آشنایی با قلعه هه ولیر، حله عراق

قلعه هه ولیر یکی از بناهای تاریخی مشهور در شهر حله عراق است. این قلعه همچنین با نام‌های دیگر مانند قلعه حله یا ماهوریست نیز شناخته می‌شود.

شهر حله، یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی عراق، در مرکز استان بابل واقع شده و حدود ۹۰ کیلومتر جنوب بغداد قرار دارد. این شهر به عنوان مرکز علم و فرهنگ شیعه در قرن‌های پنجم و ششم هجری قمری شناخته می‌شود.

حله در قرن پنجم هجری قمری به دست سیف الدوله اسدی، یکی از خلفای آل بویه، آباد شد. او با ساخت قصرها و خانه‌های زیبا، این شهر را به یک مرکز تجاری و فرهنگی تبدیل کرد که تجار و علما به آن روی آوردند. حله در این دوران به عنوان دارالعلم شیعه شناخته می‌شد و بسیاری از علمای بزرگ مانند ابن ادریس حلی و علامه حلی از آنجا برخاست.شهر زیبای حله آثار باستانی و مکان های دیدنی زیادی دارد. که قلعه هه ولیر یکی ازآنهاست.

معماری زیبای قلعه هه ولیر

قلعه هه ولیر یکی از بناهای تاریخی مشهور در شهر حله عراق است. این قلعه همچنین با نام‌های دیگر مانند قلعه حله یا ماهوریست نیز شناخته می‌شود.قلعه هه ولیر در کنار رودخانه حله (از شاخه‌های رود فرات) و در ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد، بر سر راه بغداد به نجف قرار دارد. این قلعه در قرن پنجم هجری به دست یکی از خلفای آل بویه به نام سیف الدوله اسدی آباد شد.در قرون پنجم و ششم قمری، شهر حله از زیباترین شهرهای عراق بود. سیف الدوله در این شهر قصرها و خانه‌های زیبا ساخت و با آباد شدن آن، تجار و علما و شعرای فراوانی به سوی آن روی آوردند. در اندک زمانی حله مرکز تمدن و فرهنگ اسلامی گشت.از اوایل قرن ششم تا قرن دهم، حله مرکز علم و اجتهاد و مهد حوزه علمیه شیعه بود. گفته می‌شود در یک قرن قریب به ۵۰۰ مجتهد در دیار حله می‌زیسته‌اند.امروزه قلعه هه ولیر به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری شهر حله محسوب می‌شود و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

بخش های مهم قلعه ی هه ولیر

تاریخچه و قدمت: ارگ اربیل به دوران آشوریان بازمی‌گردد و قدمت آن به بیش از ۶۰۰۰ سال پیش می‌رسد. این قلعه در طول تاریخ به عنوان یک نقطه دفاعی مهم مورد استفاده قرار گرفته است.

معماری: ارگ بر روی یک تپه بزرگ ساخته شده و دارای کوچه‌های باریک است که بخش‌های مختلف آن را به هم متصل می‌کند. ساختمان‌های این ارگ شامل اقامتگاه‌ها، مساجد، کارگاه‌ها و بازارها بوده است.تزئینات و ساختار: ارگ دارای تزئینات متنوعی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. همچنین پل‌های ارتباطی بین برج‌ها، مانند برج مسجد و برج آذرخش، از دیگر ویژگی‌های معماری آن هستند.

وضعیت کنونی: در سال ۲۰۰۷، اقداماتی برای مرمت و بازسازی این سازه تاریخی انجام شد. این ارگ اکنون به عنوان یک مکان توریستی شناخته می‌شود و هر ساله میزبان گردشگران زیادی است.

جاذبه‌های اطراف: علاوه بر خود ارگ، مکان‌های دیدنی دیگری مانند مناره مظفریه، بازار قیصریه و پارک‌های مختلف نیز در نزدیکی آن قرار دارند که بازدیدکنندگان را جذب می‌کنند.

قلعه هه ولیر نه تنها نمایانگر تاریخ غنی منطقه است بلکه نشان‌دهنده فرهنگ و هنر معماری گذشته عراق نیز می باشد.

 
 
 

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ