیرو بوسیله سیستم روغن و خلاء تقویت می شود تا به اندازه‌ایکه خودرو را در زمان بسیار کوتاهی نگه می‌دارد. لنت ترمز دارای سه ویژگی است: مقاوم بودن در برابر فشار و سایش زود هنگام، اصطکاک بسیار خوب و مقاوم بودن در برابرحرارت. یک لنت بایستی دمای حدود سیصد تا چهارصد درجه سانتی‌گراد را در موقع ترمز گرفتن تحمل کند، حال اگر یک راننده ناشی درجاده، زیاد و ناشیانه ترمز بگیرد، لنت در اثر گرمای فراوان خاصیت خود را از دست می‌دهد و دیگر ترمزش یا نمیگیرد و یا ضعیف میشود و خطر‌آفرینی می‌کند.
راننده وارد و فنی کسی است که درجاده حداقل استفاده از ترمز را دارد، به قدری با مهارت و مسلط رانندگی می‌کند که نه در سبقت‌ها و نه درسرازیری‌ها و نه حتی در سرپیچها نیازی به ترمز گرفتن ندارد، یعنی احتیاط و سرعت مناسب .

توصیه‌های ایمنی در سیستم ترمز
یکی از شگردهای مهم در رانندگی داشتن اطلاعات لازم ایمنی ترمز و فرمان و…است، که در مورد ترمز علائم معیوب بودن آن، چند پا شدن ترمز، کاهش سطح روغن پمپ ترمز و روغنی شدن سطح داخل لاستیکها و یا رینگها می‌باشد و مربوط به نشتی، یا خرابی لوازم یکی از پمپ‌ها است. کاهش سطح روغن ترمز را باید جدی گرفت.
بریدن ترمز
مواردی که توضیح داده شد ازعلائم بریدن ترمز است ولی اگر ترمز برید، ضمن حفظ آرامش خود، پا را از روی گاز برمی‌داریم و چنانچه در دنده سبک باشیم با استفاده از کلاج مرحله به مرحله به سمت دنده‌های سنگین دو و یک آمده، آنگاه با استفاده از ترمزدستی اتومبیل را نگاه می‌داریم. باید توجه داشت که سیستم ترمزدستی مثل روغنی نیست بلکه به وسیله سیم به چرخهای عقب متصل می‌باشد، به همین خاطر اگر در سرعت بالا ناگهانی ترمز دستی را بکشیم احتمال بریدن آن وجود دارد بنابراین باید در این موارد به آرامی ترمز دستی را کشید.
فرمان
یکی از مهمترین سیستم‌های کنترل خودرو فرمان است. به منظور واکنش سریع و مانور خوب در رانندگی و به خصوص در بحران، باید از آغاز شروع به رانندگی عادت کنیم که فرمان را خوب و به صورت جدی در دست بگیریم.
علائم بریدن فرمان
اگر درحین سرعت بالا فرمان ببرد، هیچ کار نمیتوان کرد، زیرا در یک لحظه چرخها معلق گشته ترمز هم نمی‌توان گرفت چون چرخها به سمتی که لاستیک کم‌بادتر باشد و یا به سمت شیب جاده می پیچند، اما باید توجه داشت که فرمان یک دفعه معیوب نمی‌شود به طوریکه از چندی قبل شروع به بریدن کرده و خبر می‌کند.
علائم آن خلاصی بیش از حد مجاز فلکه فرمان، صدای تق تق به هنگام دور زدن، زدن فرمان درسرعتهای کم از علائم بسیار خطرناکی هستند که باید جدی گرفته شوند.

دستگاههای نشان‌دهنده در خودرو
این دستگاهها وظیفه دارند تا علائم مربوط به وضعیت قسمتهای مختلف اتومبیل را به راننده نشان دهند، مانند چراغِ قرمز شارژ با عکس باطری و چراغ قرمز روغن با عکس روغن‌دان و مدرج عقربه‌ای مثل بنزین و آب است البته در خودروهای امروزی هر دو مدل می‌باشد. امروزه به تناسب توسعه صنعت اتومبیل سازی تعداد آنها افزایش یافته مثل نشان‌دهنده‌های ترمز دستی ، یا کمربند ایمنی و… اما همه اینها مهم هستند ولی فقط سه و یا چهارتای آنها مهم و دارای شگردهای فنی است که یک راننده باید بداند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.