مرگ و میر خوشه‌ای کرونا آزاردهنده است / سختی کرونا در موج چهارم

مریم نصیری روز چهارشنبه 18 فروردین ماه در مراسم گرامیداشت روز سلامت در بیمارستان امام اردبیل اظهار کرد: ما وضعیت بحرانی و خطرناکی را در شیوع مجدد کرونا در موج چهارم سپری می‌کنیم به طوریکه میزان مراجعین سرپایی چهار برابر و بستری‌ها نیز دو برابر نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی به قرمز شدن رنگ اردبیل و نمین در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: مراجعه 380 نفر در روز به بیمارستان امام خمینی نشان‌دهنده اوضاع وخیم بیماری کرونا در این شرایط سخت است.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: ما پیش‌بینی می‌کردیم که با توجه به بی‌احتیاطی‌ها و سهل‌انگاری در اسفند و فروردین گرفتار موج چهارم شویم که این موج زودتر از موعد مقرر شروع شده و هم اکنون ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما به صورت کامل در اختیار مراجعین به بیماری کرونا قرار دارد.

نصیری در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مراکز 16 ساعته ما نیز به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کند و با افزودن تخت‌های جدید، ما در حال پذیرش بیماران به تعداد بسیار نگران‌کننده هستیم.

وی به بی‌احتیاطی‌ها در 1.5 ماه گذشته و شلوغی بازار و سفرهای انجام شده اشاره کرد و افزود: با وجود اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارها متأسفانه عادی‌انگاری بلایی را سر ما آورده که کادر درمان به دلیل خستگی 14 ماه اخیر دیگر توان فشار مضاعف در این روزهای سخت را ندارند.

نصیری به وضعیت نامناسب روحی و جسمی پرستاران و کادر درمانی اشاره کرد و ادامه داد: 14 ماه شیوع کرونا عوارض مالی، جسمی، اجتماعی و فردی متعددی را برای تک تک افراد به همراه داشته و بدون درس گرفتن از این شرایط سخت، ما وارد موج چهارمی شدیم که نمی‌دانیم پایان آن به کجا ختم خواهد شد.

وی اضافه کرد: در ایام عید بسیاری از افرادی که ناقل ویروس کرونا بودند به شهرهای مختلف سفر کردند که امروز نتیجه آن را در مرگ‌های خوشه‌ای و خانوادگی شاهد هستیم که گاه در مناطق شهری و روستایی ده‌ها نفر از یک خانواده بر اثر حضور در مراسم عروسی یا عزا گرفتار کرونا شدند.

نصیری بیان کرد: در کنار مراجعه بیماران کرونایی ما در یک ماه اخیر با افزایش بار مراجعات به دلیل عوارض سوختگی‌ها و سوانح چهارشنبه‌سوری و همچنین تصادفات چهار روز اول عید در جاده‌ها روبه‌رو بودیم که همه اینها شرایط سختی را به وجود آورده است.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از اهالی استان خواست تا با توجه به شرایط قرمز و نارنجی اکثر شهرهای استان، بیش از این مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.