دیسک گردن و درد دست چپ چه ارتباطی دارند و نشانه چیستند

ستون فقرات ما از مهره‌های متعددی تشکیل شده است که توسط دیسک‌های بالشتکی شکل از هم جدا می‌شوند. این دیسک‌ها نقش کمک فنر را ایفا کرده و به انعطاف پذیری ستون فقرات و تحمل فشارهای وارده کمک می‌کنند. در ناحیه گردن، هفت مهره وجود دارد که محل خروج اعصابی است که به اندام فوقانی (بازو، دست و انگشتان) پیام‌های ح حساسی و حرکتی را منتقل می‌کنند.

فتق عارضه‌ای است که هنگام جابه‌جا شدن مهره‌ها و اعضای داخلی بدن رخ می‌دهد. به همین دلیل با توجه به اینکه مهره‌های گردن نیز از تجمع اعضای کوچک‌تر به‌وجود می‌آیند، جای تعجب ندارد که دیسک گردن، فتق، فشرده شدن اعصاب خروجی و مواردی از این قبیل به‌عنوان عارضه‌ای دردآور در گردن رخ دهند.

هنگامی که دیسک بین مهره‌ای در ناحیه گردن دچار فتق یا بیرون زدگی می‌شود، به اعصابی که از این ناحیه خارج می‌شوند فشار وارد کرده و باعث بروز درد، ضعف عضلانی، بی حسی و مورمور در اندام فوقانی (به خصوص دست چپ) می‌شود. در این حالت، درد از ناحیه گردن شروع شده و خود را به‌سمت شانه چپ می‌رساند. اگر این روند ادامه پیدا کند، نشانه‌هایی مثل درد، بی‌حسی، گزگز یا سوزش در دست چپ حس می‌شود. این علائم با حرکت دادن دست چپ، بیشتر می‌شوند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک نشانه برای ارتباط میان دیسک گردن و دست چپ استفاده کرد.

دیسک گردن به چه نقاطی از بدن می‌زند؟

دست چپ چه ارتباطی به مهره‌های گردن دارد؟

ستون فقرات گردنی از ۷ مهره مختلف تشکیل می‌شود که نام‌گذاری آن‌ها از C1 تا C7 است. دقت داشته باشید که در بحث دیسک گردن و درد دست چپ، میزان فشاری که به هریک از این مهره‌ها وارد می‌شود را به ۳ بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند. این یعنی، اگر درد در ناحیه C6 و C7 رخ دهد، انتهای آن به انگشت میانی دست می‌رسد. در این مرحله، عضلات ۳ سر بازو در فشار قرار می‌گیرد و در نهایت، باز و بسته‌کردن یا حرکت ساعد دست، با درد همراه می‌شود.

حال اگر این درد در سطح C5 و C6 اتفاق بیفتد، فرآیندهای گفته شده در پشت دست، شست و انگشت سبابه ایجاد می‌‌شوند. در نهایت درصورتی‌که C5 و C4 درگیر باشند، فرد در بلند کردن و خم‌کردن بازوی خود با مشکل مواجه می‌شود.

در برخی موارد، درد ناشی از دیسک گردن می‌تواند به انگشتان دست نیز انتشار یابد. این الگوی انتشار درد نیز به ریشه عصبی تحت فشار مرتبط است. به عنوان مثال، فتق دیسک در سطوح پایین‌تر گردن (مانند C6-C7 یا C7-T1) می‌تواند باعث ایجاد درد، بی حسی و گزگز در انگشت کوچک و انگشت اشاره شود. شدت و الگوی انتشار درد در انگشتان دست می‌تواند متفاوت باشد و گاهی اوقات، فرد احساس می‌کند که انگشتان دستش بی‌جان و بی‌استفاده شده‌اند.

انواع و دلایل درد دست چپ

یکی از رایج‌ترین دلایلی که دردهای دست چپ را توجیه می‌کند، بیماری قلبی است. اما دقت داشته باشید که به‌جز آنژین و عارضه‌های قلبی، عواملی دیگر هم می‌توانند باعث درد و آسیب دست چپ شوند؛ مثل:

  • گرفتگی رگ دست
  • شکستگی
  • بورسیت
  • رادیکولوپاتی گردنی
  • پارگی روتاتور کاف
  • رگ‌به‌رگ شدن دست
  • تاندونیت

انواع درد دست چپ ناشی از دیسک گردن

  • درد تیرکشنده یا سوزن سوزنی: این نوع درد، به صورت ناگهانی و تیرکشنده در بازو و دست چپ احساس می‌شود و می‌تواند تا انگشتان دست نیز انتشار یابد. گاهی اوقات، این درد به حدی شدید است که فرد را از خواب بیدار می‌کند.
  • ضعف عضلانی: فشار بر روی ریشه‌های عصبی که مسئول کنترل عضلات بازو و دست هستند، می‌تواند باعث ضعف عضلانی در این ناحیه شود. ضعف عضلانی می‌تواند باعث مشکلاتی در انجام فعالیت‌های روزمره مانند بلند کردن اجسام، گرفتن اشیاء و نوشتن شود.
  • بی حسی و مورمور: بیرون زدگی دیسک گردن می‌تواند باعث ایجاد احساس بی حسی و مورمور در بازو، دست و انگشتان شود. این احساس معمولا به صورت سوزن سوزن شدن یا خواب رفتگی توصیف می‌شود.
  • گزگز: گزگز نیز یکی دیگر از علائم شایع درد دست چپ ناشی از دیسک گردن است. این احساس ناخوشایند، ناشی از اختلال در عملکرد عصب بوده و می‌تواند به صورت سوزن سوزن شدن یا خارش توصیف شود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟ معرفی بهترین متخصصان دیسک کمر در اهواز

زمانی که به دکتر مراجعه می‌کنید، قادر هستید تا ورزش‌های کششی را طبق صلاح‌دید او انجام دهید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، به خصوص اگر به تدریج بدتر شوند، حتما به پزشک متخصص ارتوپد و یا درمان دیسک کمر مراجعه کنید. تقریبا در تمامی نقاط کشور، پزشکان متخصص زیادی برای درمان دیسک کمر حضور دارند. مثلا این لیست متخصصان اهوازی درمان دیسک کمر سایت دکترتو است.

  • درد تیرکشنده یا سوزن سوزنی در گردن، بازو یا دست چپ که با فعالیت‌های خاص یا تغییر وضعیت تشدید می‌شود.
  • ضعف عضلانی در بازو یا دست که باعث مشکل در انجام فعالیت‌های روزمره مانند بلند کردن اجسام یا گرفتن اشیاء می‌شود.
  • بی حسی یا گزگز در بازو، دست یا انگشتان دست
  • اختلال در تعادل یا مشکل در راه رفتن

برخی از بهترین پزشکان درمان دیسک کمر در اهواز این متخصصان گرامی هستند:

  • دکتر مصطفی علوی: متخصص ارتوپدی، فوق تخصص جراحی شانه و دست
  • دکتر میلاد حیدریان: متخصص ارتوپدی، جراح استخوان و مفاصل
  • دکتر سجاد عطایی: جراح و متخصص مغز و اعصاب
  • دکتر محمدرضا مختاری راد: متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ستون فقرات

توجه داشته باشید که این لیست جامع نیست و صرفا برای معرفی تعدادی از پزشکان متخصص دیسک کمر در اهواز ارائه شده است.
قبل از انتخاب هر پزشک، حتما تحقیقات لازم را انجام داده و با او مشورت کنید.

همچنین، اگر درد به حدی شدید باشد که خواب شبانه را مختل کند یا با مصرف داروهای بدون نسخه، تسکین پیدا نکند، لازم است به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام و شروع درمان مناسب، می‌تواند به بهبود سریع‌تر علائم و جلوگیری از عوارض احتمالی دیسک گردن کمک کند.

زمانی که به دکتر مراجعه می‌کنید، قادر هستید تا ورزش‌های کششی را طبق صلاح‌دید او انجام دهید. همچنین می‌توانید برای مصرف داروهایی مثل قرص اولترا ویتامین D3 برای بهبود سلامت استخوان‌ها، کپسول ویتامین پیاسکومین ۳۰۰، قرص سلبرکس، قرص استئوبان ویتاول، قرص جوشان منیزیم ۲۵۰ و کپسول سلدرین هلث‌اید اقدام کنید.

دقت داشته باشید که وقتی دردهای ناشی از مهره‌های گردن شدت گرفت، همچنین با کاهش حرکات فیزیکی و گرفتن مرخصی از محل کار یا قطع کردن ورزش تغییری حاصل نشد، بهترین زمان برای مراجعه مجدد به دکتر ارتوپد یا متخصص دیسک کمر است. علاوه‌بر این‌ها، درصورتی‌که دردهای دست چپ بیشتر شد و هیچ دلیل منطقی برای آن پیدا نشد، باید از دکتر و متخصص کمک گرفت.

درمان دیسک گردن و درد دست چپ چگونه است؟

برای درمان دیسک گردن و درد دست چپ، روش‌های خانگی و دارویی مختلفی وجود دارد که اگر موضوع جدی باشد یا مربوط به سکته قلبی، شکستگی یا آسیب جدی شود، بهتر است از راه‌کارهای سنتی و خانگی صرف‌نظر کنید. به‌هرروی کارهایی که می‌توانید در منزل برای بهبود شرایط خود انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • ورزش و فعالیت‌های فیزیکی را کنار بگذارید.
  • کیسه یخ را در محل درد قرار دهید.
  • مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن را مصرف کنید.
  • گردن و دست خود را ماساژ دهید.
  • از کرم‌های موضعی که برای درمان درد مناسب هستند، استفاده کنید.

طبق صلاح‌دید پزشک، مصرف دارو، انجام تمرین‌های کششی و تخصصی و گاهی جراحی برای درمان این بیماری به‌کار گرفته می‌شود که قطع به یقین، هریک از آن‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و شما باید پیش‌از تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها