تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

موتورهای ۸ سیلندر خورجینی V8 چه نوع موتورهایی هستند؟

 

موتورهای هشت سیلندر خورجینی V8 موتورهای بسیار پر قدرتی بوده و هنگامی که پشت فرمان آنها قرار گرفته و پدال گاز را فشار دهید با عملکرد بسیار بالای آن مواجه خواهید شد و خودرو به سرعت اقدام به شتابگیری بسیار سریعی می نماید.

در خودروهای مدرن مجهز به پیشرانه های ۸ سیلندر خورجینی وضعیت شتابگیری خودرو به حدی بوده که این حس به راننده و سرنشین القا می گردد که شتابگیری پایانی ندارد.

عملکرد این نوع موتورها در هنگام شروع حرکت از حالت سکون نیز بسیار جالب توجه بوده، چراکه بیشترین گشتاور تولیدی این موتورها معمولا در دور موتورهای پایین (معمولا زیر ۲.۰۰۰ دو در دقیقه) بدست می آمده و راننده و سرنشینان را به راحتی در صندلی خود فرو می برد.
عملکرد موتورهای V8 بسیار نرم تر و آرامتر از موتور چهار سیلندر و شش سیلندر خورجینی (V6) بوده و به همین دلیل بیشتر در خودروهای لوکس و مجلل استفاده می شوند.

علاوه بر این تولید گشتاور بسیار بالا نیز موجب آن شده که از این نوع موتورها در وانت بارهای پرقدرت نیز استفاده شود. نقطه ضعف اصلی موتورهای V8 مصرف سوخت نسبتا بالای آنها است.

اگر خودروی موردنظر ما برای استفاده از این نوع موتور طراحی و بهینه سازی نشده باشد، فضای موجود در محفظه موتور با توجه به اندازه بزرگ این موتورها بسیار کم خواهد بود و به همین دلیل موجب بروز مشکلاتی برای تعمیرکاران در هنگام رسیدگی به این نوع موتورهای می گردد.

البته در چند سال گذشته استفاده از این موتورهای کمتر شده و بیشتر خودروسازان اقدام به جایگزینی آن با موتورهای شش سیلندر خورجینی (V6) مجهز به سیستم توربوشارژر نموده اند که در کنار تولید نیرویی نزدیک به موتورهای V8، از مصرف سوخت پایین تری نیز برخوردار هستند.

اما این مساله نباید موجب نگرانی طرفداران این نمونه های پر قدرت باشند، چراکه هنوز خودرو سازانی هستند که از این نوع موتورهای در خودروهای تولیدی خود استفاده می کنند.

استفاده از موتورهای V8 در خودروهای سواری با توجه به هزینه های زیاد آن کمتر از پیش شده اما وانت بارهای موجود در بازار با توجه به قدرت و گشتاور بالای این موتورها، هنوز از این پیشرانه ها استفاده می کنند.

همانطور که پیشتر اشاره شد، مصرف سوخت بالا و هزینه های بالای رانندگی و نگهداری بزرگترین نقطه ضعف خودروهای مجهز به پیشرانه های V8 هستند.
اما در کنار این نقاط ضعف، این موتورها نقاط قوتی نظیر قابلیت شتابگیری بسیار بالا، قابلیت یدک کشی اجسام و وسایلی با وزن بالا و عملکرد نرم موتور دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.