نوآوری در گذر زمان؛ لوازم جانبی موبایل در گذر تاریخ

زمان زیادی از اختراع وسیله‌ای به نام تلفن همراه نمی‌گذرد. اولین تماس با این وسیله در سال ۱۳۵۲ اتفاق افتاد که مارتین کوپر (مدیر شرکت موتورولا) در نیویورک با رئیس شرکت رقیب تماس گرفت؛ او قصد داشت بدین وسیله خبر موفقیت شرکتش در ساخت نمونه‌های اولیه موبایل را اعلام کند. پس از آن شاهد رشد و تغییرات زیادی در این فناوری بودیم و با گذشت مدت‌زمان کوتاهی، لوازمی جانبی برای تلفن‌های همراه طراحی شدند. به‌طور کلی تاریخ لوازم جانبی موبایل در ایران را به سه برهه‌ اصلی تقسیم می‌کنند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم و درباره هر یک توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

ورود اولیه لوازم جانبی موبایل به ایران

اولین تماس با تلفن همراه در سال ۱۳۵۲ در نیویورک آمریکا گرفته شد؛ می‌توانیم بگوییم عصر استفاده از این تکنولوژی از این روز آغاز شد. البته این گوشی‌های همراه با کمی تاخیر و در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی وارد ایران شدند. با آمدن اولین موبایل‌ها به بازار ایران، به لوازم جانبی موبایل احساس نیاز شد و پس از مدتی کوتاه آن‌ها نیز در بازار عرضه شدند. ورود این لوازم جانبی تقریبا در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی اتفاق افتاد؛ ازجمله لوازمی که در آن زمان عرضه شدند می‌توانیم به شارژرها، باتری‌ها و کاورها اشاره کنیم.

با ورود این لوازم، بازار جدیدی برای تجار و فروشندگان ایجاد شد. بسیاری از آن‌ها از این فرصت طلایی استفاده کردند و موفقیت‌های بزرگی کسب کردند؛ هم‌اکنون نیز با توجه به تجربه‌ای که در این چند دهه کسب کرده‌اند، بهترین محصولات و خدمات را ارائه می‌کنند. هرچند در ابتدای کار این تکنولوژی تنها متعلق به قشر مرفه جامعه بود و به‌دلیل هزینه‌های بالا و محدودیت‌های فنی، افراد زیادی امکان خریدشان را نداشتند؛ اما در دهه ۷۰ شمسی استفاده از تلفن‌های همراه روزبه‌روز افزایش یافت و برای همین تقاضا برای لوازم جانبی آن بیشتر شد.

تحولات و پیشرفت‌های دهه ۱۳۸۰ شمسی

در دهه ۸۰ شمسی شاهد تحولات بزرگی در تلفن همراه و لوازم جانبی آن بودیم. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در این دهه اتفاق افتاد، پیشرفت در فناوری‌های باتری‌ها و شارژرها بود؛ فناوری‌های باتری لیتیوم یون شاهد پیشرفت چشم‌گیری بود و اینگونه شارژرهای سریع پدید آمدند. با ورود این شارژرها به ایران، استفاده از موبایل نیز بیشتر شد و تقاضا برای لوازم جانبی گوشی‌های موبایل افزایش یافت؛ بنابراین، لوازم جانبی بیشتری در انواع طرح‌ها به ایران وارد شدند. ازجمله این لوازم می‌توانیم به هدفون‌ها، پاوربانک‌ها و تنوع بیشتر در کاورها اشاره کنیم. همچنین این محصولات از مواد مقاوم‌تری ساخته شده بودند و در نتیجه دوام و استحکام بسیار بیشتری داشتند.

با وجود تنوع بیشتری در این لوازم، تقاضا برای لوازم جانبی موبایل افزایش یافت و فروشگاه‌های محصولات موبایل به‌صورت گسترده‌تری شروع به‌کار کردند. یکی از پیشرفت‌هایی که در این دهه اتفاق افتاد، اضافه‌شدن خدمات پس‌از فروش به فروشگاه‌ها بود که عمر لوازم را از قبل هم بیشتر می‌کرد. در این دهه اینترنت نیز به‌صورت گسترده‌ای وارد جامعه شد و رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و تبلیغات محصولات موبایل ایفا کردند. این دو عامل موجب رشد فروشگاه‌های آنلاین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران نیز شدند؛ بنابراین، عموم جامعه توانستند به‌راحتی به لوازم جانبی تلفن همراه دسترسی داشته باشند.

تحولات و پیشرفت‌های دهه ۱۳۹۰ شمسی

دهه ۹۰ شمسی یک دوره حیاتی برای رشد و پیشرفت لوازم جانبی گوشی‌های موبایل و توسعه بازار آن در ایران محسوب می‌شود. در این دهه محصولاتی مانند هدفون‌های بی‌سیم و اسپیکرها وارد بازار شدند و پاوربانک‌ها و شارژرهایی با تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و طراحی‌های نوآورانه ارائه شدند. در این زمان عمر تجهیزات به‌طور چشمگیری افزایش یافت؛ از دلایل این رشد می‌توانیم به گسترش خدمات پس‌از فروش و بالارفتن کیفیت محصولات اشاره کنیم. تکنولوژی‌های بی‌سیم مانند بلوتوث، NFC و Wi-Fi Direct نیز در این زمان پا به عرصه وجود گذاشتند.

در این دوره کاربران بیشتری شروع به استفاده از فروشگاه‌های آنلاین لوازم جانبی تلفن همراه کردند و همین امر موجب گسترش این فروشگاه‌ها شد. در فروشگاه‌های آنلاین امکان خرید با هزینه‌های کمتر و استفاده از تخفیف‌ها و پیشنهادها وجود داشت. اکثر مردم در این دهه برای خود موبایلی تهیه کرده بودند و دیگر نداشتن گوشی تلفن همراه تقریبا چیزی غیر معمول شمرده می‌شد.

قدیمی‌ترین عمده فروشان لوازم جانبی موبایل

همان‌طور که گفتیم بسیاری از عمده فروشان لوازم جانبی تلفن همراه از دهه ۷۰ (ورود اولیه لوازم) کار خود را آغاز کردند. با توجه به این نکته، این فروشگاه‌ها تجربه زیادی در این زمینه دارند؛ بنابراین، خدمات و محصولات باکیفیتی ارائه می‌کنند، پس شناخت این عمده فروشان می‌تواند کمک بزرگی به ما برای تصمیم‌گیری در خرید کند.

تهران جانبی قدیمی‌ترین فروشگاه در ایران محسوب می‌شود که کارش را با فروش عمده لوازم جانبی موبایل علاالدین شروع کرد. (علاالدین یکی از قدیمی‌ترین پاساژهای مربوط به موبایل و لوازم جانبی آن به‌شمار می‌رود.) البته این فروشگاه در سال‌های پس از تاسیس، برای جابه‌جایی به مغازه‌ای بزرگ‌تر، به پاساژ حافظ (یکی دیگر از قدیمی‌ترین پاساژهای لوازم جانبی) انتقال یافت. جالب است بدانید تهران جانبی از سال ۹۸ سایتی راه‌اندازی کرده است؛ در این سایت، در کنار معرفی محصولات خود و فراهم‌کردن امکان خرید آنلاین، به ارائه اطلاعات درباره انواع لوازم جانبی تلفن همراه می‌پردازد.

از دیگر عمده فروشان قدیمی لوازم جانبی در ایران می‌توانیم به فروشگاه سهامی اتصال، تهران موبایل، موبایل لند و پردیس موبایل اشاره کنیم. تمامی این فروشگاه‌ها سال‌هاست که به این کار مشغولند و قطعا از مراجعه به آن‌ها پشیمان نخواهید شد. البته اگر به‌دنبال ارزان‌ترین عمده فروش لوازم جانبی موبایل میان این فروشگاه‌ها هستید، باید بگوییم تهران جانبی می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله به تاریخ لوازم جانبی تلفن همراه در ایران پرداختیم. این تاریخ به سه دوره اصلی تقسیم می‌شود که در دهه‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۰ شمسی اتفاق می‌افتند. در دو دهه ابتدایی شاهد آغاز ورود موبایل و در ادامه ورود محصولات آن هستیم. در ابتدا افراد زیادی توانایی خرید موبایل و محصولاتش را نداشتند و محدود به یک قشر خاص از جامعه بود. پس از گذشت زمان، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰، استفاده از این محصولات افزایش یافت و عموم جامعه به آن‌ها دسترسی کامل پیدا کردند؛ بنابراین، بازار لوازم جانبی موبایل نیز شاهد پیشرفت بزرگی بود و روزبه‌روز گسترش یافت. هم‌اکنون انواع موبایل‌ها و لوازم جانبی آن‌ها به‌صورت گسترده‌ای و به روش‌های مختلف (آنلاین و حضوری) در ایران عرضه می‌شوند. بهترین روش برای خرید عمده لوازم جانبی تلفن همراه، خرید آنلاین است که فواید بی‌شماری دارد.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ