آشنایی با شهید منار، کلکته

شهید منار یک مکان ملی در داکا، بنگلادش است که به گرامیداشت کشته‌های جنبش زبان بنگالی اولین بار در سال ۱۹۵۲ ساخته شده است.

شهر کلکته یکی از شهرهای مهم و بزرگ هند است که قبل از دهلی نو پایتخت هند بوده و زمانی پرجمعیت‌ترین شهر هند به شمار می‌رفت. اما اکنون سومین شهر بزرگ هند محسوب می‌شود.کلکته به عنوان هندی ترین شهر هندوستان شناخته می‌شود. این شهر ترکیبی از فرهنگ شرق و غرب است که در آثار نخبگان بنگالی قرن نوزدهم به ویژه شاعر و عارف رابیندرانات تاگور بازتاب یافته است. کلکته به عنوان مهد تمدن هند و پایتخت فرهنگی و هنری این کشور شناخته می‌شود.فرودگاه بین‌المللی کلکته در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و مقصد بسیاری از مسافران خارجی برای سفر به هند است. این شهر از متنوع‌ترین راه‌های حمل و نقل در جهان برخوردار است که شامل خطوط اتوبوس، تاکسی‌های زردرنگ، قایق‌ها، مترو، تراموا، قطارها و ریکشاها می‌شود.
شهر کلکته بناهای تاریخی زیادی دارد که یکی از آنها شهید منار است.

معماری شهید منار

معماری “شهید منار کلکته” با اهمیت تاریخی و ویژگی های منحصر به فرد آن مشخص می شود. متاسفانه در منابع ارائه شده اطلاعات خاصی در خصوص معماری شهید منار کلکته موجود نیست.

شهید منار به معنی یادمان شهدا است و به عنوان یک نماد از قربانیان جنبش زبان بنگالی و مقاومت آن‌ها در برابر سیاست‌های زبانی غیر عادلانه شناخته می‌شود.

شهید منار یک یادبود مهم در شهر کلکته (کلکتا) هند است که به افرادی که در جنبش استقلال هند جان باختند اختصاص دارد. این یادبود در سال ۱۸۲۸ ساخته شد و در مرکز میدان دالهوزی در کلکته واقع شده است.شهید منار یک ستون بلند آجری به ارتفاع ۴۸ متر است که در سبک معماری یونانی ساخته شده است. در بالای ستون مجسمه‌ای از نیکلاس کاپوتیستری قرار دارد که یک شخصیت مهم در جنبش استقلال هند بود.کلکته یکی از شهرهای ثروتمند هند محسوب می‌شود و محل استقرار شرکت‌های معروف زیادی مانند ITC Limited، بریتانیا، زغال سنگ هند و بانک ملی هند است. این شهر با تولید ناخالص داخلی ۳۱۰ میلیارد دلاری نقش اساسی در اقتصاد کشور هند ایفا می‌کند

بخش های مهم شهید منار

بخش های مهم شهید منار در کلکته از نظر ارزش تاریخی و معماری قابل توجه است. شهید منار، همچنین به عنوان یادبود(اوکترلونی) Ochterlony شناخته می شود، یک مکان برجسته در کلکته، هند است. این بنا در سال ۱۸۲۸ برای بزرگداشت پیروزی سر دیوید اوچترلونی در جنگ نپال ساخته شد. این بنای تاریخی در ارتفاع ۴۸ متری و دارای ۲۱۸ پله منتهی به قله است. این سازه ترکیبی از سبک‌های معماری مصری، سوری و ترکیه‌ای است که دارای پایه‌ای از مرمر سیاه و برجی استوانه‌ای با گنبدی در بالای آن است. شهید منار نمادی از تاریخ غنی کلکته است و به عنوان ادای احترام به شهدای جنبش آزادی هند است.

شهید منار

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها