راه علاج تنش‌های فلسطین از زبان رایزن فرهنگی ایران در افغانستان

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، غلام حسین شیرزاد همزمان با فرارسیدن روز قدس، در وبینار دفتر مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان با عنوان «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام» گفت: همانگونه که قضیه فلسطین از دیدگاه امام خمینی (ره) اهمیت داشت از نظر امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اهمیت ویژه دارد. این بحث از سه منظر دینی، انسانی و سیاسی قابل بررسی است. اول از نظر دینی و اسلامی که فلسطین جزء کشورهای اسلامی بوده و مقام رهبری حمایت از مردم این سرزمین و دفاع از قدس را یک واجب دینی و اسلامی دانسته و کشته شدگان دراین مسیر را نیز شهید تلقی می‌کند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان افزود: از نگاه انسانی نیز مقام معظم رهبری بحث فلسطین را دفاع از کرامت و شرافت انسانی می‌داند و به عنوان یک واجب انسانی همواره آن را مطرح کرده‌اند. ایشان مسئله فلسطین را از بعد سیاسی نیز می‌نگردند و معتقدند که حمایت از فلسطین را در واقع تعیین سرنوشت یک ملت مسلمان تحت شکنجه و ستم است.

شیرزاد افزود با استناد به بیانات رهبری در مورد روز قدس اظهار کرد: طرح علاج و یا راه حل معضل فلسطین بیش از سه دهه است که مطرح شده و در این مورد طرح چهار مرحله‌ای که شامل بازگشت همه آوارگان فلسطینی به کشورشان، برگزاری انتخابات و مراجعه به آراء مردم اصیل این سرزمین و همچنین تشکیل نظام سیاسی و در نهایت تصمیم گیری در مورد افراد که از جاهای دیگر به زور و یا توسط اشغالگری وارد شده‌اند را بارها مطرح شده است. اینکه امام گفته بود باید اسرائیل از منطقه محو و نابود شود در واقع با این طرح چهار مرحله‌ای مقام معظم رهبری قابل اجرا وعملی سازی است.

وی افزود: در قضیه فلسطین یکی از جهت‌های درگیر خود مردم فلسطین هستند که دو تا راه حل بیشتر ندارند، یا سازش با اشغالگران که راحل شکست خورده است و دیگر راه منطقی و آن مبارزه با رژیم اشغالگر وحامیان آن. از دیدگاه رهبری، وظیفه جهان اسلام حمایت از مقاومت مردم فلسطین و قطع کامل روابط با رژیم اسرائیل است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در پایان گفت: از دید مقام رهبری نظام سلطه یا حامیان این رژیم اگر واقعاً به دنبال راه حل هستند باید رویکرد معقولی را اتخاذ کنند و آن اینکه حمایت مطلق از اسرائیل را کنار بگذارند و به آراء عمومی مردم مراجعه کنند که چه می خواهند و در واقع دموکراسی را به قول خودشان حد اقل در قضیه فلسطین عملی کنند. در مدت سی سال مقام معظم رهبری حدود پنجاه بار به قضیه فلسطین و راه حل در این مورد اظهار نظر داشته و طرح علاج ذکر شده را مکرراً مطرح کرده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.