همایش تجلیل از حافظان میراث‌فرهنگی در گیلان برگزار شد

به گزارش میراث‌‌آریا به‌نقل از روابط‌‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان،  سرهنگ حسین گلپور فرمانده یگان حفاظت استان گیلان در این مراسم افزود: «علاوه بر آن در زمینه پیشگیری از جرائم و حفظ امنیت همایش‌ها و جشن‌ها برای نظم‌بخشی و تعامل و برقراری نظم و امنیت در سطح استان فعالیت دارند. همچنین برای اسکورت اشیای باستانی و قیمتی و نیز بحث توسعه امنیت گردشگری را که در بخش پلیس گردشگری در یگان حفاظت در سال ۹۷ مطرح شده دنبال می‌کنیم.»

او با تأکید بر موضوع مشارکت اجتماعی در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی استان، تاکید کرد: «در این زمینه سعی کردیم از مشارکت دستگاه‌های مرتبط علی‌الخصوص دهیاران روستاهای گیلان و بسیج مقاومت و نیز  نیروی انتظامی استفاده از استادان دانشگاه‌ها و ائمه جمعه برخوردار شویم. همچنین می‌توان از پتانسیل دانش‌آموزان برای پیشگیری از جرائم گام موثر برداریم. یگان حفاظت گیلان توانست در زمینه  دستگیری مجرمین و تامین امنیت مراسم و اسکورت اشیای قیمتی مقام برتر کشور را کسب کند. تلاش ما برقراری سه اصل نظم و انضباط و پیشگیری و پیگیری است.»

تدوین دانشنامه دفاع مقدس در پژوهشکده گیلان‌شناسی

سیدهاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی  نیز در این مراسم با اعلام اینکه در پژوهشکده گیلان‌شناسی در حال تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس هستیم، بیان کرد: «در این زمینه تلاش‌های بسیاری شده تا همه ابعاد جنگ و دفاع مقدس گیلان‌شناسایی شود. امیدواریم آنچه که در شأن اسلام و ایران و دفاع مقدس هست بتوانیم یک دانشنامه آبرومند تهیه کنیم. در این زمینه دوستان ما در نشرآثار دفاع مقدس استان همکاری خوبی داشته‌اند.»

او ادامه داد: «لازم است که همواره شهیدان دفاع مقدس را تکریم کنیم. جنگ تحمیلی جنگی بود که از نطر کیفیت کم‌نظیر است. ما خیلی جنگ‌ها داشتیم، اما شور و هیجانی که در این جنگ بود با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و فکر می‌کنم در کمتر برهه‌ای از تاریخ آدم بتواند آدم چنین فداکاری ببیند. ایران به میراث‌فرهنگی‌اش شناخته می‌شود من علی‌رغم اینکه عضو رسمی میراث‌فرهنگی نبودم یکی از دغدغه‌هایم میراث‌فرهنگی بوده است. ایران به میراثش شناخته شده است و حافظان میراث‌فرهنگی حافظ میراث مادی و معنوی ایرانند.»

رئیس پژوهشکده گیلان‌شاسی ادامه داد: «یکی از میراث‌های ماندگار ما مزار شهیدان است. همه ما برای مزارشهیدان احترام قائلیم. فکر می‌کنم میراث‌فرهنگی همچنان که محوطه‌های تاریخی را مهم می‌داند نسبت به مزار شهدا باید اینگونه باشد. وقتی جنگ تمام می‌شود ارزش‌های آن مال همه است و جزو  میراث ملی ما می‌شود بنابراین حفاظت از آن مهم است. بنابراین نباید آن سنگ‌قبرها و سنگ نوشته‌های مزار شهیدان به بهانه‌های مختلف و طرح‌های توسعه تغییر کند.»

توجه به گردشگری فرهنگی و جنگ

عمران علیزاده رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران، شعبه گیلان و استاد جغرافیای سیاسی و گردشگری دانشگاه آزاد رشت نیز در این مراسم گفت: «جام مارلیک در گیلان و در این استان کشف شده است اما اگر خدای نکرده اتفاقی برای آن بیافتد تک تک هموطنان ایران داخل و خارج کشور راجع به آن واکنش نشان می‌دهند. این نشان از مرکزگرا بودن آثار باستانی است. خداوند در بحث میراث‌فرهنگی یک هدیه بزرگ در دست ما قرار داده است و به بهترین نحو باید از این موقعیت استفاده کنیم.»

او با تأکید بر اینکه یکی از از شاخه‌های مهم گردشگری، بعد فرهنگی است به دوران پایان جنگ جهانی دوم گردشگری و تلاش اروپا برای تاریخ و هویت‌سازی جنگ اشاره کرد و گفت: «اروپای بعد از جنگ سعی می‌کردند از هر چیز پول و هویت بسازند و از مکان‌های جنگ‌های جهانی دوم برای گردشگری فرهنگی استفاده کنند.»

این استاد دانشگاه بیان کرد: «من دفاع مقدس را جنگی با اثرات جهانی می‌دانم اما آیا نگاه ما به صنعت گردشگری جنگ با ابعاد جهانی بوده؟ خیر. نباید اینطور تصور کنیم که صرف آشنایی نسل‌ها با مکان‌های جنگی می‌توانیم به اهداف گردشگری و فرهنگی  در این زمینه برسیم. به‌عنوان مثال ما در تمام این ۳۰ سال چقدر از ظرفیت‌های گردشگری اروند رود توانستیم استفاده کنیم؟ هیچ کار مثبتی انجام نشده است‌. در حال حاضر در کنار کاهش ارزش پول ملی ایران فرصت‌هایی از جمله گردشگری اتفاق افتاده است. به‌عنوان نمونه عراقی‌هایی که از عراق به خرمشهر مراجعه کرده و خرید می‌کنند نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شده است. ما می‌توانیم با این وسیله آن ذهنیت قبلی بین ایران  و عراق از بین ببریم.»

رضا علیزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز  در این مراسم بیان کرد: «در هفته اخیر آیین باشکوه نمایش اشیای سیمین و زرین مارلیک را داشتیم که همه کسانی که تعلق خاطر به این مرز و بوم داشتند به تماشای  آن آمدند و یک جریان‌سازی و گفتمان فرهنگی به‌وجود آمد.»

او با اشاره به اینکه اعزام راهیان نور از جمله فعالیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری بوده است، بیان کرد: «یکی از رسته‌های فرهنگی تاریخی گردشگری نوستالوژیک در دل سفرهای راهیان نور قرار دارد و مقوله راهیان نور را در تلفیق با گردشگری نوستالوژیک دنبال می‌کنیم. »

علیزاده افزود: «یکی از خلاءهای ما نبود موزه دفاع مقدس است. اگر این پراکندگی کاری وجود نداشت، مجال یک تصمیم‌گیری واحد می‌بود تا راه‌اندازی این موزه به تأخیر نیافتد.»

او ادامه داد: «یکی از کارهای خوبی که در حوزه میراث‌فرهنگی دنبال شد، ثبت آثار ملموس جنگ مثل مزار شهدا و فرماندهان جنگ بود و این کار ابتدا با آرامگاه سردار شهید املاکی در لنگرود شروع شد و در همه شهرها این مکان‌های مقدس به‌عنوان میراث ملموس ارج نهاده می‌شود. بحثی که در دفاع مقدس ما را به نتیجه غایی رساند وحدت و همدلی همه طیف‌ها و گروه‌ها بود. هر جا گسستی در نظام سیاسی و حاکمیتی ما ایجاد شد، نقطه هدف دشمن قرار گرفت. امروز هم شرایط ما شرایط جنگ نرم است. جنگ فرهنگی و جنگ اقتصادی وجود دارد و اگر رقابت‌های کاذب سیاسی را نتوانیم مدیریت کنیم  و مثل تجربه جنگ فضای همدلی نداشته باشیم نمی‌توانیم به پیروزی برسیم. در ایام جنگ رهبری داهیانه امام خمینی را داشتیم امروز هم با هدایت مقام معظم رهبری در سرحلقه نظام در یک مسیر حرکت می‌کنیم.»

علیزاده افزود: «باور به خود و اقتصاد داخلی و ملی و  بحث اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه می‌کردیم.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.