روایت آیت الله مسعودی خمینی از امام(ره)

در وصف او می‌توان گفت: «تو از پهنه آن طرف آمدی، یکی مثل تو این طرف کیمیاست»؛ امام خمینی(ره) چهره‌ای بی‌نظیر، نعمتی بزرگ، رهبری مقتدر و از مردان سرنوشت‌ساز و تحول‌آفرین در تاریخ ایران بود.

مردم‌سالاری دینی شرط اساسی در مکتب امام خمینی(ره) بود و گواه این مطلب برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ با تاکید ایشان است و براساس آنچه که همه می‌دانیم بیش از ۹۸ درصد از واجدین شرایط (معادل‏‎ ‎‏بیست میلیون و دویست و هشتاد و هشت هزار و بیست و یک نفر) برای دادن رأی و نظر‏‎ ‎‏خود در این رفراندوم، شرکت کردند و بیش از ۹۷ درصد آن‌ها (معادل بیست میلیون و‏‎ ‎‏یکصد و چهل و هفت هزار و پنجاه و پنج) به جمهوری اسلامی رأی «آری» دادند و این مقبولیت نظام جمهوری اسلامی در تاریخ ایران بی‌سابقه و کم‌نظیر است.

به مناسبت ایام سی و دومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در راستای آشنایی بیشتر با شخصیت والای ایشان با آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و یار دیرین امام خمینی(ره) به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرد:

آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سی و دومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) به خبرنگار ایکنا از قم گفت: شخصیت امام(ره) را باید از جهات مختلفی بررسی کرد و تنها ابعادی که همگان آن را می‌دانند وجهه انقلابی بودن امام است اما این تنها بخشی از ویژگی‌های بارز ایشان است؛ ابعاد مختلف شخصیتی امام خمینی(ره) در تمام این سال‌ها در کمتر شخصی مشاهده شده است.

وی با ذکر این نکته که ولایت فقیه از زمان ائمه معصوم(ع) و در روایات مطرح شده بود اما هیچ‌کدام از عالمان و فقهای آن دوره به آن اشاره‌ای نداشتند، افزود: حدود ۷۰۰ سال پیش دو نفر از اهل تسنن در خصوص ولایت فقیه صحبت کرده بودند و ۲ کتاب نیز نوشتند، اگرچه هیچ‌یک از علمای شیعی رسما در این موضوع ورود پیدا نکردند اما امام خمینی(ره) موضوع ولایت فقیه را به تمام معنا از منظر فقاهت و روایات بررسی کردند.

آیت‌الله مسعودی خمینی با اشاره به اینکه بیانات امام خمینی(ره) در خصوص ولایت فقیه از سخنرانی در نجف آغاز شد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در نجف و شهر مقدس قم در خصوص این موضوع و اینکه ولی فقیه باید همه امور را در اختیار بگیرند سخنرانی داشتند.

وی با ذکر این نکته که سیاست با دیانت و اسلام و ولایت فقیه یکی است، گفت: سیاستی که در آن تقلب و کلاهبرداری شود، نداریم، سیاست ایران یعنی اینکه چه علم و خصوصیاتی را باید درک  کنیم تا بتوانیم اسلام را بر جهان حاکم و برای مسلمانان تبیین کنیم و عهده‌دار این امر ولی فقیه است که شرایط و خصوصیات آن در قرآن و اسلام آمده است.

آیت‌الله مسعودی خمینی با تاکید بر اینکه سیاست امام خمینی(ره) عین دیانت او، دیانت امام(ره) عین جهاد او و جهاد امام(ره) عین اسلامیت و قرآن او بود، بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمود:« هان! ای عزیز از خواب بیدار شو، تا وقت هست فرصت را غنیمت شمار و تا عمری باقیست و قوای تو تحت تصرف توست، جوانی‌ات برقرار، اخلاق فاسده بر تو غالب نشده و ملکات رذیله بر تو چیره نگردیده چاره‌ای کن و دوایی پیدا نما».

وی تصریح کرد: امام بزرگوار ما تا ۶۰ سال سکوت کرد و از ۶۰ سالگی و آغاز جریان انقلاب طی سال‌های متمادی در خصوص انقلاب صحبت کردند و قوای خویش اعم از دست، چشم، زبان، گوش، عقل و فکر خود را در اختیار گرفت و جوانی و عمر خود را در انقلاب صرف کردند، این مطالب را برای هر شخصی نمی‌توان با قاطعیت گفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: امام تمام قوای جسمی و روحی خود را در اختیار داشتند تا در راستای انسان‌سازی خویش از آن بهره‌ جویند درواقع خودسازی و انسان‌سازی به معنای آن‌چه که انجام می‌دهد تنها برای خدا باشد و بس.

آیت‌الله مسعودی خمینی اظهار کرد: امام فرمود:« دوای این دردهایی که در وجود آدمی است چیست؟ دوای جهل‌ها و جهل مرکب‌ها و اینکه ما چگونه خود را بسازیم تا دنیا و آخرت را کنار یکدیگر داشته باشیم، چیست؟ آنچه مایه نجات انسان‌ها و آرامش قلوب است وارستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دائمی خداوند متعال حاصل می‌شود.»

وی افزود: بر اساس این فرمایش امام(ره) اگر انسان بخواهد جهل را از خود بیرون کند و علم داشته باشد و آینده خود را بسازد و در عالم آخرت نیز رو سفید باشد باید در وهله اول خود را بشناسد زیرا راه خداشناسی، وارستگی از دنیا و تعلقات دنیایی است اما متاسفانه اکثریت ما انسان‌ها تعلقات دنیایی داریم.

از قدرت روحی خانواده امام تا تفسیر کم‌نظیر مرحوم مصطفی خمینی

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بیان ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: قدرت روحی خانواده امام خمینی(ره) مثال‌زدنی بود به گونه‌ای که پس از شهادت پدر امام، مادر ایشان به دربار شاه وقت رفت و قاتل شوهرش را گرفت و در خمین اعدام کرد و اکثریت می‌دانستند که این قدرت‌های روحی از جانب خدا به این خانواده اعطا شده است.

وی ادامه داد: تفسیر قرآن کریم به قلم مرحوم مصطفی خمینی از اساس چیز دیگری است، ایشان در تفسیر خود که تنها موفق به پیشبرد آن تا آیه ۴۵ سوره بقره شد، در پی آن بود که نگاهی چند جانبه به آیات قرآن داشته باشد و این تفسیر در ۴ جلد به چاپ رسیده است.

آیت‌الله مسعودی خمینی با یادآوری این نکته که شخصیت امام را باید از چند جهت مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: از روحیه و شخصیت انقلابی امام خمینی(ره) سخنان بسیاری گفته و شنیده شده و همگی نسبت به آن آگاهی کافی دارند اما ابعاد شخصیت امام گسترده‌تر است.

مرور خاطرات امام خمینی(ره)

وی در خصوص بعد مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی شخصیت امام(ره) گفت: امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی‌هایش در شهر مقدس قم که من کنار ایشان ایستاده بودم و جمعیت کثیری شنونده سخنان امام(ره) بودند ناگهان یک شخص را از بین جمعیت صدا زدند تا کنار منبر سخنرانی بیاید و سخنی به آن مرد گفت.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از اتمام مراسم، سخن امام(ره) را از آن مرد جویا شدم که گفت «امام(ره) فرمود: این انگشتر طلا که به دست شماست برای مرد حرام است، آن را از دستتان خارج کنید» از او پرسیدم «شما چکار کردید؟» گفت« انگشتر را درآوردم و به امام دادم» امام پس از مراسم به من یا آقای صانعی آن انگشتر را دادند و فرمودند« آن را بفروشید و پول آن را در راه خدا بدهید به نیت صاحب انگشتر»، این موضوع نشان می‌دهد امام تحت هر شرایطی وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نمی‌کرد.

وی گفت: زمانی که امام خمینی(ره) در فرانسه بودند برای بازگشت به ایران با هواپیمای ایرفرانس، همراهان ایشان همگی نگران برگرداندن یا سرنگون کردن هواپیما بودند امام خمینی(ره) با قاطعیت فرمود« من اگر تنها هم باشم باز داخل این هواپیما خواهم رفت» از سید احمد خمینی نقل است « من کنار امام نشسته بودم، گمان نی‌بردم امام مضطرب و نگران هستند اما اثری از نگرانی در چهره و کلام امام وجود نداشت؛ پس از گشذت مدتی از پرواز هواپیما، امام با دستش بر پهلویم زد و فرمود« احمدآقا دیدید رسیدیم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد؟ می‌رسیم و باز هیچ اتفاق ناگواری نمی‌افتد، خدا با ماست و در صحت و سلامت کامل به ایران می‌رسیم».

آیت‌الله مسعودی خمینی بیان کرد: زمانی که هواپیمای امام (ره) در فرودگاه تهران فرود آمد، من در آن‌جا حاضر بودم و شنیدم شخصی به امام خمینی(ره) گفت« مسیر دیگری را برای خروج از فرودگاه تهران انتخاب کنیم زیرا این مسیر خطرناک است» امام(ره) فرمود« خطرناک است؟ من از همین مسیر و در بین جمعیت باید حرکت کنم»؛ این‌ها از خصوصیاتی است که کسی نمی‌داند و کمتر در مورد آن صحبت شده است.

ادامه دارد

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.