مخالفت با شورای نگهبان امری غیرقابل قبول است

عباسعلی کدخدایی امروز در برنامه‌ای از سلسله نشست‌های تحلیلی گفتمان «رَه‌بر» در خصوص تحلیل بیانات آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب، در موضوع انتخابات اظهار کرد: این صحبت‌ها برداشت‌های من است و ارتباطی به تفسیر رسمی ندارد اما تلاش می‌کنم برداشت صحیحی از موضوع داشته باشم. مقام معظم رهبری مانند همیشه که در مقاطع حساس مباحث کلان نظام را با مردم در میان می‌گذارد و توصیه‌های موثری دارد، هفته گذشته نیز به مناسبت سال‌روز تشکیل مجلس شورای اسلامی مطالبی را بیان کرد که بخش مهمی از آن به مجلس و عملکرد آن و همچنین اصلاحاتی که باید در رویه‌های مجلس به عمل آید، مربوط بود. 

وی ادامه داد: بخش دیگری از سخنان ایشان نیز مربوط به جایگاه شورای نگهبان و انتخابات بود. برای تحلیل فرمایشات آن مقام لازم است نکاتی در خصوص جایگاه نهادهای عالی نظام اسلامی بدانیم. قانون اساسی جمهوری اسلامی متن بسیار موثری بود که نقشه راه آینده کشور را تبیین کرد و ساختارها، روش‌ها و همچنین پیش از هر چیز مبانی فکری آن را تعریف و تبیین کرده است. 

کدخدایی با بیان اینکه با عنایت به تجربه کشور در گذشته، خصوصا بعد از مشروطه و تحولات دوره رضاخانی و فرزند وی و همچنین با عنایت به آموزه‌های دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی تدوین شد، گفت: در این قانون مطالب گوناگونی تعریف شده است. نکته برجسته این قانون جایگاه نهادهای عالی نظام جمهوری اسلامی است. قانون اساسی کشور ما یک قانون مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است. اصل دوم این قانون به صراحت این اصول و قواعد را تبیین می‌کند و راه رسیدن به آن را نیز نشان می‌دهد. همچنین در قانون اساسی چند نهاد تعریف شده که مشابهت‌هایی از نظر شکلی با سایر نظام‌های سیاسی دارد ولی این نهادها از جهت محتوا یا ساختار با نمونه‌های مشابه در سایر نظام‌های حاکمیتی تفاوت‌هایی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: نخستین مورد نهاد ولایت فقیه است که با استفاده از آموزه‌های اسلامی و نظریه ولایت فقیه که امام آن را پردازش کرد، شکل گرفت. گاهی به اشتباه این نهاد با برخی از نهادهای دیگر در سایر نظام‌های سیاسی مقایسه می‌شود که به نظر من خیلی این تشبیه دقیق نیست.

کدخدایی افزود: همچنین نهادی مانند شورای نگهبان که ممکن است از نظر ساختاری در برخی نظام‌های سیاسی نمونه مشابه آن وجود داشته باشد، در قانون اساسی کشور ما با ویژگی‌های خاص خود شکل گرفته است. آموزه‌های دینی در تعریف این نهاد، موثر بود و در برخی جهات تجربه‌های برخی کشورها و تجربه‌های دوران مشروطه نیز به شکل‌گیری آن کمک کرد. 

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان در قانون اساسی به عنوان پاسدار دین و احکام اسلامی معرفی شده و از این جهت یک نهادی است که باید نگاهی ویژه به آن داشت، تصریح کرد: بسیاری از قوانین اساسی نسبت به آموزه‌های دینی، خود را سکولار معرفی می‌کند اما در قانون اساسی ما تصریح می‌شود که کلیه احکام و مقررات باید مرتبط با قواعد اسلامی باشد و راه آن نیز مشخص است. این موضوع براساس قانون یک امر الزامی است. 

کدخدایی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد عالی که پاسدار اسلامیت نظام و قانون اساسی است، جایگاه عالی و رفیعی دارد، عنوان کرد: این جایگاه نه در سال‌های اخیر که از همان ابتدا نیز برای این نهاد تعریف شده بود و چنین موضوعی در فرمایشات حضرت امام نیز دیده می‌شد. حمایت‌هایی که ایشان از شورا داشت و نهیب‌هایی که بعضا در واکنش به هجمه‌هایی که علیه شورای نگهبان صورت می‌گرفت، حاکی از اهمیت این نهاد است. بعد از حضرت امام نیز این مسیر از سوی مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه و اهمیت این شورا بیان کرد: بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که در بیانات ایشان همیشه حمایت از این شورا و اهداف آن چه در جلسات رسمی و چه در نشست‌های غیر رسمی وجود داشته و دارد. یکی از نکات مهمی که رهبری و حضرت امام همیشه مد نظر و در فرمایشات خویش به آن اشاره داشته‌اند، حمایت از شورا در مقابل هجمه‌هاست. در جایی که دشمنان در صدد هجمه به نهادهای موثر نظام هستند چون از عملکرد آن نارضایتی دارند و برخی دوستان ناآگاه نیز از مساله حمایت می کنند، حضرت امام و رهبری اعتراض خود را ابراز کرده و اعلام موضع داشته‌اند.

کدخدایی با ارائه یک دسته‌بندی از فرمایشات رهبری در سال‌های اخیر که مربوط به شورای نگهبان است، اظهار کرد: یکی از نکاتی که ایشان در صحبت‌های خود داشته‌اند، این بود که شورای نگهبان مانع انحراف نظام اسلامی از مسیر آموزه‌های اسلامی خود است؛ لذا تاکید دارد حراست از نظام اسلامی وظیفه این شوراست و باید به همین جهت حرمت این شورا حفظ شود. در واقع نباید این فشارها منجر به از بین رفتن حرمت شورای نگهبان شود. 

وی اضافه کرد: دومین نکته‌ای که ایشان به آن اشاره داشته‌اند، این است که شورای نگهبان به عنوان یک هیات امین مردم و نظام اسلامی فعالیت می‌کند و می‌تواند تضمین کننده راه درست نظام باشد. مقام معظم رهبری به حوادث بعد از مشروطه و روی کار آمدن نظام رضاخانی نیز اشاره‌ای داشتند و تاکید کردند همه آن انتظاراتی که بعد از انقلاب مشروطه وجود داشت و شکل گیری آزادی‌های نظام اسلامی که می‌توانست به جامعه تنفس دهد، با حکومت رضاخانی از بین رفت. در واقع شورای نگهبان به عنوان امین مردم و نظام می‌تواند تضمین کننده اسلامیت جمهوری اسلامی نیز باشد. 

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در حوزه انتخابات نیز رهبری اشاره دارند که افراد باید با سلایق گوناگون حضور داشته باشند و شورای نگهبان نیز باید به گونه‌ای عمل کند که اعتماد مردم بیشتر جلب شود و در واقع مظهر این اعتماد باشد. در مجموع منظومه فکری مقام معظم رهبری در خصوص شورای نگهبان عبارت است از حفظ جایگاه این شورا به عنوان نهاد عالی پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام، حمایت از عملکرد این شورا در صحنه‌های گوناگون و نهایتا اینکه مخالفت با این شورا امری غیرقابل قبول است. در واقع یک نظام سیاسی باید بتواند در مسیر تعیین شده حرکت کند و اگر قرار باشد هر روز به نهادهای آن هجمه شود، طبیعتا نظام نمی‌تواند به پیش رود.

این خبر تکمیل می شود…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.