مشاور وزیر بهداشت گفت:‌ حدود ۳۰ درصد موارد بیماری به علت تداخل دارویی و تجویزهای غیر ضرور به وجود می‌آید و سالانه حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان به همین علت در کشور ما از بین می‌رود.
محمدرضا واعظ مهدوی در گفت‌وگو با فارس افزود:‌ در زمان حاضر به علت نبود سیستم پزشک خانواده به خصوص در شهرها مردم در یک حالت بلاتکلیفی در رفتن به پزشک به سر می‌برند و گر چه آزاد هستند، به هر پزشکی که می‌خواهند مراجعه کنند ولی‌ در بسیاری مواقع برای درمان یک بیماری به چند پزشک مراجعه می‌کنند و سرگردان هستند.
وی گفت: پزشکان هم چون سوابق بیمار را ندارند هر یک به تشخیص خود یکسری دارو تجویز می‌کنند و چون پزشکان مشاوره لازم را به بیمار نمی‌دهند گاهی بیمار در یک روز برای یک بیماری به چند پزشک مراجعه می‌کند و این امر علاوه بر هزینه‌های مضاعف ویزیت پزشک موجب تداخل دارویی در افراد و بروز بیماری‌های جدید می‌شود.
مشاور وزیر بهداشت افزود: نبود سیستم پزشک خانواده و تجویزهای غیر ضرور و متعدد به بیماران موجب شده که اکنون در هر خانه یک انبار دارو وجود دارد که بسیاری از داروهای آن تاریخ گذشته است و چون پزشکان از نتایج کار همکاران خود مطلع نیستند به طور مرتب بر عوارض ناشی از مصرف این داروها و خوددرمانی‌ها اضافه می‌شود.
وی گفت: واقعاً آمار دقیقی از میزان عوارض ناشی از تداخل دارویی در کشور وجود ندارد اما به طور کلی در اکثر کشورها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد موارد بیماری را ناشی از تداخل دارویی و تجویز داروهای غیر ضرور می‌دانند که در کشور ما این میزان حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود که هدر می‌رود.