تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

با توجه به اینکه بیشتر انحراف جوانان به خاطر جنس مخالف است چه باید کرد؟

برادر گرامی ،علت شناسی انحرافی که به دلیل جنس مخالف رخ می دهد ما را به این نتیجه می رساند که وجود غریزه جنسی و عدم شناخت صحیح آن و ناآگاهی از روشهای صحیح ارضاء و کنترل آن علت اصلی انحراف افراد در سنین جوانی است .لازم می دانیم ابتدا مقدمه ای کوتاه در زمینه غریزه جنسی ارائه نماییم .
غریزه جنسی
غریزه جنسى یکى از خواص طبیعى انسان است و انسانى که از نظر جسمى و روحى سالم باشد داراى چنین کششى مى‏باشد و این خود یکى از نعمت‏هاى خدادادى به بشر است. در نتیجه آن چه تا حدى مقدور است کنترل آن و استفاده صحیح و معقول از این میل است و این که انتظار داشته باشیم با رعایت نکات اخلاقى و عرفانى به کلى نسبت به این مسأله بى‏احساس شویم، انتظارى واقع‏بینانه نیست. طبیعت اشخاص هم در سردى و گرمى مزاج و شدت غریزه جنسى متفاوت است و بر همین اساس مقایسه خود با دیگران نیز کار درستى نیست و ممکن است احیاناً به یأس آدمى در برخورد با آن منجر گردد.
قدرت غریزه جنسی
واقعیت این است که قطع نظر از افراط و تفریط هایی که در زمینه غرایز جنسی و غیر جنسی شده است؛ باید اذعان کرد که نیازهای جنسی نقش فوق العاده ای در فعالیت های فردی و اجتماعی افراد دارند. اما این غریزه اگر رها شود، همچون موریانه که بی‏رحمانه بر درختان تناور هجوم می‏آورد و از درون آن ها را پوک و تهی می‏سازد، جسم و جان آدمی را به تحلیل برده و رفته رفته به ویرانی و سقوط می‏کشاند.
توانمندی جوان در حفظ پاکدامنی
بدون تردید اگر خداوند غریزه جنسی را در انسان قرار داده قدرت و توان مقابله با گناه را نیز در وجود وی قرار داده است، بنابراین هر انسانی باید با عزم و همتی سترگ به مبارزه با گناه برخیزد .
جوانان در سنینی قرار دارند که غریزه جنسی آنان در حالت اوج و شکوفایی قرار دارد.نباید این مسأله را از نظر دور نگه داشت که این غریزه به خصوص با تحریکاتی که در زندگی و محیط امروزی وجود دارد, ممکن است جوان را در فشار و مضیغه قرار دهد.
همانگونه که خود نیز تجربه نموده اید ،در مقاطع تحصیلی پایینتر و یا حتی دبیرستان که در محیط آموزشی با جنس محالف سرو کار نداشتید ،زمینه تحریک از سوی جنس مخالف یا وجود نداشته و یا کمتر بوده است .نتیجه می گیریم که تجربه به ما می فهماند که یکی از راههای مصون سازی افراد از انحراف به توسط جنس مخالف عدم حضور در مکانهای مختلط می باشد.
البته نباید از نظر دور داشت که گرچه چنین راهکاری بسیار کاراست و زمینه تحریک را از فرد می گیرد ولی با توجه به شرایط زندگی در جامعه امروزی نباید انتظار داشت که فرد بخواهد و یا بتواند از ارتباط و تعامل با جنس مخالف دوری گزیند ولی این نکته را به دست می دهد که می توان با به حداقل رساندن برخورد مقداری از زمینه انحراف کاست .
به منظور خلاصی از فشار غریزه جنسی و حفظ خود از گناه, راهکار های زیر عملی است .
۱-یگانه راه کنترل واقعی شهوت جنسی و نجات از تحریکاتی که در اثر روابط با جنس مخالف عارض انسان می شود, ازدواج است. اگر نگاهی به سطح جامعه داشته باشید خواهید دید که انحراف متآهلین نسبت به مجردین در قبال جنس مخالف کمتر است. لذاست که فرد باید تمام همّت خود را در جهت ازدواج بهنگام به کار گیرد.
حال اگر فرد به هر دلیل نتواند ازدواج کند, چاره ای جز استفاده از روشهای کنترلی و تقویت معنویت ندارد.۲- راهکار تقویت معنویت در کنترل غرایز
در منابع دینی، راه های نجات انسان از بند هوا پرستی و شهوت و رسیدن به معنویت و تحول روحی و معنوی به خوبی و روشنی برای ما ترسیم شده است. هر کدام از احکام دینی و دستورات شرعی، اخلاقیات و معارف اسلام، راهی برای نیل به معنویت و صفای روح است. اگر در آموزه های دینی برای نیل به معنویت هیچ سفارش و دستوری جز نماز وجود نداشت، همین کافی بود که انسان با قرار گرفتن بر سکوی پرش نماز که معراج مؤمن و نزدیک کننده هر فرد متقی به خداوند است به اوج قله کمال و معنویت برسد. نماز معجون عجیب و نیروبخشی است که بال پرواز به آسمان معنا و حقیقت را به انسان هدیه می کند و راه وصول به اوج کمال و معنویت را برای او هموار می سازد. وضو گرفتن، غسل کردن، لباس نظیف پوشیدن و عطر زدن در وقت نماز همگی زمینه ساز این پرواز و صعود معنوی می باشند. مشکل ما نبودن راهکار نیست، بلکه مشکل ما عدم استقامت و استواری در عمل به دستورات روح بخش اسلام و تداوم نبخشیدن به این اعمال است. هر عملی اگر شرعا مطلوب و مورد رضایت و خشنودی حق باشد و از آفات و امراض در امان باشد و به طور مستمر و مداوم بجا آورده شود دارای نورانیت و معنویتی است که گاهی به طور محسوس و گاهی به صورت غیرمحسوس در روح و جان انسان تأثیر می گذارد و حال و وضع انسان را دگرگون می سازند.
شرکت در مراسم مذهبی مانند دعا، نماز جماعت، مجالس سخنرانی و موعظه و یا ذکر زندگی، سیره، مدح و مصائب اهل بیت(ع)، زیارت اهل بیت(ع) و قرائت قرآن به صورت مداوم در هر روز و مانند آن نورانیتی را در انسان پدید می آورد، که باعث می شود آدمی از تاریکی گناه بگریزد و به آسانی به سمت آن نرود. همه دستورات و احکام الهی دارای این خاصیت و ویژگی می باشند. اخلاقیات ، احکام و مجموعه معارف دین، همگی همین هدف یعنی رسیدن انسان به اوج بندگی ( کمال) ، معنویت ، صفا و تلطیف روح و جان را دنبال می کنند. البته اراده قوی ، همت عالی ، استقامت در راه هدف ، نهراسیدن از مشکلات ، ادامه عمل خیر ، عبادت و توجه به خداوند و احساس حضور او شرط بهره بردن از این دستورات نورانی و رسیدن به نتایج خوب و شیرین خود سازی و نجات از فشار غریزه و گمراهی است؛ زیرا معنویت برخواسته از معارف دین نورانیتی را در دل انسان پدید می آورد که موجب می شود انسان زشتی گناه و پیروی از غرایز حیوانی را ببیند و دنبال گناه و ارضای غرایز از طریق غیر مشروع نرود.

۳- دوری از محیط‌های آلوده و ناسالم
یکی از عوامل انحرافات جنسی و به طور کل انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرک‌های شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک در گرایش‌های انحرافی، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان می‌شود. مسایلی از قبیل بدحجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخی از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های خارجی و هم چنین استفاده نادرست از اینترنت در تحریک شهوت و غریزه جنسی جوان مؤثر است شاید برای برخی از نوجوانان یادآوری و تذکر مسایل دینی و اخلاقی چیزی بیهوده و غیر ضروری تلقی شود، زیرا آن‌ها نه در فکر سلامت خویش هستند و نه مسایل اخلاقی و دینی را می‌پذیرند، اما برای افرادی که روحیه مذهبی قوی دارند ، گفتن این مسایل مهم و ضروری است تا اگر واقعاً می‌‌خواهند از جوانی‌ شان به خوبی استفاده کرده و در راه درست و سالم گام بردارند، سعی کنند از محیط‌های آلوده و دیدن عوامل تحریک کننده، جداً پرهیز نمایند.
۴- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
یکی از زمینه‌های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفاده نادرست آن‌ها از اوقات فراغت مثل پرسه زنی در خیابانها و مراکز آلوده از نظر تحریکی است. اوقات فراغت طولانی و بی‌برنامه ،نوجوانان را عاصی و سرگردان می‌کند. آن‌ها به تدریج سرخورده و مأیوس می‌شوند و در نتیجه به دنیای درون خویش پناه می‌برند و در کنج خلوت و انزوا راهی برای مشغولیت خود می‌جویند که معمولاً تصورات ذهنی از جنس مخالف در کشاندن وی به انحراف نقشی اساسی ایفا می کند.
۵- پیشگیری از روابط ناسالم
جوانان و نوجوانانی که روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بی‌بند و بار دوست و رفیق هستند، کم کم به انحرافات کشیده می‌شوند و تحت تأثیر امور شهوانی قرار می‌گیرند. نفوذپذیری جوانان از دوستان و همسالان بیش از سایر گروه‌ها است. در سنین بلوغ صحبت‌های آهسته و در گوشی بین نوجوانان بیش‌تر می‌شود و محور این گفتگوها، غالباً مسایل جنسی و امور شهوانی است که به صورت مخفیانه و به دور از انظار بزرگ‌ترها طرح می‌شود. برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی سعی کنید از دوستی‌های آلوده و مشکوک جداً پرهیز نموده و با افراد سالم و مذهبی ارتباط برقرار نمایید.
۶- جوانان باید از رفتارهایی که باعث شعله ور شدن شهوات می شود به شرح ذیل خودداری نمایند.
أ‌. ابتدا نگاه خود را کنترل کرده و تصمیم بگیرند در برخورد با جنس مخالف نگاه خود را فرو بیندازند.
ب‌. از گفتگو با جنس مخالف مگر در مواقع ضروری و در حد ضرورت اجتناب کنند.
ج‌. از پوشیدن لباس های تنگ که موجب تحریک شهوت جنسی می شود خودداری کنند.
د‌. افکار نادرست خود را در مورد جنس مخالف بتدریج کنترل کنند ؛زیرا افکار منشاء رفتارند.
ه. معرفت ، ایمان به خدا ، مبدأ و معاد، نقش مهمی در شکل گیری شخصیت، هویت یابی و تقویت اراده جوانان در جلوگیری از انحراف دارد.
و‌. مواظب نگاه خود باشند و از تماشای مناظر شهوت برانگیز مثل فیلم های مبتذل و قرار گرفتن در محیط هایی که آلوده به گناه است اجتناب کنند. بسیاری از گناهان و انحرافات از یک نگاه ساده آغاز می شود.
ز‌. همواره برای خود کرامت قائل شده و پیروی از غرایز شهوانی را در غیر موارد حلال اهانت به خود و سقوط از مقام و منزلت انسانی تلقی کنند.
ح‌. هرگاه در کنترل شهوات با شکست مواجه شدند اولاً خود را جریمه کرده، سپس بدون یأس و ناامیدی از درگاه خداوند توبه کرده و تصمیم بر جبران آن بگیرند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.