راهنمای سفر به ایغدیر، شهری با حصارهای زیبا

شهر ایغدیر در قسمت آناتولی شرقی ترکیه و در منطقه ارزروم-کارس واقع شده است. مرکز شهر از ۳ بخش و ۴۹ روستا تشکیل می‌شود.

ترکیه کشوری چندوجهی و جذاب است که در تلاقی شرق و غرب قرار دارد. این کشور دارای ویژگی‌های زیر است:
موقعیت جغرافیایی منحصربفرد در دو قاره آسیا و اروپا که آن را به پل ارتباطی میان شرق و غرب تبدیل کرده است.
تاریخ کهن و غنی با آثار باستانی و میراث فرهنگی گسترده مانند ۱۹ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو.
تنوع فرهنگی و چندملیتی بودن با ترکیبی از سنت و مدرنیته.
جاذبه‌های گردشگری متنوع شامل شهرهای تاریخی مانند استانبول، معابد باستانی، سواحل زیبا و مناظر طبیعی.
اقتصاد در حال رشد و توسعه یافته با سیستم آموزشی پیشرفته.
زبان رسمی ترکی استانبولی و حضور اقلیت‌های قومی و زبانی.
اکثریت مسلمان جمعیت اما کشوری سکولار با آزادی مذهب.
بنابراین ترکیه با پیشینه غنی، موقعیت راهبردی و تنوع فرهنگی، یکی از کشورهای جذاب و چندبعدی در منطقه است.ترکیه شهرهای مهم و زیبای زیادی دارد که ایغدیر یکی از آنهاست.

شهر زیبای ایغدیر 

ایغدیر شهری در شمال شرقی ترکیه و در همسایگی ارمنستان است که تا مرز ایران حدود ۲ ساعت فاصله دارد. این شهر یکی از نزدیکترین شهرهای ترکیه به ایران محسوب می شود و به همین دلیل مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی است.ایغدیر شهری آباد و پرجنب و جوش است که مغازه های بزرگ و نمایندگی های شرکت های بزرگ نساجی و مبل ترکیه در آن زیاد دیده می شود. بسیاری از ایرانی ها برای خرید کالاهای ترک، مبلمان و مواد غذایی به این شهر مراجعه می کنند و سپس در ایران به فروش می رسانند.از جاذبه های گردشگری ایغدیر می توان به کوه آرارات اشاره کرد که نشان این شهر محسوب می شود. بنا بر اقوال تاریخی، کشتی حضرت نوح پس از سیل عالمگیر بر روی این کوه فرود آمده است.


مردم ایغدیر

مردم ایغدیر اکثراً به زبان آذری تکلم می‌کنند و با فرهنگ ایرانی آشنایی دارند. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود با کشورهای ایران، ارمنستان و آذربایجان همسایه است.اقتصاد مردم ایغدیر بیشتر وابسته به کشاورزی است و محصولات اصلی آن شامل گندم، جو، چغندرقند، سیب، خربزه، هندوانه، ذرت، زردآلو و بازو می‌باشد. دامداری نیز یکی دیگر از منابع درآمد مهم مردم این شهر است که بیشتر به صورت پرورش گوسفند و گاو برای تجارت دام زنده انجام می‌شود.مردم ایغدیر همچنین به آشپزی و غذاهای سنتی خود مانند آش قاتق، کله جوش، هورره و آیران آشی (آش دوغ) شهرت دارند. این شهر به دلیل نزدیکی به مرز ایران و وجود برندهای ترکیه‌ای، مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی است.

آب و هوای ایغدیر

ایغدیر، شهری در استان ایغدیر ترکیه است که آب و هوای گرم و خشک دارد. دمای هوا در این شهر در تابستان به بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.پیش‌بینی آب و هوای ۳ روزه برای ایغدیر نشان می‌دهد که هوا تا حدودی ابری خواهد بود و باد از سمت شرق می‌وزد. پیش‌بینی ۱۰ روزه نیز حاکی از ادامه آب و هوای گرم و نیمه ابری در این شهر است.آب و هوای ساعتی ایغدیر نیز در دسترس است که نشان می‌دهد دما در ساعات بعدازظهر به ۳۳ درجه خواهد رسید.

چیدمان زیبای شهر ایغدیر

شهر ایغدیر در قسمت آناتولی شرقی ترکیه و در منطقه ارزروم-کارس واقع شده است. مرکز شهر از ۳ بخش و ۴۹ روستا تشکیل می‌شود. این شهر در تقاطع راه‌هایی که کارس را از طریق آرالیک به درب مرزی دلوجو و از طریق دغوبایزید به درب مرزی گوربولاک وصل می‌کند، در وسط دشت ایغدیر بنا شده است. ایغدیر تنها شهر ترکیه است که با ۳ کشور ارمنستان، آذربایجان و ایران همسایه مرزی است.

مکان های دیدنی و باستانی ایغدیر

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایغدیر ترکیه عبارتند از:
کوه آرارات
کوه آرارات، قله اصلی ترکیه و نماد شهر ایغدیر است. این کوه که تا حدود ۵۰۰۰ متر ارتفاع دارد، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایغدیر به شمار می رود.
مناطق طبیعی و معماری
مشاهده معماری و مناطق طبیعی از کم هزینه ترین تفریحات ایغدیر است. معماری این شهر در طول سال ها تحت تاثیر ده ها تمدن قرار گرفته و فوق العاده منحصر به فرد است.
استراحتگاه های ساحلی و پیست های اسکی
ایغدیر دارای استراحتگاه های ساحلی و کوه های زیبا با پیست های اسکی است که از جاذبه های گردشگری مهم این شهر محسوب می شوند.
مراکز خرید
اکثر مراکز خرید ایغدیر در مرکز شهر قرار دارند و با دنبال کردن تابلوهای sehir merkezi می توان به آنها دسترسی پیدا کرد.
هتل ها و مسافرخانه ها
در ایغدیر هتل ها و مسافرخانه های بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آنها تابلوهایی به زبان فارسی دارند و پرسنل آنها زبان آذری را روان صحبت می کنند.

رستوران های زیبا و دیدنی ایغدیر

رستوران های مهم ایغدیر عبارتند از:

رستوران بیرتات ات لاکانتاسی (Birtat Et Lokantası Restaurant):
یکی از بهترین رستوران های ایغدیر که غذاهای محلی ترکیه را سرو می کند.
تالار و رستوران الغدیر:
رستورانی در قزوین که غذاهای بیرون بر با کیفیت عالی ارائه می دهد. مشتریان از طعم و کیفیت غذاهای این رستوران رضایت دارند.

علاوه بر این، در شهر ایغدیر غذاهای محلی خوشمزه ای مانند یوفکا وجود دارد که با گوشت خرد شده، نمک و فلفل سیاه طعم دار می شود و به آرامی پخته می شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها