مرمت و حفاظت 3 تابلوی نقاشی در موزه پارس شیراز
بهگزارش «تاریخ ما» به نقل از میراثآریابهنقل از روابطعمومی اداره کل میراث فرهنگی
، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، محمدمهدی نجفی سرپرست امور
موزه های این اداره کل امروز سهشنبه 1 آبان 97 با اعلام خبر فوق
اظهار کرد: «پیرو بازدید اسفند ماه 96، معاون رئیس جمهور
ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از موزه پارس در
سفر خود به شیراز و تاکید ایشان بر تامین اعتبار به منظور مرمت
تابلو های نقاشی این موزه، پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت تابلوی
نقاشی رنگ روغن با موضوع حافظ و شاخه نبات اثر استاد میر
مصور و دو تابلو با موضوع گلدان گل و مرغ، از آثار اواخر دوره
قاجار در دستورکار قرار گرفت.»
نجفی ادامه داد: «این تابلوها به دلیل آسیب های مختلفی همچون آسیب
ها و آلودگی های بیولوژیکی و مکانیکی، ریختگی رنگ و بستر، اسیدیته
بوم، ترک در لایه رنگ، سستی پارچه تکیه گاه، تیرگی ورنی،آسیب
چهارچوب ها و قاب تابلو به آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت
مجموعه انتقال یافت و با تامین بخشی از اعتبار، عملیات مرمت
ازسه ماهه ی دوم سال جاری آغاز شد.»
او وی در ادامه اضافه کرد: «به منظور فن شناسی و آسیب شناسی،از پارچه بوم و
رنگ نمونه برداری شد و برای بررسی دقیق تر به آزمایشگاه حفاظت و
مرمت پژوهشکده کشور ارسال گردید که با نتایج حاصله از آزمایش های
FT_IR , XRD , XRF ریخت شناسی میکروسکوپی لایه ها، عناصر
لایه رنگ و بستر، لایه ورنی، شناسایی نوع و جنس پارچه تکیه گاه،
بافت و میزان تراکم تارو پودها، شناسایی و پس از انجام تست حلال و
بررسی میزان اسیدیته هر تابلو، عملیات مرمت تابلوها با پاکسازی،
اسیدزدایی تکیه گاه، استحکام بخشی لایه رنگ و بستر، وصالی،
نوارگیری، آسترگیری تکیه گاه، بستر سازی بخش کمبود و ریختگی،
موزون سازی رنگی و اجرای لایه تثبیت کننده نهایی و تهیه چهارچوب
مناسب هر تابلو صورت گرفت.»
سرپرست امور موزه های میراث فرهنگی فارس وی در گفتگو با تاریخ ما تصریح کرد: «از آنجایی که
بعد از مرمت هر اثر تاریخی، حفاظت از اثر، اهمیت ویژه ای پیدا می
کند سعی شده با ایجاد شرایط محیطی مناسب از طریق کنترل دما و
رطوبت و کاهش آلاینده های محیط، به نگه داری و افزایش طول عمر اثر
مرمت شده کمک کنیم.»
بنا بر این گزارش به گفته نجفی، دو عدد از تابلوهای نقاشی گلدان
گل و مرغ در سال 94 از تهران به صورت دائم به موزه پارس منتقل شد
و به دلیل شرایط نامناسب قبلی، به ویژه آلاینده های محیطی از جمله
دوده و اکسید های سرب، این دو تابلو در شرایط بسیار بدی قرار
داشتند که خوشبختانه با انجام عملیات حفاظت و مرمت و استحکام
بخشی، در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می برند.
عملیات مرمت این سه تابلو توسط کارشناس ارشد مرمت، سحر فروزان پور
در دست اجراست.