طول عمر مفصل مصنوعی زانو چقدر است؟

اگر در حال تحقیق درباره مفصل مصنوعی زانو و عمل جراحی تعویض مفصل زانو هستید، احتمالا م یخواهید بدانید که این مفاصل چقدر عمر می‌کنند و پس از پایان عمر آن‌ها چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از بیمارانی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده‌اند، پس از یک عمل موفقیت‌آمیز و طی مراحل بهبودی، باید انتظار داشته باشند که مفصل جدید آن‌ها ۱۵ تا ۲۰ سال دوام بیاورد. این تعداد سال، میانگین سال‌های دوام مفصل مصنوعی زانو است و در برخی موارد مفصل بیش‌تر یا حتی کم‌تر هم ممکن است عمر کند.

در ادامه قصد داریم به بررسی طول عمر مفصل مصنوعی زانو بپردازیم و با آخرین فناوری تعویض مفصل زانو آشنا شویم.

چه عواملی بر طول عمر مفصل مصنوعی زانو موثر است؟

زمانی که تعویض مفصل زانو انجام دادید و دوران بهبودی را طی کردید، طبیعی است که بخواهید اقداماتی به منظور افزایش طول عمر این مفصل انجام دهید. طول عمر مفصل مصنوعی زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • سن بیمار هنگام انجام عمل جراحی
  • میزان سلامتی بیمار پیش از انجام عمل جراحی
  • میزان فعال بودن بیمار پس از انجام عمل جراحی
  • نوع مواد اولیه بکار برده شده در ایمپلنت زانو

بیماران جوان‌تری که عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام می‌دهند، احتمالا به منظور تمیز کردن سطوح استخوانی و تنظیم مجدد ایمپلنت نیازمند عمل جراحی دوم خواهند بود.

چرا برخی از بیماران نیازمند عمل جراحی اصلاح زانو هستند؟

جراحی اصلاح زانو

دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی می‌گوید: عمل جراحی اصلاح زانو معمولا زمانی صورت می‌گیرد که مفصل مصنوعی به دلایل مختلفی از کار افتاده باشد. از جمله رایج‌ترین علل از کار افتادگی مفصل مصنوعی زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دررفتگی یا آسیب دیدگی

در رفتگی یا آسیب دیدگی ایمپلنت زمانی اتفاق می‌افتد که ایمپلنت اندازه صحیح و مناسبی نداشته و یا یک تصادف ناگهانی رخ داده باشد.

عفونت

عفونت جدی‌ترین عارضه پس از انجام جراحی تعویض مفصل زانو است که خود را با علائمی از جمله درد، بی‌ثباتی و تورم مفصل نشان می‌دهد.

بی ثباتی یا شل شدن مفصل

بی ثباتی یا شل شدن مفصل زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های اطراف ایمپلنت زانو با ایمپلنت سازگار نشوند. بیماران مبتلا به این مشکل معمولا با علائمی از جمله زانودرد، تورم مفصل و در رفتگی جزئی یا کامل مواجه هستند.

شکستگی

در طول جراحی تعویض مفصل زانو، ایمپلنت به استخوان‌های اطراف متصل شده و با شکستن یکی از این استخوان‌ها، ایمپلنت مصنوعی شل می‌شود.

چند بار می‌توان جراحی تعویض مفصل زانو انجام داد؟

با توجه به این که عمر مفید مفصل مصنوعی زانو حدود ۱۵ تا ۲۰ سال می‌باشد، بیمارانی که در سنین پایین عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام می‌دهند به احتمال زیاد نیازمند جراحی مجدد خواهند بود. بیماران می‌توانند به تعداد مورد نیاز جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهند، اما باید توجه داشته باشند که با هر عمل جراحی استخوان‌های بیش‌تری از اطراف زانوی خود را از دست می‌دهند. این از دست دادن استخوان، در نهایت احتمال عوارض و خطرات در عمل‌های اصلاحی بعدی زانو را افزایش می‌دهد.

نکاتی برای مراقبت از زانوی جدید

جراحی تعویض مفصل زانو

پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو، بیماران باید از طی کردن مدت زمان بهبودی به طور صحیح و کافی اطمینان حاصل کنند. پس از جراحی، دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران یک برنامه ریکاوری به بیماران ارائه می‌دهد که شامل فیزیوتراپی و فعالیت‌هایی است که به منظور تقویت عضلات اطراف زانوی جدید باید انجام دهند.

دوچرخه سواری، شنا، گلف و پیاده روی به دلیل عدم قرار دهی مفصل زانو جراحی شده تحت فشار تحمل وزن، از جمله بهترین فعالیت‌های پس از جراحی تعویض مفصل زانو محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، بیماران باید از انجام یکسری فعالیت‌های خاص و ورزش‌هایی مانند راگبی، فوتبال و اسکی که خطر سقوط در آن‌ها زیاد است و احتمال آسیب دیدگی ایمپلنت وجود دارد، خودداری کنند.

پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که حتما استراحت و خواب کافی داشته باشند. زیرا این کار موجب بهبود وضعیت استخوان‌ها و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

منبع: وب سایت میلاد حاجی آقا بزرگی

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ