تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

علت صدا دادن زانوها چیست؟

اگر در حین حرکت در دامنه‌ی خاصی از حرکات، زانوی شما صدا می‌دهد، دچار صدای مفاصل (کریپتاسیون) شده‌اید. نگران نباشید.

سلام بروک. دکترم به من گفت من در زانوی خود دچار مشکل صدای مفاصل شده‌ام. این آزاردهنده نیست و هنوز به فیزیوتراپی مراجعه نکرده‌ام. من دویدن را متوقف کردم و مشغول استفاده از پروتکل RICE برای زانوی خود هستم. شما پیشنهاد دیگری دارید؟ چه نوع ورزش‌هایی پیشنهاد می‌کنید؟ باید از زانوبند استفاده کنم؟

و اما پاسخ :

اول اینکه مشکل صدای مفاصل بیماری نیست و بدان معنا نیست که وضعیتی غیرعادی وجود دارد؛ به‌ویژه اگر با درد همراه نباشد. بااین‌حال، این وضعیت می‌تواند آزاردهنده باشد. بیشتر ما وقتی سنمان بالا می‌رود، در مفاصل خود دچار این وضعیت می‌شویم. کارهایی هم می‌توان برای کاهش آن انجام داد؛ اما لطفا در این مورد از زانوبند استفاده نکنید؛ مگر اینکه به درد یا نوع خاصی از جراحت دچار شده باشید. زانوبند در اغلب اوقات وضعیت را بدتر خواهد کرد.

لازم است اجازه دهید مفاصل شما در دامنه‌ی حرکتی خود حرکت کنند. زمانی‌که از کل دامنه‌ی حرکاتی خود استفاده نمی‌کنیم، موجب بروز مشکلاتی می‌شویم که اصلاح آن‌ها دشوار خواهد بود.

کریپتاسیون تشریح‌کننده‌ی هر نوع صدایی (مثل ترق‌تروق و خش‌خش) است که وقتی مفاصل حول دامنه‌ی طبیعی خود حرکت داده می‌شوند، از آن‌ها به‌گوش می‌رسد. این وضعیت ممکن است در هر سنی بروز کند؛ اما معمولا با افزایش سن بیشتر دیده می‌شود. بسیاری از افراد صدای مفاصل را در ناحیه‌ی زانوی خود تجربه می‌کنند؛ اما در دیگر مفاصل مانند ران، گردن، شانه‌ها و ستون فقرات نیز ممکن است بروز کند.

البته کلمه‌ی کریپتاسیون گاهی برای تشریح وضعیت‌های دیگری مانند صدای خس‌خس ریه‌ها در جریان برونشیت نیز استفاده می‌شود و فقط درباره‌ی استخوان‌ها یا مفاصل کاربرد ندارد.

 

از تئوری‌های رایج درباره‌ی علت کریپتاسیون این است که حباب‌های درون مفاصل یا تاندون‌ها می‌ترکند و رباط‌ها روی ساختار استخوانی مفصل کشیده می‌شوند. حباب‌ها موجب درد نمی‌شوند.

اما سایش رباط‌ها گاهی می‌تواند موجب درد شود. وقتی با بازوی سمت راستم حرکت چرخشی بزرگی انجام می‌دهم، صدای بلندی در شانه‌ی راستم ایجاد می‌شود؛ اما به‌جز اینکه موجب جلب‌توجه دوستان هم‌باشگاهی‌ام می‌شود، مرا اذیت نمی‌کند.

همچنین، علت جدی‌تر صدای مفاصل می‌تواند آرتریت باشد که موجب می‌شود غضروف مفصلی (بافت صاف و سفیدی که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند) تخریب شود.

اگر دچار صدای مفاصل شدیدی هستید، به‌ویژه اگر همراه‌با درد است، باید برای آرتریت معاینه شوید. بسیاری از تکنیک‌هایی که برای تسکین صدای مفاصل درباره‌اش صحبت می‌کنم، روی آرتریت نیز تأثیر مثبتی می‌گذارند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.